
גופים ציבוריים שמספקים שירותים לציבור באמצעים דיגיטליים יחויבו במתן מענה מתאים לאדם המתקשה בשימוש
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק תקשורת דיגיטלית עם גופים ציבוריים (תיקון - חובת מענה הולם), התשפ"ג 2023 של חבר הכנסת ישראל אייכלר. 13 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתיקבע באיזו ועדה תידון ההצעה.
מוצע לקבוע כי גופים ציבוריים המספקים שירותים לציבור באמצעים דיגיטליים יחויבו במתן מענה הולם לאדם המתקשה בשימוש באמצעים אלה ומודיע כי הוא מעוניין בכך. כמו כן, מוצע לעגן את חובת שליחת המסרונים הקוליים למי שאינו מקבל מסרונים כתובים ומודיע כי הוא מעוניין בכך, ולקבוע כי מסרים כתובים ישלחו בגוף ההודעה ללא צורך בכניסה לקישור לצורך קריאתם.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות יש מגמה לפיה שירותי ממשלה רבים ניתנים באופן מקוון–דיגיטלי, זאת מתוך תפיסה שהדבר מוביל לשיפור השירות. הדבר חיובי בעיקרו אולם המעבר עלול לגרום לפגיעה קשה באוכלוסיות הממעטות להשתמש באמצעים דיגיטליים.
מוצע אם כן לקבוע בחוק את חובת מתן מענה הולם לאוכלוסייה העלולה להתקשות בשימוש באמצעים דיגיטליים, זאת בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה ולנוסח שהוצע על ידי משרד המשפטים. נוסף על כך, יש לפתור את הבעיה הקיימת בשימוש של גופים רבים במסרונים לשם העברת מסרים לאזרחים, זאת בזמן שאזרחים רבים מחזיקים במכשיר טלפון נייד שאינו מקבל מסרונים (כך בין היתר כל המחזיקים בנייד כשר), ועל כן מוצע לעגן בחקיקה חובת שליחת מסרונים קוליים למי שאינו מקבל מסרונים או למי שמתקשה בקריאה.
כמו כן, פעמים רבות שולחים גופים רבים הודעות נחוצות בדואר אלקטרוני אך המסר עצמו אינו מופיע בהודעה אלא יש קישור המפנה למסר. הדבר יוצר קושי רב לציבור רחב שאינו משתמש באינטרנט, אלא בדואר אלקטרוני בלבד, וכן לאוכלוסיות בעלי אוריינטציה דיגיטלית מוגבלת אשר מתקשים במעבר לקישור. על כן, מוצע לקבוע כי המסרים יישלחו בגוף ההודעה ללא צורך בכניסה לקישור לשם קריאתם".
נא שימרו על שפה נקייה אשר מכבדת אתכם
