
"חוק טוב, מאוזן" | חוק הסיוע לסטודנטים ששירתו במילואים או בסדיר
ועדת החינוך אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הסיוע לסטודנטים ששירתו במילואים או בסדיר. הצעת החוק כוללת סיוע כספי במסגרת קרן הסיוע של המל"ג, העדפת לוחמים ומשרתי מילואים בקבלה לאוניברסיטאות, קיצור משך ימי המילואים המוכר לנקודות זכות, הסמכת המל"ג לקביעת רף מינימלי להתאמות עבור משרתי מילואים ובנות זוגם
ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב אישרה היום לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הסיוע לסטודנטים ששירתו במילואים או ששירתו כלוחמים, הכוללת מתן סיוע כספי, הקלות והתאמות לסטודנטים ששירתו במילואים או בסדיר ולסטודנטים שהם בני או בנות זוג של משרתי מילואים.
הוועדה אישרה כהוראת קבע כי מוסדות יוסמכו לתת הקלות בתנאי קבלה לחיילים לוחמים ששירתו בסדיר והם יזכו לעדיפות בקבלה למוסדות אקדמיים במשך 5 שנים מיום השחרור. כמו כן, הצעת החוק תחייב את המועצה להשכלה גבוהה לקבוע רף מינימלי להתאמות שהמוסדות יידרשו לתת למי ששירת שירות מילואים ממושך (מעל 30 יום בנסיבות חריגות כגון צו 8 או מילואים בהתראה קצרה) וסטודנטית שהיא בת זוג של משרת מילואים בנסיבות כאלה. בנוסף, מופיעה בנוסח הצעת החוק הסמכה כללית להכרה בנקודות זכות נוספות בגין שירות מילואים ממושך.
לפי התיקון לחוק המל"ג שאושר היום בוועדה, קרן הסיוע שמעניקה לסטודנטים מלגות על בסיס קריטריונים סוציו אקונומיים, אזורי מגורים וכו', תכלול בין שאר הקריטריונים גם שירות סדיר או שירות מילואים ממושך.
הוועדה אישרה גם תיקון לחוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וקהילתית ולפיו סטודנט ששירת 10 ימי מילואים (במקום 14), אף שאינם ברצף, יזכה לשתי נקודות זכות במסגרת התואר האקדמי שלו.
ועדת החינוך הוסיפה על החקיקה המקורית הסדר משולב הכולל הוראת שעה המאפשרת למוסדות לתת הקלות בתנאי קבלה למשרתי המילואים בשנה האקדמית הנוכחית והבאה, בשל שירותם במלחמת חרבות ברזל וכן הסמכה למוסדות להשכלה גבוהה להעניק מתן עדיפות בקבלה ללימודים עבור לוחמים בסדיר. סעיף זה כלל התנגדויות של משרד המשפטים בטענה לאי שוויון וכן של המוסדות עצמם שחששו להנמכת הרף ופגיעה בחופש האקדמי.
הייעוץ המשפטי של הוועדה תמך בתיקון של הוראת שעה בענין הקלות בתנאי קבלה ולא בדרך של הוראת קבע שמטרתה לתמרץ או לתגמל לוחמים, משום שהוראת קבע "פוגעת בשוויון בין מועמדים בקבלה ללימודים וספק אם עומדת באמות המידה החוקתיות המצדיקות זאת".
יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב בירך: "זהו חוק טוב, מאוזן. הכי חשוב שהצלחנו להגיע בסוף להסכמות רחבות. לא מובן מאליו."
שר החינוך יואב קיש בירך על הצעת החוק: "זוהי פעם ראשונה שהמדינה מכירה ומוקירה רצון של צעירים לבחור במסלול שמסכן את חייהם, כי הם נלחמים לטובת הכלל. אנחנו מגדירים את היעד כיעד ערכי בחקיקה". השר הזכיר את המאמצים של ועדת החינוך שהובילו להסכמות בשבוע שעבר: "אני שמח שהגיעו להסכמות עם המל"ג, שיעוגנו הערב בהחלטת מל"ג. בלי המהלך של הח"כים פה זה לא היה קורה.
"לבקשת יו"ר הוועדה, הבהירה נציגת משרד האוצר נעם דן כי לא תהיה פגיעה בקרן הסיוע לסטודנטים: "לא יהיה קיצוץ בתוספת שהובטחה לקרן הסיוע. כלומר תהיה תוספת של 30 מיליון ₪ לשנה זאת וסכום דומה גם בשנה הבאה."
הצעת החוק אושרה לקריאה שניה ושלישית, בכפוף לרביזיה, בקולותיהם של חברי הכנסת: יוסף טייב, קטי שטרית, צגה מלקו, משה טור פז, סימון דוידסון, מיכאל ביטון, מיכל וולדיגר, ונעמה לזימי.
נא שימרו על שפה נקייה אשר מכבדת אתכם
