
צריך להדאיג את כולנו | "תמונת מצב קודרת במחלקות הפנימיות שבבתי החולים"
ראשי האיגוד הישראלי לרפואה פנימית שיגרו מכתב תקיף למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שאינו עומד בהתחייבויותיו, עם העתקים לשר הבריאות, ליו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ליו"ר הועדה לביקורת המדינה בכנסת ולגורמים נוספים במערכת הבריאות.
"המחלקות הפנימיות בישראל ניצבות בימים אלה בהתמודדות מורכבת: מצד אחד, השלכות המלחמה, שהביאו לתחלואה גוברת ומחלות החורף המשפיעות על אחוזי תפוסה גבוהים במחלקות, בחלקן גם 120% תפוסה ואף מעבר לכך, בצד מצוקות כרוניות מתגברות של כוח אדם ושחיקה קשה", כתבו הפנימאים.
בבתיה"ח פועלות 108 מחלקות פנימיות המטפלות בחולים המורכבים ביותר ומשמשות גורם מרכזי בהכשרה מעשית של מאות רבות של סטודנטים ומתמחים.
בחמש השנים הקרובות צפויים לפרוש לגמלאות עשרות מנהלי מחלקות פנימיות, כ- 40% מכלל המנהלים, והבעיה היא שמעטים בלבד מוכנים להחליפם.
השחיקה המתמשכת במעמד המחלקות הפנימיות וצורת העבודה היומיומית, תחת לחצים ועומסים, פוגעת לא רק באיכות הטיפול הרפואי באזרחי ישראל, אלא גם באיכות הכשרת רופאי העתיד.
ראשי האיגוד לרפואה פנימית כעוסים על כך שלמרות שהמשרד היקצה בתקציב 2021 290 מיליון ש"ח למודל תמרוץ למחלקות הפנימיות, בפרישה על פני 3 שנים, לא טרח לוודא שהכספים אכן מגיעים למחלקות הפנימיות, ולא נעלמים בפעילות השוטפת הכוללת של הנהלות בתי החולים.
במכתבם טענו ראשי האיגוד הישראלי לרפואה פנימית כי: "בהתנהלות רשלנית זו ירדו לטמיון 290 מליון ₪, שיכלו להוות דוגמא ומופת להצלחת תהליך משותף של הרופאים, הנהלות בתי החולים, משרדי הבריאות והאוצר.
עוד האשימו במכתב כי: "אנו מבקשים להתריע כי משרד הבריאות פרסם לאורך השנים מספר חוזרים והוראות המופרים מדי יום. ביניהם:
חוזר מנכ"ל משנת 2020 "אשפוז מטופלים אך ורק בחדר חולים" (איסור אשפוז במסדרונות): החוזר מעולם לא יושם ובאופן מערכתי לא שונה דבר. בבתי חולים רבים ברחבי הארץ מאושפזים חולים במסדרונות במחלקות הפנימיות, גם בימים אלה.
מכתבו של מנכ"ל המשרד מדצמבר 2021 "תוספת תקינה למחלקות הפנימיות": 200 תקני רופאים ו-576 תקני סיעוד שעתידים היו לשמש כתוספת קבועה לחיזוק המחלקות הפנימיות – בחלק ניכר מבתי החולים תקנים אלה לא הגיעו אל המחלקות הפנימיות, בחלק מהמקרים התקנים הגיעו לבתי החולים ונלקחו מהמחלקות ואינם נכללים במצבת התקנים של המחלקות הפנימיות כיום.

נא שימרו על שפה נקייה אשר מכבדת אתכם
