
כ-300,000 מפגינים בעצרת הימין: "העם איתכם - השלימו את החקיקה" | צפו
תומכי הרפורמה המשפטית הפגינו הערב בצומת קפלן בתל אביב, בקריאה לממשלה להשלים את החקיקה ולהעביר את הרפורמה המשפטית. בהפגנה נשאו דברים שרים וראשי ארגוני הימין. השר יריב לוין נאם מהכנסת ואמר: "אנו עומדים לפני ההכרעה אחת מהחשובות שיודעות המדינה".
כ-300,000 מתומכי הרפורמה המשפטית השתתפו הערב (ראשון) בעצרת ענק בצומת קפלן בת"א, בקריאה להשלים את חקיקת הרפורמה המשפטית. העצרת נערכה במקביל לדיונים שמתקיימים במליאת הכנסת להעברת החוק לצמצום עילת הסבירות בקריאה שניה ושלישית. בעצרת השתתפו שרים, ראשי ארגוני הימין ואישי ציבור שונים. בעצרת שודרו נאומים של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר וועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן מהכנסת, שלא יכלו להגיע לתל אביב בשל הדיונים במליאה.
בנאומו אמר ח"כ אביחי בוארון, מראשי יוזמת 'תקומה 2023': "אחים יקרים, אנחנו אמיצים, אנחנו נחושים, אנחנו מאמינים ואנחנו יוצאים הלילה יוצאים לדרך חדשה. לדרך של תיקון היסטורי. אנחנו יוצאים לדרך שבאה לתקן מהפכה משפטית שהתחילה לפני שלושים שנה על ידי אהרון ברק ובמהלך מתחוכם גנב את הכוח מהעם, ונתן אותו לחבורה של משפטניים. הלילה הזה אנחנו אומרים לא עוד. הלילה ישראל יוצאת לדרך של תיקון ואנחנו לא נעצור.
אנחנו התחלנו בעילת הסבירות, ואנחנו ממשיכים לוועדה למינוי שופטים. אנחנו לא נחכה 18 חודשים, ועד המושב הבא נמשיך עם הוועדה למינוי שופטים. אז נמשיך עם חוק יסוד השפיטה כי יש כנסת בישראל ויש עם בישראל. לא ניתן לכם לגנוב את הדמוקרטיה. אנחנו לא מוכנים שקבוצת קצינים תהפוך את מדינת ישראל לרפובליקה של בננות. לא ניתן להם לסחוט אותנו באיומים, לא ניתן להם לדרוש פרוטקשין. אבל שלא יבלבלו אתכם, מדובר בבודדים".
תא"ל אמיר אביבי: "אני רוצה שתדעו, הרוב המכריע של הצבא שומר על עם ישראל. הטייסים שומרים עלינו, צה"ל נמצא בכשירות ושומר עלינו בכל רגע נתון. יש קומץ קטן של קצינים שמנסים להמריד. אנחנו לא יכולים לקבל דבר כזה. אנחנו ממצאים פה מול הקריה. שלושים שנה שרתתי בצבא, בין היתר כראש לשכת הרמטכ"ל. כדטי שכל הקצינים האלה שפועלים נגד צה"ל ישמע מה אומר ערכי צה"ל ויחזור בעצמו. לפני כמה ימים היו פה אנשים אחרים שהם נגד רפורמה, היום אנחנו פה בעד הרפורמה, אבל יש דבר אחד שאסור שיפריד בניינו - ביטחון מדינת ישראל".
פרופסור טליה איינהורן: "כולנו כאן ביחד, עם אחד, ערבים זה לזה. הפכנו למדינה משגשגת, תעשייה ביטחונית, לא עוד מדינה מאומת, יחסי החוץ פורחים. כעת הגיעה שעת התיקון של מערכת המשפט. עם ישראל לדורותיו. מצאנו את עצמנו עם בית משפט עליון שמתייחס לעצמו כאל משפחה, לכן השופטים שלו יחליטו מי יכנס למועדון. הנשיא מתמנה בשיטתה סניוריטי. בחר 64 מנדטים כדי לשנות. זכותנו להיות עם חופשי בארצנו, לא ניתן לשלטון של מהפכה צבאית. מכאן נקרא לממשלה אל תראו ואל תחתו. רוב מוחלט של העם תומך בכם".
שר החינוך, השר יואב קיש: "לא באתי לפה רק כשר החינוך, באתי לפה כסגן אלוף במיל', טייס קרב שעד גיל 51 עשה מילואים פעילים בטייסת. מהבמה הזאת אני רוצה לקרוא לחבריי טייסי הקרב: הסרבנות היא כרסום הדמוקרטיה. אל תקרעו את החבל. לא מדובר כאן בחורבן הבית, אין שום סיבה להשתמש בנשק יום הדין. זה לא הזמן לסרבנות. מחר נעביר את החקיקה, מכיוון שאם נכנע לסרבנות ולאימות אף ממשלה בעתיד לא תוכל לתפקד. אם לא נעביר את החוק זה יהיה סופה של הדמוקרטיה בישראל.
אנחנו נחושים להעביר את השינוי ואת המדיניות שנבחרנו לממש. כאשר יועמ"שית מאשרת מדורות באיילון וחסימת כבישים זו לא דמוקרטיה. כשמכניסים את צה"ל למגרש הפוליטי זאת לא דמוקרטיה. צמצום עילת הסבירות תחזק את הדמוקרטיה ותביא לחיזוק בין הרשויות. הימין מאמין בדמוקרטיה ויודע לכבד את בחירת הרוב, גם היא לא לטובתנו. ישראל הייתה ותהיה דמוקרטיה חזקה, גם אחרי החקיקה שנעביר מחר. נשמור כולנו על מדינה יהודית דמוקרטית. נמשיך להושיט יד להסכמות ולבנות גשרים כי אחים אנחנו ואין לנו ארץ אחרת".
שרת התחבורה מירי רגב: "אני מכירה את היכולות של האליטה לנסות לפגוע בכל תיקון. ניסו להשתיק אותנו, לעגו לנו. הם ניסו למנוע את זה במילים יפות, מכובסות, בדיוק כמו שהם מנסים לעשות היום. הם עוסקים בלשמור על מוקדי הכוח שלהם, ואנחנו מתעסקים בתיקון. הפער בניינו עוסק במילה אחת - גיוון. גיוון במערכת המשפט, בתרבות, בתקשורת. שאני שומעת את בוגי וחלוץ מעודדים סרבנות, ובראשם אהוד ברק, קוראים למרי אזרחי – למה הוא לא עצור?! הם פועלים לפגוע בצבא, הם פוגעים בערכי צה"ל, הם עוזבים את האלונקה. הם לא מתביישים לפגוע בביטחון המדינה.
מי שמסרב פקודה - מקומו בכלא. כולם חיילים של עם ישראל ואף אחד הוא לא מעל החוק. אנחנו כאן אומרים חד וחלק: המדינה שייכת לכולנו. המדינה היא של כולם, והצבא הוא צבא העם. מחר נצביע בכנסת על צמצום עילת הסבירות כדי להבטיח את חיזוק הדמוקרטיה, וזאת רק תחילת הרפורמה כי נדרשת רפורמה מלאה לתקן את מערכת המשפט. אני בעד שיחות, בעד הסכמות, אבל לא למריחת זמן. לא ניתן לזה יד. נבחרנו למשול, נבחרנו להביא את הרפורמה, העם הביא לנו את המנדט וכך נעשה".
שר האוצר השר בצלאל סמוטריץ': "בבחירות האחרונות המחנה הלאומי ניצח. אנחנו ממשלה של כל אזרחי ישראל, ממשלה שתדאג לכל מי שמדינת ישראל חשובה לו. אנחנו ממשיכים בחקיקה כי זאת מהות הדמוקרטיה וזה מה שנכון למדינת ישראל. אנחנו פועלים בנחישות מתוך אמונה שלמה שזה יעשה צדק ויחזק את הדמוקרטיה הישראלית. לכן, מחר בצהריים נעביר ברוב גדול את החוק לצמצום עילת הסבירות. אני רוצה לנצל את הבמה הזאת לא כדי לפנות אליכם, אני רוצה לפנות לאותם אחים ואחיות שלנו שהתאספו פה בקלפן במשך שבועות רבים.
אני רוצה לפנות דווקא אל מתנגדי הרפורמה שלנו, לקצינים ולטייסים שחתמו על סירוב למילואים. חשוב לי לומר לכם – אני יודע איך אתם מרגישים. באוסלו ובגירוש הרגשנו כאב אמיתי ודווקא בגלל זה, דווקא בגלל מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך, אני אומר שאני רואה את הכאב שלכם. אני מתחייב לנהוג אחרת, להקשיב, לדבר ולעשות מאמצים רבים בכדי שנהיה עם אחד. העם זכאי לרפורמה משפטית, בשביל זה הוא הצביע, ולמרות הכל נהיה מוכנים לשבת ולהקשיב בגלל שאחים אנחנו. נצא מכאן ביחד בכוחות מחוזקים בכדי לקיים את השליחות ששלכתם אותנו, אבל תוך חיבוק גדול לכל עם ישראל".
שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן: "אתם זועקים שוויון, הם שומעים שאתם רוצים לפגוע. אתם מבקשים הכרה והם שומעים שאתם רוצים לפגוע בזכויות הלהט"בים. אנחנו לא הסטראוטיפ החשוך שאתם מנסים להלביש עלינו. אין לנו שום כוונה או רצון לפגוע באורח החיים של הציבור הליברלי. אנחנו רוצים שוויון. אנחנו כאן כדי להגיד דבר אחד, המדינה הזאת היא מדינה יהודית ודמוקרטית ואנחנו נשמור עליה כזאת כי בראש ובראשונה אנחנו יהודים. היהדות שלנו היא סיבת הסיבות, היהדות שלנו היא הנצח, והמדינה תישאר יהודית כל עוד אנחנו כאן".
יו"ר מיזם 'תקומה 2023' ברל'ה קרומבי: "אנחנו נמצאים בימי בין המצרים, ימי האבל הלאומיים. אנחנו רוצים אחדות ואנחנו לא מוכנים להתפשר עליה. אבל אחדות היא לא כניעה לסחטנות, לבריונות. אחדות לא יכולה להתקיים כשקבוצה מחליטה שלה רק יש זכות למשול. אנחנו מכבדים את הטייסים, אבל בדמוקרטיה קולו של טייס לא שווה יותר מקולו של גולנציק. אנחנו מכבדים את הייטקיסטים, אבל גם לנו יש הייטקיסטים.
אחדות אמיתית היא שעם לא יכול להתקיים בלי אחד מחלקיו ואין אף אחד שהוא מעל אחר. אנחנו הציבור שנשבע כאן בתל אביב 'רק לא מלחמת אחים'. יש לנו כבוד לכל חלקי העם, פיוס שמגיע מתוך כבוד לבחירת הרוב ולממשלה הנבחרת. פיוס שמכיר בכך ש-64 מנדטים בחרו בתיקון מערכת המשפט. פיוס שמכיר המי שהפסיד את הבחירות, אתם לא אויבים שלנו - אחים אנחנו, גם בשעה הזאת של חוסר הסכמה".
עו"ד כנרת בראשי: "התפקיד שלנו כתומכי הרפורמה הוא לצאת למסע הסברה ולהביא עובדות אמת ולהילחם בפייק ניוז. גם המערכת הטובה ביותר נדרשת לעבור ריענון מידי פעם. שינוי אינו קל ולפעמים הוא מקבל התנגדות מהציבור. אנחנו מבקשים להחזיר עטרה ליושנה. לצד הקריאה לממשלה שלנו לבצע את הרפורמה ללא פשרות, אנחנו נסייע את המירב ונהיה השגרירים הכי טובים להפצת האמת. מותר לנו לחשוב אחרת, אבל אסור לנו לעוות את המציאות. בית המשפט העליון אינו קשוב לציבור, הוא פועל לפי מה שהוא חושב. רפורמה עכשיו ומיד. כל מה שאנחנו מבקשים זה להחזיר עטרה ליושנה".
שר המורשת השר עמיחי אליהו: "אני רוצה לומר למפגינים היקרים - אין לכם מושג כמה כוח אתם נותנים לנו. יש פה 64 מנדטים שלא מוכנים לוותר על הדמוקרטיה של מדינת ישראל, 64 מנדטים שלא מוכנים לוותר על תיקון במערכת המשפט, 64 מנדטים שרוצים רפורמה משפטית. אנחנו אומרים למפלגת בג"צ שאתם נותנים למחבלים לקבל תנאים בשל הסבירות, אנחנו לא רוצים את הסבירות שלכם. אנחנו אומרים לחוקרים שאתם רודפים ראש ממשלה על חמגשיות, אנחנו אומרים בקול ברור לא יקום ולא יהיה. אתם אומרים נפלתם על הדור לא נכון, אבל אנחנו אומרים לכם אתם נפלתם על הדור הלא נכון. נפלתם על שר הביטחון הלא נכון. לפני 17 שנה יצאנו למלחמת לבנון למרות שאולמרט היה ראש הממשלה, למרות שסגרו לנו ערוצי תקשורת ולמרות שפרקו אותנו בהפגנות - כי אנחנו אוהבים את מדינת ישראל".
שר התפוצות השר עמיחי שיקלי: "כמ"פ בסדיר וכמ"פ במילואים השבועה לצה"ל היא החוזה היחידי שאני מכיר. אלו שמבקשים לנצל את תפקידם הצבאי, יוקרתי כלל שיהיה, מועלים בימון שניתן בהם. הם פוגעים בחוסנו של צה"ל, האנשים האלה פוגעים בכושר ההרתעה של מדינת ישראל. קשה לחשוב על פרקטיקה יותר קשה מסרבנות. אני אומר לכל אחד מהסרבנים, ולרמטכ"לים לשעבר שמעודדים, לכנסת ישראל ולממשלת ישראל אין רשות לקבל איומים ופרוטקשיין מכל קבוצת לחץ. המשמעות של קבלת תכתיבים כאלה היא אחת - משטר של חונטה צבאית. לא יקום ולא יהיה. חופש הביטוי אינו היתר להמרדה".
הרב הד"ר אליהו רחמים זיני: "עם ישראל רואה בשלוש נקודות מרכזיות את הקדושה שלו. קדושת התורה, קודשת עם ישראל, קדושת ארץ ישראל. אנחנו אומנם רק חלק בעם ישראל שרוצה לבטא את מה שהוא חש ברגעים אלה, אין אנחנו באים פה נגד חלקים של עמנו, אף המתנגדים לנו ביותר. אנחנו רק מבקשים דבר אחד - אל תגעו בצה"ל. אנו רוצים לשים קץ להתערבות בג"ץ בענייני ביטחון, לשים קץ להתערבותו בענייני דת, אנחנו רוצים לשים קץ בהתערבותו הבוטה בניהול המדינה. הכוח ניתן לכנסת. נצעק כולנו יחד להגשמת קיבוץ הגלויות, זה הזמן לתקן וכולנו נקראים לעמוד ולדרוש את המגיע לנו. על זה לא נוותר".
יו"ר 'אם תרצו' מתן פלג: "תומכי הסרבנות מדברים על מאבק הרואי. אנחנו מדברים על החלה הרואית. אנחנו לא נפקיר את מדינת יהודים לעריצות המיעוט. לכן אנחנו קוראים לראש הממשלה לחוקק את הרפורמה המשפטית. אחרת יפגע השוויון, תיפגע הדמוקרטיה, תיפגע ביהדות. העם בחר מדינה יהודית, העם בחר רפורמה משפטית".
אשת התקשורת הדר מילר: "מדינת ישראל נתונה תחת מתקפה. מאיימים עליה בהשבתות, מאיימים עליה בסרבנות, אומרים בגלוי נהפוך את המדינה אם לא תקשיבו לנו. ואני אומרת אסור להיכנע לסחטנות. עם זאת אנחנו פה בהפגנה של אהבה. אנחנו מפה אומרים מספיק עם ההחלשה. לא ניתן למדינה האהובה שלנו להיות נתונה לפורטקשיין. אנחנו קוראים לממשלה, להנהגה, תנהיגו. אנחנו רוצים משילות. אל תיכנעו לפרוטקשיין, יש פה מאות אלפי אנשים שבחרו להתייצב לצידך מדינה אהובה ולומר לך יש לך את הכוח לעמוד מול הסרבנות. אנחנו קוראים מפה לאחינו, אנחנו לא מתקפלים, כי התקפלנו מספיק. אנחנו רוצים תיקון לכרסום המתמשך, אנחנו פה כדי לתת למדינה כוח".
בועז קוקיא, מפורום בוחרים בחיים: "אנו בפורום שלנו פועלים להיאבק בטרור ולהציל חיים. אנחנו בעד מלחמת חורמה בטרור ללא הגבלות משפטיות. על הכנסת והממשלה הזאת לפעול בכל הכלים כמו גירוש מחבלים כדי שנהיה דמוקרטיה מתפקדת ולא מדממת. אני סגן אלוף במילואים, מעולם לא חשבתי להפסיק את שירותי בצה"ל בגלל הקואליציה הקודמת. אני מציע למאיימים בסרבנות לחזור בהם ולקרוא מחדש את ערכי צה"ל ואת השבועה שלה".
עו"ד ערן בן ארי: "הם רוצים להחליט לנו איך סביר לחיות בארץ ישראל. שבית המשפט החליט להחיל את עילת הסבירות זה לא היה בהסכמה. השמאל השתלט על לשכת עו"ד. כל המטרה שלהם זה לא עילת הסבירות, הם רוצים לשמור על הכוח שלהם כקבוצת מיעוט. כל מה שהדמוקרטים האמיתיים היו צריכים לעשות זה לשכנע את העם ולחכות לבחירות הבאות ולשנות את זה שהם יהיו בשלטון. כך זה בדמוקרטיה אמיתית, אבל דמוקרטיה לא מעניינת אותם. הם רוצים להפיל את הממשלה שאנחנו בחרנו, אבל אנחנו לא ניתן להם. אנחנו בעד הידברות, בעד הסכמות, אבל נגד סחיטה באיומים".
בת חן סריג מגורשת מגוש קטיף: "בת 18 הייתי שגורשתי מביתי. שנה וחצי נאבקנו על הבית שלנו שלא יפנו אותנו. כמובן שניסינו גם במישור המשפטי לבטל את רוע הגזרה אבל בכל הדרך רמסו אותנו. גם שניצחנו במשאל המשפטי, פסלו אותו. עשו הכל בשביל שניכשל במאבק שלנו. למרות התסכול המטורף ידענו שלא נגיע למלחמת אחים. שילמנו את המחיר ומפה אנחנו קוראים לכם חברי כנסת יקרים שתעבירו את הרפורמה שמה שקרה לנו לא יוכל לקרות יותר. אחינו שמתנגדים לרפורמה, מותר להתנגד לרפורמה אבל לא להיגרר למלחמת אחים".
השר יריב לוין מהכנסת: "אני נמצא כאן בכנסת כדי להשלים את המלאכה החשובה להעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית, אבל ליבי אתכם. תודה רבה לכל אחד ואחת מכם שהגעתם מכל רחבי הארץ באמונה גדולה כדי לומר בקול ברור וצלול 'העם דורש רפורמה משפטית'".
יו"ר וועדת חוקה שמחה רוטמן מהכנסת: "אני מצטער שאני לא נמצא אתכם. אני נמצא בכנסת כדי להעביר את החוק לצמצום עילת הסבירות בדיוק כמו שהבטחנו. כל מי שנמצא בקהל יודע שישראל חייבת להיות מדינה יהודית והדרך היחידה שהיא תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית, זה שבית המשפט העליון ינהג לפי החוק ולא לקבוע את המדיניות. היום בעז"ה 64 אצבעות יורמו בכנסת בעד הדמוקרטיה של מדינת ישראל. מי שרוצה לקבוע איך מדינת ישראל בלי לנצח בבחירות הוא זה שרוצה דיקטטורה. כולנו רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית, זה מה שהצבענו וזה מה שנקבל".



נא שימרו על שפה נקייה אשר מכבדת אתכם
