הורים לתלמידים עם קשיים: "משרד החינוך נכשל בהבנת הצרכים ובמתן מענה מתאים" - 0404
הורים לתלמידים עם קשיים: neatoday

הורים לתלמידים עם קשיים: "משרד החינוך נכשל בהבנת הצרכים ובמתן מענה מתאים"

"משרד החינוך נכשל בהבנת הצרכים ובמתן המענים המתאימים לילדים שהקשיים שלהם נובעים מלקויות למידה, הפרעות קשב ופעלתנות יתר, והפרעות התנהגות לסוגיהן", טענה זו עלתה הבוקר (רביעי), בדיון בוועדת החינוך בנושא טיפול מערכת החינוך בתלמידים עם קשיים. יו"ר ועדת החינוך ח"כ שרן השכל, דרשה ממשרד החינוך לתת לתלמידים, החל מכיתה א', סל שירותים שיעזור להם להתמודד עם הקשיים. היו"ר השכל הודיעה כי ועדת החינוך תגבש תיקון לחוק חינוך מיוחד שיסדיר את סל הטיפולים ויחייב את משרד החינוך להעניק סל טיפולים לכל תלמיד מאובחן.

משרד החינוך לא ידע לפרט במהלך הדיון מהם המענים הטיפוליים הניתנים לתלמידים בכיתות השונות. "משרד החינוך לא יודע מה הוא יכול לתת לילדים האלה ומה שקורה בסוף שההורים לא מקבלים כלום. שמענו על ילדה בת 13 שכמעט התדרדרה לזנות. למה? כי לא נתנו לה ביסודי את הסיוע המתאים להפרעת ההתנהגות שלה. אם משרד החינוך לא יודע לפרט מהו הסיוע שהתלמידים יכולים לקבל, איך ההורים ידעו למה הם זכאים?", שאלה יו"ר הוועדה ח"כ השכל. היא הודיעה שוועדת החינוך תגבש תיקון חקיקה לחוק חינוך מיוחד שיפרט את סל השילוב עבור תלמידים הזקוקים לכך.

רויטל לן כהן, מנהלת תחום שילוב בחינוך בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות אמרה כי "העמימות של משרד החינוך בנוגע לסל השירותים הניתן לילד משרתת את משרד החינוך כבר שנים".

בדיון נשמעו שתי עדויות מטלטלות של אימהות שסיפרו על דרך ייסורים שעברו עם ילדיהן מול מערכת החינוך. טל אל, אם לילד מאובחן עם ODD – הפרעת התנגדות, סיפרה שמשרד החינוך והמורים בשטח לא יודעים לטפל בהפרעת התנגדות, דבר שהוביל בסופו של דבר לכך שבנה לומד כיום במוסד חינוכי של משרד הרווחה. לדברי אלונה אם לילד בבית ספר יסודי, מערכת החינוך לא מצליחה לשלב ילדים עם קשיי קשב וריכוז בבית הספר וכתוצאה מכך הילדים סובלים ומושעים, ונזרקים לחינוך מיוחד ללא צורך. "הבן שלי בכיתה א' מצא את עצמו מושעה כבר בחודש נובמבר. לרובנו אין פתרון לצהרון כי בצהרון מסרבים לטפל בילדים עם קשיים. לולא הסיוע המשפחתי הבן שלי היה נעלם בסבך הבירוקרטיה. האינפורמציה אודות הילד לא עוברת במערכות, והמידע על טיפולים אפשריים וסיוע שהילד יכול לקבל מתקבל באמצעות ליקוט ולא על ידי גורם מוסמך".

דני ז'ורנו, מנהלת אגף לקויות למידה במשרד החינוך הסבירה כי "המענים של משרד החינוך נעים בין מענים בחינוך הרגיל לבין כאלה שנזקקים למענים נוספים אם במסגרת סל השילוב בכיתה רגילה עם תוספות של לדוגמה טיפולים פרה-רפואיים". בתגובה טענו ההורים כי התלמידים לא מקבלים טיפולים פרה-רפואיים וכי הם נאלצים להוציא כסף רב עבור טיפולים פרטיים וחוות דעת רפואיות. ז'ורנו דיווחה שמשרד החינוך כינס צוות מומחים מהאקדמיה ומתחום הרפואה כדי לגבש מענים שניתנים לתלמידים עם הפרעת קשב. "אנחנו נמצאים בתהליך סופי של גיבוש המענים ויציאה לשטח", אמרה ז'ורנו.

יו"ר הוועדה ח"כ השכל סיכמה את הדיון הסוער: "יש פערים אדירים בין מה שמשרד החינוך חושב שקורה לבין מה שקורה בשטח. אם לא נקבל מענה הולם שיעשה סדר בנהלים – נגבש תיקון חקיקה שיעשה להורים סדר". השכל ביקשה שמשרד החינוך יפרסם באתר של המשרד באופן ברור את סל מיצוי הזכויות, וכן דרשה שתצא הנחיה למנהלי בתי הספר לקבל אבחונים שנעשו במכונים מורשים.

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]