שרת החינוך: ״בשנת הלימודים הקרובה - הערכה חיצונית תתקיים באוריינות שפת אם״ - 0404
שרת החינוך: ״בשנת הלימודים הקרובה – הערכה חיצונית תתקיים באוריינות שפת אם״ עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שרת החינוך: ״בשנת הלימודים הקרובה – הערכה חיצונית תתקיים באוריינות שפת אם״

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, החליטה כי בשנת הלימודים הקרובה תתקיים הערכה חיצונית בכיתות ד' באוריינות שפת-אם – כך עדכן היום (ראשון) משרד החינוך. 
 
המבחן יעריך את רמת השליטה של כל תלמידי כיתות ד' בכל רחבי הארץ במיומנויות השפה, ויבדוק את השליטה שלהם בהבנת הנקרא ובידע לשוני. כיתות ח' ייבחנו באוריינות שפת-אם במתכונת פנימית. ההחלטה להתמקד באוריינות שפה נובעת מחשיבותו המכרעת של תחום דעת זה, בהיותו הבסיס לרכישת מיומנויות נדרשות בתחומי דעת אחרים.
 
לאור החשיבות הרבה שמייחסת שרת החינוך להיבטים הרגשיים והחברתיים, ועל רקע הצורך בחיזוק החוסן האישי של התלמידים בתחומים אלה, יועברו בשנה הבאה סקרי אקלים בכל בתי הספר, בקרב כל תלמידי כיתות ה-יא (ולא בשליש מהם כפי שהיה נהוג בשנים עברו). לראשונה, הסקרים יועברו באופן ממוחשב והם יכללו מדגם חסר תקדים של כ- 750,000 תלמידים.

היקף משמעותי זה של משתתפים יאפשר למשרד להפיק תובנות עומק בשורה רחבה של היבטים. בתוך כך, יכללו הסקרים היבטים של למידה רגשית וחברתית, בהם: חוסן נפשי ואישי, מיומנויות חברתיות ורגשיות. בנוסף, הם יכללו היבטים של אקלים בית ספרי, ובכלל זה מוגנות ואורח חיים פעיל ובריא.
 
בשונה משנים עברו, ההערכה החיצונית וההערכה הפנימית תתבצע בשנה הבאה בחודש דצמבר 2021. מועד זה יאפשר למשרד להנגיש למנהלים את תוצאות הניטור במהלך אותה שנת לימודים. הם יקבלו את תמונת המצב של בית ספרם, ויגבשו לאורה את תכנית העבודה הבית ספרית שלהם. תוצאות הניטור המוקדמות ישרתו גם את המשרד במישור הלאומי במסגרת המהלכים לצמצום הפערים.
 
כחלק מהטמעה הדרגתית של מודל 'תמונת מצב', ויצירה של תרבות ארגונית המשלבת מדידה והערכה בית ספרית, המשרד ימשיך לחזק את תהליכי הערכה הפנימיים, ויעמיד לרשות בתי הספר מגוון של כלים לשימוש פנימי, בתחום הלימודי, אקלים בית-ספרי והיבטים חברתיים-רגשיים.
 
שאשא ביטון ציינה: "השליטה במיומנויות השפה מהווה בסיס מכריע בסיכויי ההצלחה של בוגר המערכת, ולאור זאת המשרד יחזק אותן באמצעות שורה של מענים חינוכיים. הניטור, הוא אחד מהכלים, שיאפשר לנו לאמוד את הפערים ולתת להם מענים ממוקדים.

בכוונתי לשים דגש מיוחד גם על ההיבטים החברתיים, ועל טיפוח ההיבטים הרגשיים כדי ליצור אצל כל תלמידה ותלמיד תחושת מסוגלות, העצמה וחוסן נפשי ואישי. על מנת לייצר למידה מיטבית, יש צורך בפניות רגשית של התלמידים. חשוב שהם ירגישו מוגנים בבית הספר, ושהאקלים החיובי יאפשר להם לייצר חוויות חברתיות ואישיות טובות".

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]