ההצפות בבסיס חצור: נזק ב-30 מיליון שקלים למטוסים ולתשתיות - מפקד הבסיס הודיע על התפטרותו - 0404
ההצפות בבסיס חצור: נזק ב-30 מיליון שקלים למטוסים ולתשתיות – מפקד הבסיס הודיע על התפטרותו דובר צה"ל

ההצפות בבסיס חצור: נזק ב-30 מיליון שקלים למטוסים ולתשתיות – מפקד הבסיס הודיע על התפטרותו

אתמול, (שני), הוצג למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, דו"ח ביניים לאירוע ההצפה שאירע ביום 9 בינואר 2020 בבסיס חצור. כלל החלטות מפקד חיל האוויר אושרו על ידי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי. מפקד בסיס חצור, אלוף משנה ע', לקח אחריות על האירוע החריג והודיע למפקד חיל האוויר על התפטרותו מתפקידו.

נכון להיום, חמישה מטוסים מתוך שמונת המטוסים שנפגעו בהצפות חזרו לפעילות מבצעית מלאה. שלושת המטוסים הנוספים מטופלים ביחידת האחזקה האווירית ויחזרו לטיסה בתום הטיפול. מיד לאחר האירוע וגם בימים אלה הבסיס מבצע פעילות מבצעית רציפה וימשיך בפעילות זו. הערכת הנזק הראשונית לציוד ולתשתיות נאמדת על כ-30 מיליון שקלים לטיפול במטוסים שנפגעו.

מדובר צה״ל נמסר: ״במהלך שלושת השבועות האחרונים התנהל בחיל האוויר תחקיר מקיף ומקצועי, על ידי צוות מומחים. ממסקנות תחקיר הביניים עולה כי באירוע התרחשו שתי הצפות בבסיס: הראשונה בחלקו הצפוני של הבסיס, בשל עליית נחל ״ברקאי״ על גדותיו והשנייה בחלקו הדרומי של הבסיס, בעקבות עליית מפלס המים בנחל ״האלה״ שהובילה לבסוף להצפת הדירים התת קרקעיים.

בעלי התפקיד בבסיס העריכו באופן חסר את עוצמת מערכת הגשם הצפויה ועל כן לא נערכו כראוי ולא ביצעו פעולות נדרשות.

עליית מפלס המים בנחל "האלה" ותפעול לא מספק של מערכת הניקוז גרמו לעלייה משמעותית בכמות המים שזרמו לעבר הבסיס ולנזק שנגרם. תפעול נכון ומקצועי של מערכת הניקוז של הבסיס, שחודשה לאחרונה, היה מצמצם את הנזק בצורה משמעותית. עם זאת, בעת ההצפה פעלו אנשי הבסיס בתנאי סביבה מורכבים וביצעו את הפעולות הנדרשות.

מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי תחקיר הביניים וקבע כי היו סימנים מעידים על מזג אוויר חורפי קיצוני.

מפקד חיל האוויר: ״חווינו הצפה עם נזק לתשתיות, אמצעי לחימה ופגיעה בכשירות המבצעית של הבסיס, בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם. נדרש היה להגביר את ההערכות בבסיס למזג אוויר קשה מוקדם יותר, האיחור הרב יצר נזק גדול יותר״.

מפקד חיל האוויר סיכם כי ניכרה נחישות ופעולה אינטנסיבית של אנשי הבסיס, לצד התגייסות חיילית וצה״לית הראויה להערכה מעת ההצפה. בכך צומצם היקף הנזק וקוצר משך הזמן של הירידה מכוננות מבצעית.

מפקד חיל האוויר ציין שכל תאונה ואירוע הינו בר מניעה ולפיכך גם אירוע זה. עוד ציין כי נדרש היה לפעול להוצאת המטוסים מהדת"קים טרם ההצפה, ולקיים הערכות בסיסית שונה.

מפקד חיל האוויר ציין כי טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור, וכי נכון היה לעשות זאת מוקדם יותר. הטעות נבעה משיקול דעת ביטחוני מקצועי שגוי. מפקד חיל האוויר אישר את כיווני התחקיר להמשך, הן בתוך חיל האוויר והן בממשק מול הרשויות האזרחיות.

לאחר תחקיר הביניים מפקד בסיס חצור, אלוף משנה ע', הודיע למפקד חיל האוויר כי הוא מבקש לסיים את תפקידו בעקבות האירוע וההבנה כי טעה באופן בו התנהל באירוע זה. מפקד חיל האוויר קיבל את בקשתו והוא יסיים את תפקידו בימים הקרובים.

מפקד חיל האוויר החליט על שורה נוספת של צעדים פיקודיים ובהם נזיפה במפקד הטייסת ששמונה ממטוסיה נפגעו באירוע, נזיפה במפקדת טייסת תעופה ומפקד טייסת תחזוקה.

מפקד חיל האוויר סיכם את התחקיר וציין כי נדרש לעשות את כל הפעולות שאירוע דומה לא יחזור על עצמו״.
 

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]