חג הסיגד לכלל ישראל // הרב אבי שיש - 0404
+
חג הסיגד לכלל ישראל // הרב אבי שיש

חג הסיגד לכלל ישראל // הרב אבי שיש

מרגש לראות איך בשנים האחרונות את חג הסיגד מציינים כלל ישראל מכל העדות. אם תגיעו לטיילת ארמון הנציב תגלו שלא רק בני העדה האתיופית נמצאים שם אלא מכלל העדות. מאותו רגע שהגיעו אחינו עולי אתיופיה לארצנו אזי חג זה לבש אופי אחר ומשנה לשנה הופך להיות חלק מכלל העדות.

חג הסיגד המצוין כחמישים יום לאחר יום הכיפורים, טומן בחובו את חידוש הברית בין העם לבורא ואת הכמיהה לעיר הקודש ירושלים. מעין קומה נוספת של חשבון הנפש הפרטי שנערך ביום הכיפורים, בחג הסיגד נוספת קומה לאומית – חשבון הנפש הכללי.

שם החג משורש המשותף לעברית, ארמית ושפת הגעז (שפת הקודש של ביתא ישראל השמורה למנהיגי העדה – הקיסיים). סג"ד משמעותו להשתחוות. לאחר שנטהרו בטבילה היו עולים בשעות הבוקר להר גבוה שהקיסיים היו בוחרים מבעוד מועד. תהלוכה זו החלה מבית הכנסת-המסגיד, אל ההר שבו נערך הטקס. בראש התהלוכה צעדו מנהיגי וזקני העדה עם ספר התורה – האורית.

כשהגיעו אל ההר האריכו בתפילות ולאחר שסיימו את התפילות קראו הקסים מהאורית את אחת הפרשות שבחרו. הבחירה הייתה נתונה לשיקול דעתם של הקיסיים כשבדרך כלל היו קוראים פרשות העוסקות בברית בין ה' לעמו, בחובת שמירת המצוות ובהימנעות מנישואי תערובת.

אחת מתפילות השמחה הנאמרות בירידה מן ההר בחג הסיגד: ״מְצְאַת צִיוֹן קְדְשַׂת בְּזְנתוּ דֶברְ, וְמְצְאַת צִיוֹן מְדהַנֶ בְּזְנתוּ דֶברְ״ [ובאה ציון הקדושה בהר הזה, ובאה ציון הנרפאת (נושעת) בהר הזה]. ציון היא ירושלים מרפאת ומושיעה את עם ישראל.

חז"ל קובעים כי "ירושלים לא נתחלקה לשבטים" (יומא י"ב ע"א). ירושלים שייכת היא לכולם. עם ישראל מורכב משבטים שונים, מעדות שונות וממפלגות שונות. לכל שבט דגל משלו, לכל עדה מנהגים משלה ולכל מפלגה אידיאולוגיה משלה.

ריבוי הגוונים והדעות הכרחי הוא על מנת ליצור חברה דינאמית ומתפתחת. זכינו והיהודים העולים מאתיופיה הכניסו ללוח הלאומי גם את יום זה. מרגע שנכנס יום זה ללוח הלאומי הוא הופך להיות נחלת הכלל.

כפי שכתב מרן הרב קוק זצ”ל: “הריבוי של השלום הוא שיתראו כל הצדדים והשיטות, ויתבררו איך כולם יש להם מקום, כל אחד לפי ערכו, מקומו וענינו. (עין איה ברכות, דף ס”ד).

יש חשיבות עליונה בריבוי דעות ועדות, אולם למחלוקות וחילוקים אלו יש מקום אך ורק עם קיומו של גורם מחבר ומלכד המסוגל להעניק ערכי נצח עליהם אין מחלוקת, אשר לעולם לא ישתנו ולא יתיישנו, ערכים אליהם כל מפלגה ועדה באשר היא תוכל להתחבר.

על כן דרש רבי עקיבא ואמר: "ירושלים היא הנצח" (ברכות נ"ח ע"א). אחדותה של ירושלים משקפת את החיבור המורכב של כל שבטי ישראל. בדור של גאולה ולאחר קיבוץ גלויות עלינו למצוא את המאחד בין כלל העדות והמחנות.

עלו ובואו כלל ישראל בחג הסיגד לארמון הנציב, ושאו תפילה מול מקום המקדש לאחדות ושלום בתוכנו.