רגע לפני שיגעון הקניות של ה-Black Friday, חשוב לדעת - 0404
+
רגע לפני שיגעון הקניות של ה-Black Friday, חשוב לדעת ESET ישראל

רגע לפני שיגעון הקניות של ה-Black Friday, חשוב לדעת

עונת הקניות מגיעה לעיצומה וה-Black Friday ממש מעבר לפינה. אחד המדדים החשובים כששוקלים האם לקנות מוצר ברשת, הוא בדרך כלל הביקורות של הרוכשים. אחוז משמעותי מהביקורות של המוצרים שאתם קונים ברשת הוא מזויף ולא אמיתי.

כעת מתברר כי אחוז גבוה מאוד מכלל הביקורות באתרי הסחר, הוא מזויף ובחלקו מגיע אפילו מהמוכרים עצמם, אשר מזייפים ביקורות של רוכשים מרוצים. במקרים רבים המוכרים או החברות נותנים לעובדים שלהן או לספקים חיצוניים לרכוש בפועל את המוצר כדי שתהיה ביקורת של לקוח שאומת בתור רוכש על ידי האתר. מבדיקה שערכו באתר – bestseocompanies, עולה כי 40% מהביקורות הן מזויפות או אוטומטיות.

מתוך 2.7 מיליון ביקורות שנדגמו עולה כי אחת הקטגוריות הפופולאריות ביותר לזיופים היא קטגוריית מוצרי החשמל, עם 42% זיופים ו-195,000 ביקורות לא אמינות. זו לא הקטגוריה המובילה, כשלמעשה בקטגוריית הביגוד מדובר ב-46% ביקורות מזויפות.

עוד עולה כי כ-70% מהנשאלים ישלמו יותר עבור מוצרים עם ביקורות חיוביות גבוהות יותר, למרות שאחוז ניכר מהביקורות מזויף, ניתן לבצע החלטות מושכלות יותר כשרוכשים ברשת.

אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות בחברת אבטחת המידע ESET ישראל: "מעבר לשירותים האוטומטיים שמצוינים למעלה, אנחנו יכולים גם לעשות בדיקת לגיטימיות של ביקורות בעצמנו במספר דרכים. לדוגמה, אם ביקורת מנוסחת בשפה שהיא שיווקית מאוד, למשל "המוצר הזה הוא ייחודי ומהפכני", "כולם צריכים לקנות אותו" או גם שימוש בביטויים כמו "זוכה-פרסים", "אחד ויחיד" או "מיוחד במינו", צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה. שימו לב גם לביקורות שליליות מאוד, אלו עלולות להיות בחלק מהמקרים ביקורות של המתחרים.

ישנם אתרים (אמזון, עלי אקספרס) בהם תוכלו ללחוץ על שם המשתמש שנתן את הביקורת וכך לראות את כל הביקורות שלו. במידה והוא אינו אדם אמיתי, ככל הנראה תוכלו לגלות זאת מביקורות שמנוסחות באופן זהה לשלל מוצרים או מריבוי ביקורות שניתנו באותו תאריך.

ניתן גם לקחת משפט מפתח מהביקורת ולהעתיק אותו למנוע החיפוש. שם תוכלו לראות האם המשפט חוזר על עצמו באתרים שונים או למוצרים שונים.

עוד שיטה להתמודדות עם ביקורות מזויפות היא לקרוא רק את הביקורות שאינן קיצוניות, כלומר שאינן של כוכב 1 או 5 כוכבים. בדרך כלל הביקורות שבאמצע הן של לקוחות אמייתים שמעלים גם נקודות שהן יותר רלוונטיות למוצר".