הלכות מעשיות לתשעה באב התשע"ט - 0404
+
הלכות מעשיות לתשעה באב התשע"ט 0404

הלכות מעשיות לתשעה באב התשע"ט

ערב תשעה באב

השנה ערב תשעה באב בשבת חל בשבת ולכן אין נוהגים דיני אבלות בשבת זו.

תשעה באב שחל בשבת

השנה תשעה באב חל בשבת, הצום נדחה ליום ראשון, בצום נדחה ניתן להקל למעוברות ומניקות חלשות או שיש להן מיחוש מסוים.

לדעת רוב הפוסקים, אין באותה שנה שבוע שחל בו תשעה באב. לפיכך מכבסים בכל השבוע שלפני שבת חזון. אולם לעניין גילוח יש  שהחמירו שלא להתגלח בשבוע שלפני תשעה באב, כדי להיכנס לתשעה באב כשסימן האבלות ניכר בפניהם.

בשבת איו נוהגים דיני אבלות על כן  אוכלים בשר ושותים יין ושרים שירי שבת כרגיל. בסעודה שלישית אוכלים כבכל שבת, וכן מזמרים שירי שבת כבכל שבת, אולם מפסיקים לאכול ולשתות ולשיר שירי שמחה לפני שקיעת החמה.

בצאת הכוכבים אומרים 'המבדיל בין קודש לחול' חולצים נעלי עור ומחליפים לבגדי יום חול.

מברכים על הנר בעת התפילה ונשים שלא נמצאות בתפילה תברכנה על נר בביתם.

במוצאי צום תשעה באב דחוי, כלומר ביום ראשון בצאת הצום. עושים הבדלה על הכוס בלבד.

חולים הפטורים מן הצום יעשו הבדלה לפני שאוכלים, עדיף לעשות את ההבדלה על חמר מדינה כגון בירה או קפה. ואם יש לפניו רק יין יתן לקטן לשתות מן היין.

צום תשעה באב

'איסורים בצום'

1. אכילה ושתיה – אסור לאכול ולשתות. מותר לקחת כדורים וגלולות (למי שזקוק), במידה וחייב מים לסיוע בבליעה ישתמש במים בכמות מינמלית ראוי לערבב במים דבר מר.
 
2. סיכה אפשר להשתמש בספריי דוארדרנט למניעת זיעה למי שצריך לכך ואף במשחה נגד יובש. אין להשתמש במשחת איפור, שמנים וכו'.
 
3. רחיצה נוטל ידיים עד סוף קשרי האצבעות. הכהנים נוטלים כרגיל. אם התלכלך מותר לרחוץ את אותו מקום המלוכלך. נוהגים במוצאי ט' באב קודם ערבית ליטול ידיים עד סוף כף היד.
 
4. תשמיש המיטה בני זוג צריכים לפרוש כימי נידה . איסור הושטה מיד ליד לא מקפידים ואיסור נגיעה חל רק בלילה.
 
5. נעילת הסנדל צריך לנעול נעלי גומי יש שמחמירים בנעלים נוחות למעשה ניתן לנעול כל נעל גומי.

יושבים על מקום נמוך. מחצות היום ניתן לשבת על כסא רגיל. אין לומדים תורה אלא רק דברים השייכים לאבלות כגון אגדות החורבן, הלכות אבלות, דברי מוסר. לכתחילה אין ללמוד מחצות היום של ערב ט' באב. לאחר חצות היום של ט' באב מותר ללמוד כרגיל.

מי שעובד בתשעה באב לא רואה ברכה בעמלו.אם יש צורך גדול נהגו להקל לעבוד לאחר חצות היום.

יש להצטער במשכב ניתן לשנות כדוגמת שינה ללא כרית, לשים אבן מתחת לכרית. יש להקפיד לא לומר שלום ואם מישהו הקדים אותך עונים לו בשפה רפה. מותר לבשל מחצות היום אוכל למוצאי הצום. יש שנוהגים לשטוף את הבית ולהכינו לבוא המשיח.

'הפטורים מהצום'

קטנים עד גיל מצוות מעיקר הדין פטורים מהצום אך נוהגים מגיל 9 לחנכם לצום תענית שעות כפי כוחם.

יולדת עד שלושים יום מלידתה פטורה מלצום. מעוברת אם יש ספק מחלה או הפלה ח"ו הנובעת מן הצום פטורה מלצום. מינקת צמה כרגיל.אם יש חשש שהחלב ייפסק תאכל ותשתה כפי צרכה.

חולה –  כאב ראש או כאב בטן אינם נחשבים חולי. חום גבוה, דלקות שונות וזיהומים נחשבים חולי. בכל חולי צריך להתייעץ מבחינה רפואית והלכתית.

אין צורך באכילה בשיעורים יש להימנע ממאכלי תענוג.

'סדר התפילות'

נוהגים להחשיך את בית הכנסת. ולהסיר את הפורכת.

אין אומרים תחנון בט' באב ואף במנחה של ערב ט' באב.

יש נוהגים שלא לברך ברכת שעשה לי כל צרכי. יש שנוהגים שלא להניח טלית ותפילין בשחרית אלא במנחה ויש שנוהגים (הבן איש חי ומקובלי בית אל)  להניח כרגיל.

עדות המזרח נוהגים לומר עננו ונחם בכל התפילות, לאשכנזים נחם רק בתפילת מנחה.

ברכת הלבנה בצאת הצום כאות שמחה.

עשירי באב בשנה זו

רובו של בית המקדש נשרף בעשירי. בשנה זו שהצום נדחה ליום ראשון שהוא י' באב, מנהגי האבלות אינם נמשכים לאחר יציאת הצום. על כן מותר לאחר צאת הכוכבים לספר,לכבס, ולהתרחץ במים חמים. לדעת רבים אין לאכול בשר ולשתות יין הואיל ולא ראוי לשמוח בבשר ויין באותו יום שהיו בצום, ויש מקילים לאכול בשר ולשתות יין מיד לאחר צאת הכוכבים.

״וזאת למדועי, כי אבילות אין פירושה להתעטף בעצבות ובמרה שחורה שכן מידה זו מתועבת בעיני ה' והיא נובעת מצד הס"א והקליפה. אלא פירושה הוא להתבונן ולהרגיש במוח ובלב בחסרון הגדול ובחלל העצום שנתהווה אצלנו מאז חרב בית המקדש ..ומתוך כך לנסות לתקן דרכיו והליכותיו באופן שאלו יקריבו את הגאולה ולא ירחיקוה". (סידור יעב"ץ).

באדיבות פורום רבנים צבאיים במילואים