עדכונים עדכונים – למה צריך להיזהר מהם? - 0404
+
עדכונים עדכונים – למה צריך להיזהר מהם? Pixabay

עדכונים עדכונים – למה צריך להיזהר מהם?

אם תשאלו מקדם אתרים מה הדבר הראשון שיגביר אצלו את מפלס החרדה המקצועי אז הרי שהוא מיד יענה לכם – עדכוני אלגוריתם.

אם יש דבר שמאפיין יותר מכול את גוגל ויתר מנועי החיפוש, אז הרי שזוהי העובדה שהם לעולם לא עומדים במקום. מדי יום ויום, ישנם מתכנתים, אנשי אסטרטגיה ויועצים שחושבים כיצד ניתן לייעל ולשפר את אלגוריתם תוצאות החיפוש.

המטרה העליונה שעומדת לנגד עיניהם היא פשוט מאוד – הגולשים שמשתמשים במנוע החיפוש צריכים לקבל את התוצאות הטובות ביותר. כל שיפור שייעשה באופן שבו האלגוריתם מחליט מי יופיע ראשון ומי לא – הרי זה משובח.

המטרה הראשית של עדכוני אלגוריתם

בסופו של דבר, גוגל הם מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בישראל ו-98% מהאוכלוסייה בארץ עושים בו שימוש. אז בואו נתעכב רגע על הלוגיקה שעומדת מאחורי ההקפדה הנקודתית של גוגל, להוציא מדי שנה עדכונים חדשים לאלגוריתם.

על-פי הודעות רשמיות שיצאו מדוברי גוגל עצמם, עדכוני אלגוריתם נובעים מעבודה עקבית לזיהוי שיטות קידום פסולות שעלולות להטעות את מנוע החיפוש ולהוביל לתוצאות לא איכותיות.

למרבה הצער, מאז שמנוע החיפוש הוקם לראשונה ועד לימינו אלה, מקדמי אתרים רבים מנסים שיטות שונות ומשונות כדי להערים על מנועי החיפוש ולגרום להם לבחור באתרם על פני אתרי מתחרים. גוגל מצדם משיבים מלחמה ומטבע שהריקושטים לא פוסחים גם על אלפי אתרים נוספים.

מה הן שיטות קידום פסולות?

בעבר היה נהוג לשלב את מילת המפתח באופן מוגזם ולא טבעי לכל אורך הטקסט. מנועי החיפוש שהיו אז בחיתוליהם, התבססו על ההיגיון שככל שישנה מילה שחוזרת על עצמה עוד ועוד בטקסט של עמוד באתר, כך מרבית הסיכויים שאותו העמוד רלוונטי לגולשים.

מיותר לציין שגוגל עלו מהר מאוד על הטעות המרה וביצעו עדכון שמעניש אתרים הסובלים מ"אופטימיזצית יתר". מיקומים השתנו, אתרים עלו ומעצמות שכיכבו בעמוד הראשון נעלמו.

דוגמה נוספת היא יצירת פרופיל קישורים רחב ולא טבעי. גוגל אוהבים לראות קישורים שנבנים בצורה טבעית, שמגיעים מאתרים שונים, שכוללים קישורים Follow ו-NoFollow.

המוחות שעומדים מאחורי מנוע החיפוש בהחלט לא עיוורים למציאות של בניית קישורים ולכן הם עושים את מיטב המאמצים לזהות בנייה שאיננה טבעית. לעתים אתרים נענשים רק בגלל בנייה שנעשתה בצורה קלוקלת.

שני עדכונים ששינו הכל

עדכונים מעלים את מפלס החרדה של מקדמי אתרים כבר אמרתי? אז כאן אני מעוניין להזכיר שני עדכונים שעד היום נלמדים על-ידי מקדמי אתרים ועד היום חקוקים בזיכרונם של המקדמים הוותיקים.

עדכון פנדה

עדכון פנדה עלה בשנת 2011 וביצע מהפך בתוצאות החיפוש.

מטרת העדכון הייתה כללית וכוללת למדי – אתרים שסבלו מאיכות ירודה הן בתוכן והן בחוויית המשתמש, הורדו בדירוגים במקרה הטוב והוסרו לחלוטין מתוצאות החיפוש במקרה הרע.

גוגל העידו על כך שאת השינויים באלגוריתם הם ביצעו רק לאחר שאנשי צוות מן החברה, ערכו בדיקה דקדקנית על קבוצת אתרים גדולה במיוחד. אט אט, התגבשו להם פרמטרים שהוטמעו בתוך האלגוריתם ומטרתם הייתה להקנות לו חשיבה יותר אנושית.

עדכון זה פגע בכל אותם האתרים שביצעו מניפולציות על גוגל עם תוכן שמשלב בתוכו מילות מפתח באופן לא טבעי ולא מדוד. בנוסף, כל האתרים שבהם העיצוב פגע בחוויה הכוללת או הקרין על הגולשים תחושה של איכות ירודה, גם הם חוו ירידות משמעותיות בדירוגים.

בין המאפיינים העיקריים שאיחדו את האתרים השונים שחוו ירידות בתוצאות החיפוש ניתן היה למנות: אתרים בעלי תוכן דל שהעלו תוכן לכל עמוד ועמוד אך ורק למטרות קידום, אתרים שבהם התוכן סבל משגיאות ומבנה לא אחיד, אתרים שהייתה להם כפילות תוכן מאתרים מקבילים או בין עמודים פנימיים ואתרים שעיקר מטרתם הייתה להציג לגולשים פרסומות ולא ערך מוסף.

עדכון פינגווין

שנה לאחר מכן, עדכון חשוב נוסף הגיח אל העולם והציב פעם נוספת את מקדמי האתרים בפני אתגר. הפעם מדובר בעדכון פינגווין שיצא לאור ב-2010.

כאן מדובר בעדכון הלכה למעשה, שמטרתו העיקרית הייתה לבצע מקצה שיפורים להשפעה העמוקה שהייתה לעדכון פנדה. בתהליך מהיר וחד, אתרים רבים איבדו את מיקומיהם וזאת כיוון שהם זוהו כאתרים בעלי תוכן ספאם שאיננו מעניק לגולשים ערך אמיתי. 

להבדיל מעדכון פנדה ששם את הדגש בעיקר על תוכן לא איכותי, הרי שעדכון פינגווין בא והכריז באופן חד משמעי – כל מי שעושה קידום אתרים שחור (Black Hat Seo) הרי שאתרו נידון באופן אלגוריתמי ושרירותי לדחיקה בתוצאות החיפוש.

האם אלו העדכונים היחידים?

מאז ועד היום, גוגל ממשיכה לעדכן את האלגוריתם שלה ובמרבית המקרים היא לא ממהרת לצאת בהכרזות ובטח שלא בשמות וכינויים שונים.

אז כיצד יודעים שיצא עדכון? כאן טמון הסוד הגדול של קידום אתרים איכותי – מעקב תמידי אחר שינויים, שיפורים וירידות במיקומיו של אתר בתוצאות החיפוש. אם מדובר באתר בודד, אז הרי שיש כאן מקרה נקודתי שיש לתחקר. אם מדובר במגוון עצום ורב של אתרים שחוו שינויים משמעותיים, אז הרי שיש כאן מגמה גורפת שיש לזהות בה את המכנה המשותף.

האם ניתן להימנע מהשפעת העדכונים?

באופן כללי, אם עושים קידום בריא ונכון שאיננו מתחכם עם מנועי החיפוש ועובד By The Book, אז הרי שב-99% מהפעמים, האתר לא ירגיש את העדכון או לכל היותר רק יעלה במיקומים.

מה זה אומר קידום אתרים בריא?

אתר שמקודם בצורה נכונה, הוא אתר שמטופח מדי שבוע. האתר עובר דיגום מלא עם אופטימיזציית הדפים למנועי החיפוש, האתר מקבל דגש ניכר בכל הנוגע לחוויית המשתמש ועובר מקצה שיפורים מעת לעת. 

תמיד חשוב שנשאל את עצמנו – האם הגולשים נהנים מחוויית המשתמש? האם תהליך הזרימה שבאתר הוא נוח? האם התוכן מקנה להם ערך מוסף?

במקרים בהם מדובר בתוכן רפואי או של עורכי דין, יצא עדכון לפני מספר שנים שבו גוגל הכריזו כי התכנים צריכים להיות מגובים בעובדות ושמראי מקום המפנים למאמרים אקדמיים, רק מסייעים לאמיתות התוכן ולאיכותו.

העצה שלי כדי שאתר יעמוד איתן אל מול עדכוני אלגוריתם – הקפידו תמיד על תוכן איכותי ומקצועי. אל תתפשרו על בינוניות ואל תהמרו על הרמה שאתם רוצים לשדר דרך המלל.

בנוסף לכך, שכחו מקיצורי דרך. זכרו כי עבודה עקבית, ארוכה וממושכת היא זו שמביאה בסופו של דבר לתוצאות. בנו קישורים בצורה נכונה וטבעית, הקפידו על מלל איכותי, התאימו את האתר לחווית הגלישה האידיאלית והיו סמוכים ובטוחים שבסוף היום אתם תקצרו את הפירות.

טיפים לכתיבת תוכן איכותי

אז מה גורם לתוכן להיות איכותי ועמיד בפני עדכונים?

הקפידו על מלל ארוך שאיננו יורד מ-400 מילה. גוגל אוהבת אתרים שמעניקים לגולשים שלהם ערך מוסף ומנוע החיפוש יזהה תוכן מועט כניסיון להערים על האלגוריתם.

שלבו קישורים פנימיים בתוך התוכן ועשו זאת באופן מדוד. גוגל אוהבת תכנים שמספקים לגולשים שלהם ערף מוסף דרך הפניה לעמודים פנימיים נוספים.

שלבו קישורים פנימיים שמוציאים אל אתרים ברי סמכא. יש לכם עובדה מדעית? או אולי חקיקה מסוימת שאתם רוצים להסתמך עליה? הפנו לאתרים אקדמיים, ממשלתיים וארגוניים שונים.

הקפידו שהתוכן יהיה מעומד בצורה יפה ונכונה. הקפידו על כותרות מסודרות, סעיפים והדגשות. ככל שהתוכן יהיה נעים יותר לגולשים, כך תיהנו מקידום איכותי.