על פרשת השבוע תרומה / יעקב סבג - 0404
+
על פרשת השבוע תרומה / יעקב סבג Arielle Bellissa Nakam

על פרשת השבוע תרומה / יעקב סבג

בפרשת תרומה, אותה נקרא בעז"ה השבת, אנו נכנסים לסידרת 5 פרשיות העוסקות בבניין המשכן, וזה טרם שניכנס לספר ויקרא העוסק ברובו במלאכות המתבצעות במשכן לאחר בנייתו. רוב הפרשיות הללו מדגישות גם את הקשר בין המשכן לבין השבת, ואכן ממלאכת הקמת המשכן אנו למדים מהן המלאכות האסורות ביום השבת.

רבים ממפרשי המקרא ניסו להסביר מה ערכו של עניין המשכן, שממילא היה בבחינת "פרוייקט זמני", עד לבניית בית המקדש, ומדוע מקדישה לו התורה כל כך הרבה פרשות, בעוד בנושאים אחרים התורה מקצרת כל כך. הנה לדיני המשפט העברי הקדישה תורתנו הקדושה רק פרשה אחת, שממנה אנו רואים סדר שלם – סדר נזיקין במשנה והתלמוד, וידוע שהמשפט הוא אהבתו הגדולה של בורא עולם, שנאמר: מלך אוהב צדקה ומשפט.

רבנו אביר יעקב אבוחיצרא זיע"א נכנס באריכות רבה לעניין המשכן וכליו, בספרו "פיתוחי חותם", ואף שהספר הזה נועד לפרש את התורה בעיקר בשיטת הרמז, והגימטריאות, בפרשת תרומה, עובר רבנו לתורת הסוד, ולומד מענייני
המשכן בעיקר דברים הנוגעים לכוונות שיש לכוון בתפילת השבת. זאת, מתוך הבנה, שכל עניין המשכן אינו בר הבנה ללא נגיעה לעולמות העליונים. והרב מסביר שכל מהות המשכן, קשורה לעשר הספירות, מהכתר ועד המלכות, שבאמצעותם ברא הקב"ה את העולם, ובמיוחד, לשבע ספירות הבניין מחסד ועד מלכות (3 הספירות העליונות, כתר, חכמה ובינה, מוגדרות בתורת הקבלה- מוחין). ומבהיר רבנו שהמקדש, הינו בבחינת דמות העולם, הנברא בשבע ועשר הספירות, ולכן רוב דברי המשכן הם בכפולות של שבע ועשר- שבע קני המנורה, עשר יריעות וכו'. מכיון שהמקדש הוא כנגד העולם, זו הסיבה שאין בונים אותו בשבת, כשם שהקב"ה ברא את העולם בשישה ימים ושבת ביום השביעי.

ומוסף רבינו, שבמרכז המשכן, עומדים הכרובים בדמות זכר ונקבה המתיחדים זה עם זו, שכן עיקר הבשורה של עם ישראל לעולם יחד עם השבת זו המשפחה – הזוגיות, שבה שני אנשים שונים הופכים לאחד, ומשפיעים חסד וגבורה זה לזה וביחד לילדיהם, משפחתם והעולם כולו. כמה מוזר שבמדינת ישראל, מדינת היהודים יש הרואים לעצמם למטרה לקעקע דוקא את שני היסודות הללו, יסוד המשפחה, ויסוד השבת, המתנות הגדולות שהביא עמנו לעולם.

הנה לדוגמא השבוע נתבשרנו שדוקא בישראל לא תוכל להקה של בעלי צרכים מיוחדים להופיע בתחרות זמרבינלאומית, כיון שאנשיה מבקשים לשמור את השבת ומנגד, באוניברסיטה המתהדרת בתואר "דתית" מקיימים כנס המעודד לניאוף ושמירת ערכי המשפחה. אולי זהו גם הביטוי המובהק לכך שאויבי היהדות רואים היטב את מה שחלקנו, אולי בגלל שהדבר נתפס בעינינו כטבעי, איזו בשורה מיוחדת מביא עם ישראל לעולם.

שבת שלום