
"התנהלות זו פוגעת במאמץ המלחמתי"
הבוקר בועדת החוקה מתקיים דיון סוער שעוסק בהתנהלות הפרקליטות והמשטרה בחקירת הלוחמים בגין "רצח מחבל נוח'בה" ובהשתתפות פרקליט המדינה - עו״ד עמית איסמן, שיזמו הח"כים עמית הלוי, שרן השכל, לימור סון הר מלך, אוהד טל, וינון אזולאי.
בדברי ההסבר לבקשה נכתב: "פורסם כי פרקליטות המדינה דרשה להאריך את מעצרם של אלו שלחמו ב 7.10 וזאת באשמה של 'רצח' חייל נוחב׳ה באותו יום. מהדיווח עולה תמונה קשה של רדיפה כנגד לוחמים שחרפו נפשם ב-07.10 והתנהלות תמוהה של הפרקליטות והמשטרה.
התנהלות זו פוגעת במאמץ המלחמתי, בהטלת האשמות מופרכות כנגד לוחם שנלחם בשעה הקשה ביותר של הטבח באזרחינו. לכן, מתחייב שהכנסת תדון ותפקח, כיצד התקבלו ההחלטות בתיק זה, על סמך מה בוצעו החיפושים, המעצרים, הערעורים ואיסור הפרסום. בהתאם נידרש לעקוב אחר תיקון העוול וסגירת תיק החקירה לאלתר".
במהלך הדיון פרקליט המדינה עמית איסמן הודה על אישורה של החקירה ואמר: "אישרתי את החקירה לאחר שעברתי על חומר הראיות וקיימתי התייעצות מעמיקה עם המשנה שלי ופרקליטת המחוז, לאחר שהשתכנענו שהראיות מחייבות פתיחה בחקירה. עשינו את זה בלב כבד והיינו ערים למשמעויות אבל התשתית הראייתית שהוצגה לנו, לא מודיעינית או שמועות היא תשתית ראייתית שביססה חשד סביר"
"מאות לוחמים נלחמו וחוץ מהמקרה הזה לא מוכרים מקרים אחרים"
"גם באירוע לחימתי, כאשר אדם לא מהווה עוד סכנה והוא מנוטרל לחלוטין, וכאשר מתבקש לוחם להעבירו מנקודה א' לנקודה ב', כאשר יש לו ערך פוטנציאלי משמעותי מאוד לגוף הביטחון, המתה שלו עלולה לעלות כדי עבירה ובזה אני מקווה שהסברתי את ההבדל בין מצב לחימתי בו אין מחלוקת בינינו לבין המצב אותו תיארתי. לכן, ההכרעה שלנו בהקשר הזה תצטרך להיות מורכבת מחלק ראייתי וחלק ערכי משפטי"
"עובדות ועובדי הפרקליטות יצאו ונלחמו ביום עצמו ואחריו. לומר שהפרקליטות מרפה את ידי הלוחמים זה רחוק מזרח ממערב".
יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "השאלה אם זה ליקוי מאורות של פרקליט המדינה או של מערכת שלמה. אם מדובר בנושא כה רגיש, לא קיבלתי תשובה שנעשתה חשיבה על ההשלכות למדינת ישראל שמשמעותן היא שיש לוותר על החקירה גם אם משפטית היא נכונה. זה מטריד אותי במישור שפרקליט מדינה אמור לחשוב כך ופעם שניה במישור של אכיפה בררנית. רק לפני שבוע דיברנו על כך שמשיקולי צפיפות וביקורת לאומית שחררו אדם שניתן להעמידו לדין, ואם אתה חס ושלום גיבור שירד לשטח אין את השיקולים הללו? מדובר בליקוי מטריד".
נא שימרו על שפה נקייה אשר מכבדת אתכם
