לראשונה בישראל: המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה מקימים אזור מופחת פליטות מתחבורה בעיר חיפה - 0404
לראשונה בישראל: המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה מקימים אזור מופחת פליטות מתחבורה בעיר חיפה 0404

לראשונה בישראל: המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה מקימים אזור מופחת פליטות מתחבורה בעיר חיפה

תוכנית "בחיפה אסורה הכניסה לרכבים מזהמים"', בהובלת המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה, באמצעות חברת "יפה נוף", יוצאת לדרך. במסגרת זו, חיפה היא העיר הראשונה בישראל שבה יוקם אזור מופחת פליטות – חלק חשוב בתכנית לצמצום זיהום אוויר במפרץ חיפה מכלל מקורות הזיהום, ובכלל זה כלי רכב. אזור מופחת הפליטות בחיפה יקיף את כל שכונות המגורים, ותקציב הפעלתו עומד על כ-11 מיליון שקל.

על מנת לסייע לבעלי כלי הרכב המזהמים לרכוש מסנני חלקיקים ולהפחית בכך את זיהום האוויר מרכבם, המשרד להגנת הסביבה ישתתף במימון ‏התקנת ‏מסנני חלקיקים בהיקף כספי של כ-11 מיליון שקל, אשר אמורים להספיק לכ-700 התקנות. המסננים המסובסדים יותקנו במוסכים מורשים במחוז חיפה אשר זכו במכרז של המשרד להגנת הסביבה. יישום הפרויקט יוביל להפחתה של יותר מ-20% מהזיהום התחבורתי בעיר

התוכנית תחל ב-1 בפברואר 2017, וקמפיין ההסברה לציבור יעלה לאוויר בשבוע הבא. הליך יידוע הציבור כולל הודעות שנשלחו לכ-23 אלף בעלי כלי-רכב מזהמים שתיאסר כניסתם לעיר בהתאם לשלב א'; אתר אינטרנט ייעודי ומוקד טלפוני (*2491) בהם יכולים נהגים לקבל את כל המידע בנושא. בעל רכב כבד שירצה לדעת אם רכבו נמצא בקטגוריית הרכבים המזהמים יוכל להקיש את מספר הרישוי של רכבו באתר ולקבל את הפרטים באופן מיידי.

מדו״ח ה-OECD לשנת 2015 עולה כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת ל-2,220 מקרי מוות מוקדם בכל שנה. על-פי הערכות אלו, כ-50% ממקרי מוות אלו נגרמים בשל חשיפה לזיהום אוויר ממקורות תחבורתיים. בעיית זיהום האוויר מכלי רכב אינה ייחודית לישראל ומאפיינת אזורים צפופי אוכלוסייה במרבית המדינות בעולם.

0404

אחד הפתרונות הנפוצים והאפקטיבים בעולם לבעיית זיהום האוויר במרכזי הערים הוא הפעלת "אזורים מופחתי פליטות" (Low Emission Zone) בהם קיימות מגבלות על תנועת רכבים מזהמים. באירופה, למשל, פועלים כיום כ-220 אזורי מופחתי פליטות ב-14 מדינות, כ-70 מתוך אזורים אלו פועלים בגרמניה לבדה.

הפרויקט יקודם בחיפה בשני שלבים:

שלב ראשון– החל מפברואר 2018, תאסר כניסה וחנייה של כלי רכב מזהמים במשקל כולל מעל 3.5 טון, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים להפחתת זיהום האוויר.

שלב שני– החל מינואר 2019, תאסר הכניסה וחנייה גם של כלי רכב מזהמים במשקל כולל נמוך מ-3.5 טון שלא התקינו מסנן חלקיקים, שהם מוניות או כלי רכב מסחריים.

על-פי הגדרת המשרד להגנת הסביבה "רכב מזהם" הוא כלי רכב שאינו פרטי, המונע בדיזל, ואינו עומד בתקן יורו 4.

רשויות נוספות בארץ מעוניינות לקדם הסדרים דומים בשטחן לצמצום זיהום האוויר ורווחת התושבים, ובתוכן עיריית ירושלים שמקדמת "אזור מופחת פליטות" אשר צפוי גם הוא לפעול כבר במהלך השנה הבאה.

פרויקטים נוספים לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב בעיר חיפה אשר מגיעים לישורת אחרונה בחודשים אלו הם הפרויקט להפעלת מערך רכב שיתופי חשמלי (בשיתוף קרן קיימת לישראל), אשר מונה 100 כלי רכב, שכל רכב בו צפוי להחליף בין 7 ל-14 כלי רכב פרטיים בכבישי העיר. המערך כבר פועל באופן כמעט מלא, והוא נתמך בסכום של 4.6 מיליון שקל.

כמו כן, תומך המשרד להגנת הסביבה בחידוש צי המשאיות העירוני והפעלתו באמצעות 25 משאיות המונעות בגז טבעי ועוד 11 משאיות אשר מותקן בהן מסנן חלקיקים. פרויקט זה, בהיקף של 11 מיליון שקל, צפוי להסתיים במהלך המחצית הראשונה של 2018.