לא מדרש תמיהה! - על פרשת השבוע ״לך לך״ - 0404
לא מדרש תמיהה! – על פרשת השבוע ״לך לך״ 0404

לא מדרש תמיהה! – על פרשת השבוע ״לך לך״

על הצווי הפותח את פרשתנו (לך לך…) נוהגים כמעט כל הדרשנים לצטט את רבי יצחק המפורסם (בראשית רבה) – "…אמר רבי יצחק משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום, וראה בירה אחת דולקת אמר תאמר שהבירה זו בלא מנהיג, הציץ עליו בעל הבירה, אמר לו אני הוא בעל הבירה. כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג, הציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם". מנין לקח רבי יצחק 'סיפור פנטסטי זה'? האם יש לפחות רמז לדבריו בגוף הטקסט המקראי? התשובה כמו בכל המדרשים הינה כן רבתי!! "כי לא דבר רק הוא מכם" – ואם הוא ריק – מכם,.. (ירושלמי, פאה א,א).

נבחן את הרקע 'העובדתי' הנתון לנו בתורה אודות אברם עד לצווי, מעבר לפרטים גניאולוגיים (שאף הם חשובים)?
מופע א- וַיִּקַּ֨ח תֶּ֜רַח אֶת־אַבְרָ֣ם בְּנ֗וֹ וְאֶת־ל֤וֹט בֶּן־הָרָן֙ בֶּן־בְּנ֔וֹ וְאֵת֙ שָׂרַ֣י כַּלָּת֔וֹ אֵ֖שֶׁת אַבְרָ֣ם בְּנ֑וֹ וַיֵּצְא֨וּ אִתָּ֜ם מֵא֣וּר כַּשְׂדִּ֗ים לָלֶ֙כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֥אוּ עַד־חָרָ֖ן וַיֵּ֥שְׁבוּ שָֽׁם:
מופע ב- וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ אֶל־אַבְרָ֔ם..
מופע ג- …לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ:

ההתגלות הראשונה של האל לאברם, דהיינו: המילים הכל כך בנאליות, וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ אֶל־אַבְרָ֔ם, הם עיקר העניין. על התגלות זו מבסס רבי יצחק את דרשתו ואת משלו, ולא על המילים לך לך!

במופע הראשון מספרת התורה על התעוררות במשפחת אברם ללכת ארצה כנען, משימה שלא צלחה כיוון שנתקעו בחרן. האל בוחר את אברם מתוך משפחה זו (=אברם הוא בעל הסגולה בלשון ריה"ל בכוזרי), ומאפשר לו להשלים את מסע החיפוש שלו אותו החלה כל המשפחה. ההתגלות (=מופע ב), הינה הביטוי המקראי של דברי רבי יצחק – "הציץ עליו בעל הבירה".

בניגוד לנח, שעליו התורה מספרת לנו ברקע בעניין כי היה צדיק, אין התורה מספרת לנו מאומה על סיבת בחירתו של אברם להיות אבי האומה. לכאורה, כך סתם, מתרחשים התגלות וצווי. רבי יצחק מלמדנו באמצעות 'המשל הסיפורי' כי יש רקע לעניין, כלומר- מופע א. ברם, לולא ההתגלות (מופע ב), לא היינו מייחסים חשיבות פרשנית למופע א'. רעיון מורכב זה טווה רבי יצחק באמצעות המשל הנפלא.