כיצד נוגדי חמצון שומרים על גופנו? - 0404
כיצד נוגדי חמצון שומרים על גופנו? pexels

כיצד נוגדי חמצון שומרים על גופנו?

כאשר אנו מדברים על תהליך ההזדקנות של הגוף, אי אפשר שלא להזכיר את הרדיקלים החופשיים כאויביו המושבעים. אולם, לא נותרנו לבד במערכה הזו ואנו מגייסים לטובתנו את שומרי הסף – הלוא הם נוגדי החמצון. מדוע הגוף שלנו מייצר רדיקלים חופשיים ונלחם בהם בו זמנית? כיצד ניתן לסייע לגוף שלנו בהתמודדות זו? על כל אלה ועוד ניתן לקרוא במאמר זה.

לפני הכל – מהם רדיקלים חופשיים?

למעשה, רדיקלים חופשיים הם כימיקלים שהגוף מייצר, בין היתר, כתוצר לוואי של הפיכת המזון שאנו אוכלים לאנרגיה. כאשר הם נמצאים ברמות גבוהות בגופינו, הם עלולים לפגוע בתפקוד התאים. סיבות נוספות להופעתם של רדיקלים חופשיים יהיו חשיפה לשמש ולזיהום אוויר, עשן סיגריות ואפילו פעילות גופנית. כל אלו מקדמים את תהליך החמצון בגוף וכך גם את תהליך ההזדקנות ושיבוש פעילות התאים.

כיצד מתבטאת השפעתם של הרדיקלים החופשיים על המראה שלנו?

לעיתים, אנו עלולים לפתור תהליכים מזיקים בגופנו בקלות, כיוון שאנו לא רואים את הביטוי שלהם מעל פני השטח. אולם, כאשר מדובר בתהליכי חמצון התאים והשינויים המשמעותיים שהגוף שלנו חווה בעקבות כך, אנו למעשה עדים להשפעות התהליך בכל רגע נתון. למעשה, בכל רגע בו אנו מתבוננים במראה אנו עדין לסימני הגיל כמו קמטים וכתמים שונים, למראה השיער שלנו ועוד. אלו כמה השפעות משמעותיות שיש לתהליך זה על המראה שלנו:

פיגמנטציה וקמטים

תהליך החמצון של התאים מתבטא באופן משמעותי בעור הפנים שלנו. החל מחשיפה לשמש, עישון, התייבשות וכלה בצריכה מועטה של מזונות כמו פירות וירקות. כל אלו עלולים להתבטא בעור עייף, נפול ומקומט. בנוסף, נראה כתמי גיל המשבשים את המראה האחיד של העור. מדובר בכתמים צפופים וכהים המשווים לנו מראה מבוגר וחסר חיוניות.

מראה השיער

התמודדות הקרקפת והשיער עם רדיקלים חופשיים באוויר משפיעים על החיוניות, הברק והחוזק שלו. התוצאה היא פגיעה בזקיקי השיער, נשירה ומראה שיער יבש.

שבירת ציפורניים

הציפורניים שלנו משקפות את מאגרי הוויטמינים שלנו. תהליכי חמצון פוגעים בתאים, משבשים את ספיגת הוויטמינים ולמעשה הופכים לזוללי חיוניות. כך לדוגמה, מחסור בוויטמינים A, H ו- C (וכמובן, רבים אחרים) יביא למצב בו יופיעו כתמים על הציפורניים שלנו, אשר הופכות גם לשבירות וסדוקות.

כיצד נגן על גופינו מתהליכי חמצון אלו?

למרות שמדובר בתהליך טבעי שקורה לגוף, אנו לא חסרי הגנה מפני אותם רדיקלים חופשיים. בזכות המזון אותו אנו צורכים, אנו מגייסים לטובתנו את נוגדי החמצון, הפועלים נגד אותם אויבים ושומרים על שלמות ובריאות התאים. אלו כמה מנוגדי החמצון המוכרים ביותר:

ויטמין C

אחד מהוויטמינים המוכרים והפופולריים ביותר, ניתן למצוא אותו בברוקולי, אשכולית, כרובית, סלק, עלים ירוקים, פירות הדר ועוד. ויטמין C הוא אחד מהוויטמינים החיוניים למראה עור הפנים שלנו.

ויטמין E

ניתן למצוא את ויטמין E במזונות שומניים יותר כמו אבוקדו, שקדים, בוטנים וגרעינים. כמו כן, בפלפל אדום, תרד מבושל ועלים ירוקים נוספים כמו חרדל ולפת. מדובר בוויטמין חיוני להתמודדות עם שיער יבש.

קרוטנואידים, בטא קרוטן וליקופן

בפירות וירקות הצבועים באדום וכתום עז ניתן למצוא אותם בשפע. כאן נמצא את הבטטה, הפלפלים והעגבניות. כמו כן גם פירות כמו אבטיח ומשמשים ובירקות כמו אספרגוס, ברוקולי ולפת.

חומצה אלפא ליפואית

במקרה זה, מדובר בחומצה דמוית ויטמין אותה הגוף שלנו מייצר וקשורה בתהליכים חיוניים בגופנו כמו חילוף חומרים. נוכל למצוא אותה בירקות עליים וירוקים כמו תרד וברוקולי, באיברים פנימיים ובתמצית שמרים.

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]