רכב מזהם - Out, רכב נקי - In: תוכנית היישום הממשלתית לקידום תחבורה נקייה - 0404
רכב מזהם – Out, רכב נקי – In: תוכנית היישום הממשלתית לקידום תחבורה נקייה דוברות המשטרה

רכב מזהם – Out, רכב נקי – In: תוכנית היישום הממשלתית לקידום תחבורה נקייה

סקטור התחבורה הוא המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים ובריכוזי האוכלוסייה בישראל, ואחראי לכרבע מסך פליטות גזי החממה. זיהום זה גורם לפגיעה באיכות החיים ולהגדלת שיעורי התחלואה והתמותה בקרב האוכלוסייה.

בחודש יולי 2021 אישרה הממשלה יעדים להפחתת פליטות גזי חממה ממגזר התחבורה, והצעת מחליטים זו שמובילות שלושת השרות במשותף – שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי; השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג; ושרת האנרגיה, קארין אלהרר – כוללת שורה של פעולות שמטרתן להביא להפחתה כמעט מלאה של פליטות הפחמן מתחבורה בישראל עד שנת 2050.

היעדים שנקבעו ביולי 2021 למגזר התחבורה הם בלימת הגידול בפליטות גזי חממה שמקורן בתחבורה בשנת 2030 כך שסך הגידול בפליטות יעמוד על 3.3% בלבד ביחס לכמות הפליטות שנמדדו בשנת 2015. כמו כן, נקבע יעד של הפחתה של 96% בפליטות בשנת 2050 ביחס לשנת 2015. 95% הפחתה בפליטות מרכב חדש במשקל עד 3.5 טון בשנת 2030 לעומת רכב חדש בשנת 2020. החל משנת 2026 כל רישום של אוטובוסים עירוניים חדשים יהיו רכבים נקיים.

ההחלטה החדשה מהיום קובעת יעדים נוספים, בין היתר, יעד פליטות לרכבים מעל 3.5 טון: החל משנת 2035 לפחות 50% מכלי הרכב החדשים מעל 3.5 טון יהיו רכבים נקיים או רכבים העושים שימוש בדלקים המובילים להפחתה של 80% מפליטות גזי החממה לעומת סולר בחישוב לפי מחזור חיי הדלק. בהתאם לפיילוט שיקודם על ידי משרדי התחבורה, האנרגיה והסביבה, בעניין אוטובוסים שאינם עירוניים, יקבעו יעדים לשנת 2030 למעבר ליבוא אוטובוסים נקיים. כעת, לקראת ועידת האקלים בגלזגו, מקבעים המשרדים בהחלטת ממשלה את דרכי היישום.

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]