באר שבע ואברהם איש החסד בוירא - 0404
באר שבע ואברהם איש החסד בוירא

באר שבע ואברהם איש החסד בוירא

דברי תורה של רב פיקוד דרום, סא״ל דוד חיימוב.

לעיר באר שבע נודעת חשיבות רבה בסיפורי האבות. לאחר ויכוח על באר מים, שגזלו עבדי אבימלך, מלך גרר ביקש מאברהם לכרות עימו ברית. אברהם העמיד שבע כבשות צאן כהוכחה לזכותו שיש לו על באר המים שחפר והמקום נקרא באר שבע על שם הבאר ועל שם המאורע.

לימים, גם יצחק התיישב בבאר שבע, בנה שם מזבח וקרא בשם ה'. יעקב, זבח זבחים בבאר שבע וגם זכה לגילוי שכינה במקום, כשם שזכה אביו יצחק.   

אברהם, שנחשב ל"עמוד החסד" מבין דמויות המקרא, לא הסתפק רק בהסכם שלום עם אבימלך והוא נוטע "אשל" בבאר שבע וקורא שם בשם ה' אל עולם. חז"ל מסבירים, כי אין הכוונה רק לשמו של העץ שנותן לא מעט צל לעוברים בקרבתו בחום הנגב הצחיח, אלא המילה אשל היא גם נוטריקון של א'כילה, ש'תיה, ל'ינה, מושג שמוכר לנו עד היום.

פרשת 'וירא' נפתחת בחוויה רוחנית מרוממת, לה זכה אברהם לאחר ברית המילה עת ישב בפתח האוהל כחום היום.

שלושה ׳אנשים רגילים' עברו על פניו של אברהם ועם הזמן הם נתגלו כמלאכי אלוהים ואברהם זכה לביקור חולים ובעיקר לגילוי שכינה.

למרות המעמד הנשגב, מצבו הבריאותי הרעוע וגילו המופלג, אברהם נטש לזמן מה את החוויה הרוחנית האישית שלו, כדי להתקין את מזונם של אורחיו בסיועה של שרה אשתו ולשרתם בעצמו.

אברהם, אביר האמונה, האמין כי הטיפול בצרכי השעה הבסיסיים של בני אדם גוברת על שמיעת דברי האל בבחינת 'גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני שכינה'.

ניתן להסביר, כי בעת ריצתו אל אורחיו, אברהם לא נפרד לרגע מה' אלא הוא ביקש ליישם ולהוציא לפועל את תביעתו של קונו, שאת חותמו ראה בפניו של כל אחד מאורחיו כפי שנאמר 'הידבק במידותיו.. מה הוא גומל חסדים אף אתה גמול חסדים'.

גם בהמשך הפרשה, נמצא אברהם בתנועה מתמדת. למרות האתגרים הרוחניים שנכונו לו לאורך כל השנים ובכללם ניסיון העקדה, אשר מהווה את נקודת השיא באמונה ובאהבת ה׳ מול המוסר והמצפון האנושי… מעולם לא זנח אברהם את יחסו ודאגתו לבני האדם הסובבים אותו: הוא סיכן את חייו כדי להציל את לוט שכבר נפרד ממנו, לימד זכות על הגר, התפלל על אבימלך ועל אנשי סדום הרעים ואף ניהל משא ומתן עם ה' על הצלתם.

מסר כפול, משולב ומאוזן ניתן ללמוד מדרכו של אברהם אבינו: ראשית, התורה לא יכולה להישאר רק ברמה העיונית והתיאורטית אלא יש צורך ליישמה אף בחיי היומיום ובעיקר במעשים השגרתיים שנראים 'קטנים'. שנית, עבודת ה' אידיאלית ושלמה היא זו שיש בה לא רק שמירה על מצוות פולחניות אלא גם התנהגות נאותה בהקשר של בין אדם לחברו והקפדה על ראיית צורכי האחר ושמירה על כבודו.

 

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]