מוכנות לכיתה א' - 0404
מוכנות לכיתה א' pixabay

מוכנות לכיתה א'

מוכנות לכיתה א'

שנת הלימודים מתחילה ממש בעוד כמה ימים וההתרגשות בשיאה. הילקוט, הספרים, הקלמר וחולצות בית הספר כבר מקופלות בארון. המעבר בין הגן לבית הספר מעורר תמיד רגשות מעורבים, הן אצל ההורה והן אצל הילד. עבור ההורים, החששות לגבי השתלבות בכיתה, הבנת החומר, התייחסות המורה לילד וכדומה נובעים מהחשש הבסיסי לגבי מועד העלייה לכיתה א'. ישנם ילדים שאין לגביהם ספק שהם מוכנים ומתאימים לכיתה א'. הם בוגרים נפשית, ומבינים מה עומד להתרחש בכיתה בשונה מהגן והם מתרגשים מאוד להיות חלק מבית הספר. מולם, ישנם ילדים שההחלטה לעלות לכיתה א' אינה כה ברורה וחד־משמעית.

המעבר מהגן לבית הספר

המעבר מהגן לבית הספר הוא אחד מתוך שרשרת פרידות שחווים הילדים וההורים החל מרגע הלידה ולמשך כל החיים. עוד בזמן ההיריון, בייחוד לקראת שבוע 36 אשר מסמן את תחילת החודש התשיעי והלידה הקרובה מתמיד, את מתחילה לדמיין את הלידה שהיא הפרידה הראשונה שאת והתינוק תחוו – הראשונה מיני רבות. המעבר מהגן לבית הספר הוא השלב שבו נפרדים מזמן משחק ועוברים לזמן למידה. בנוסף, מבנה הגן הוא קטן ואינטימי בעוד שבית הספר הוא מבנה גדול, יש בו כיתות רבות, מספר קומות ומרחב גדול שיש ללמוד כיצד להתנהל ולהתנייד בו (היכן הכיתה? איפה שירותי הבנים והבנות? איך יוצאים לחצר? וכדומה).

גם כמות האנשים הסובבים אותו משתנה וגדלה באופן משמעותי ביותר. ישנן כמה כיתות בכול שכבת גיל, ולפחות שש שכבות גיל (א'–ו') וגם מספר אנשי הצוות שאיתם הוא נמצא באינטראקציה גדול יותר.

ארבעה מדדים לבדיקת בשלות למעבר

כאשר חושבים על מעבר לבית הספר ולכיתה א', חושבים על מוכנות אשר באה לידי ביטוח ביכולת לכתוב, לזהות אותיות ולפתור תרגילי חשבון פשוטים. כול אלו חשובים, אך ילמדו בבית הספר בכול מקרה. מוכנות הילד לכיתה א' נבדקת בארבעה מדדים שונים אשר בודקים את היכולת של הילד להבין ולקבל את השינוי ואת הדרישות החדשות וממנו, ואת היכולת להסתגל ללמידה. המוכנות הזו מתרחשת סביב גיל שש, אם כי לכל ילד יש את הקצב שלו, לפניכם ארבעת המדדים:

  1. פיזיולוגיה – מתייחסים לגדילה הפיזית של הילד, תוך בדיקת המוטוריקה הגסה – יכולת התמצאות במרחב או הליכה לדוגמה, ומוטוריקה עדינה – היכולת להחזיק עפרון, לגזור במספריים או לכפתר כפתורים בבגד. ילד שיש לו קושי פיזיולוגי עלול להתקשות בכתיבה נכונה או העתקה בזמן נתון מהלוח.
  2. תחום קוגניטיבי שכלי – בסביבות גיל שש הילד כבר אמור לבטא את רגשותיו, מחשבותיו ורצונותיו באופן ברור ומובן. הוא אמור לדעת לחזור על סיפור שנשמע באוזניו מבחינת השתלשלות המקרה. הוא מתחיל להיות סקרן ולהביע רצון ללמוד, לא רק למידה בבית הספר. ילד שיחוש קושי בתחום זה יתקשה להבין את החומר הנלמד וייתכן שיצבור פערים בלימודים יחסית לחבריו לכיתה.
  3. תחום חברתי – הגן הוא מקום אידיאלי לפיתוח קשרים חברתיים ואכן זה מה שילדים עושים בשנים אלו. בסוף גן חובה, הילד אמור לדעת להתנהל בתוך קבוצת השווים לו, ליצור אינטראקציות משמעותיות ולדעת ולקבל מרות, סמכות וכללי התנהגות. בעת המעבר לבית הספר, כאשר קבוצת הילדים גדלה באופן משמעותי, יכולות אלו יעזרו לו מאוד להתנהל בתוך בית הספר הן ביחס למורים, הן ביחס לילדי כיתתו והן ביחס לשאר ילדי בית הספר.
  4. מצב רגשי – בתחום זה נבדקת היכולת של הילד לזהות את הרגשות שלו ושל הסובבים אותו, לדעת לבטא אותם בדרך הנכונה ולדעת להתמודד עם רגשות קשים של כעס או תסכול. חוסר היכולת לשלוט ברגשות, עשוי להפריע בריכוז הנדרש ללמידה.

 

כיצד ניתן להכין את הילד לכיתה א' בבית?

 

כדי לעזור לילד בבית, ראשית יש לקבל שלא כול הילדים שווים. יש ילדים שהמעבר יהיה עבורם פשוט ויש שירגישו קושי מסוים. חשוב לקבל את הקושי, להציע עידוד ועזרה אם הם מעוניינים, אך לא ללחוץ.

אחת הדרכים הטובות ביותר לעזור לילד היא להעניק לו משוב אמיתי למעשיו וליכולתו. הציעו לו משוב כזה, הסבירו לו בעדינות היכן הצליח והיכן טעה ולמדו אותו כדי שיוכל להתקדם ולצמוח.

 

ילד שיגיע לבית הספר מוכן, ירגיש בטוח בעצמו וביטחון בסביבה החדשה, ובית הספר ירגיש עבורו כמקום נעים וטוב. תהיה לו מוטיבציה ללמידה והחוויה תהיה חיובית עבורו. גם כישלונות, אי־הצלחות או טעויות במהלך הלימודים ייחשבו

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]