האם צריך תוכנית עסקית או תקציב - 0404
האם צריך תוכנית עסקית או תקציב FREEPIK

האם צריך תוכנית עסקית או תקציב

מאת : ירון לוי

הן התקציב השנתי והן התוכנית העסקית מהווים כלי עבודה חיוניים ובסיסיים להתנהלות עסקית מושכלת ומוצלחת. את התקציב בונים בסוף השנה ולקראת השנה הבאה והוא מתמקד בהוצאות וההכנסות הצפויות. לעומת זאת, התוכנית העסקית אמנם מבוססת על הסתכלות ומטרה כלכלית, אך הולכת הרבה מעבר אליהם בהיותה תוכנית עבודה מפורטת לטווח של כשנתיים. מאחר שבעלי עסקים אינם מבינים תמיד את ההבדלים ומתלבטים בין כתיבת תוכנית עסקית לבניית תקציב, בשורות הבאות יוסבר הנושא בפירוט.

מהי תוכנית עסקית

תוכנית עסקית הינה תחזית מפורטת של ההכנסות וההוצאות של העסק ברמת החודש, בדרך כלל עבור השנתיים הקרובות. תוכנית כזו נדרשת בשלבים שונים של חיי העסק ומשתנה בהתאם למטרותיה, למשל לצורך גיוס משקיעים והלוואות מבנקים וקרנות מימון, בתור תוכנית עבודה של עסק קיים, בעת הקמת עסק ועוד. מדובר בתוכנית רצינית ומקצועית המדגישה את ההיבטים הנחוצים ומפרטת בין היתר לגבי עלויות פיתוח וייצור של מוצרים, כולל כוח האדם הדרוש לתחום הייצור, עובדים פנימיים וחיצוניים בעסק ומשכורות, הוצאות הובלה, אחסון והפצה, הוצאות חשמל, הוצאות ייבוא חלקים ו/או הוצאות לצורך אספקת שירותים, וכדומה.

בנוסף, תוכנית עסקית מתייחסת לעוד שורה ארוכה של פרמטרים, למשל לתמחור המוצר הנובע בין היתר מהרווח השולי המקובל בתעשייה, משאיפות הרווח של בעל העסק, מייחוד של מוצרים, מיתוג ומוניטין וכדומה. התוכנית גם מתייחסת לסימני מסחר ופטנטים רשומים, למידת התחרות, מידת הרוויה או הביקוש בשוק, המתחרים על נקודות הכוח והתורפה שלהם, אסטרטגיות יעילות בתחום, וכיוצא בזאת. על התוכנית העסקית להתייחס גם אל מבנה ההנהלה, העץ הארגוני, שכירים ופרילנסרים, תפקידים נוספים שאמורים להתווסף, סניפים שעתידים לקום, חנות פיזית ווירטואלית וכן הלאה. בתוך כך מביאים בחשבון גם את כל מרכיבי התקורה, החל בהוצאות החשמל של המשרד ועד לתשלומים לרואה החשבון. את כלל הנתונים הללו ועוד רבים נוספים רושמים בצורה מסודרת ומאורגנת, כדי שנוכל להשתמש בהם עבור הצרכים שעבורם התוכנית נרשמה לרבות התוויית הצעדים המתבקשים.

חשיבותה של התוכנית העסקית

ראשית, עבור עסק פעיל התוכנית העסקית מספקת תוכנית עבודה חיונית, המאפשרת לדעת ברמה החודשית מהם יעדי המכירה ותקציב ההוצאות בכל סעיף. זהו יסוד ועודן להתנהלות פיננסית ואסטרטגית נכונה, כאשר התוכנית מנחה את בעל העסק לזמן ממושך תוך שמירה על קו אחיד וחתירה הדרגתית להשגת המטרות, גם מול שינויים בשוק בענף. מאידך, עבור עסק חדש בשלבים הקמה התוכנית העסקית מהווה תחילה בדיקה של ההיתכנות הכלכלית, כלומר אם יש הצדקה כלכלית להקמת המיזם כפי שהוא מתוכנן או בשינויים מסוימים. ולאחר מכן, בדומה לעסק קיים תשמש התוכנית העסקית כמצפן המנחה את הפעילות השוטפת באופן מאורגן, מקצועי וברור.

חשוב להבין כי ללא תוכנית עסקית קשה מאוד ולמעשה בלתי אפשרי לבנות ולשמר אסטרטגיה חכמה, ריאלית וישימה, דבר המובילה להתנהלות חפוזה וספוראדית ללא קו מנחה, יותר בבחינת "כיבוי שריפות". יחד עם זאת, בנייתה אינה עניין של מה בכך ויש בה מורכבויות, למשל מבחינת סעיפי ההוצאות המשפיעים זה על זה, ותחזית ההכנסות שאינה וודאית אלא בגדר השערה מושכלת. לפיכך, מומלץ מאוד להסתייע בשירותיו של יועץ עסקי שכבר בנה מאות תוכניות עסקיות לעסקים ממגזרים מגוונים.

ומהו התקציב?

התקציב מהוו תוכנית עבודה לשנה הקרובה, ובמילים פשוטות מדובר בדו"ח הוצאות והכנסות צפויות לשנה הקרובה. לכן בונים אותו בסוף השנה האזרחית ולפני התחלת השנה הבאה, מה שמאפשר להתבסס על נתונים אמיתיים ולייצר הנחות עבודה ריאליות, כולל תחזית גידול. כשיש לעסק תקציב שנתי הוא יכול להתנהל נכון מהם הכלכלי בכל ההיבטים, החל באסטרטגיה הכללית ועד לניהול הנקודתי והשוטף. בדומה לתוכנית העסקית, הוא מהווה חלק מתכנון פיננסי המתבסס על הערכות מוקדמות ומציאותיות, ולא עם החלטות שמגיעות מהבטן. זוהי תוכנית כלכלית מסודרת וברורה שמטרתה להביא לשיפור הביצועים משנה לשנה.

למעשה, תקציב שנתי הוא מהכלים היותר חשובים ובסיסיים שיכולים לעמוד לרשותם של בעלי עסקים. באמצעותו מנווטים את העסק בשנה הקרובה, תוך פתרון אפקטיבי של בעיות עוד כשהן קטנות ולפני שהן מחריפות, קבלת החלטות בשוטף וברמה האסטרטגית ותכנון מהלכים מראש. בד בבד, התקציב מעניק לבעלי העסק שקט נפשי וביטחון לזמן ממושך, במקום אותה תחושה של ריצה אחרי הזנב בניסיון לפתור בעיות ולכבות שריפות, על כל המשתמש מכך מבחינת העומס והלחץ.

כיצד בנוי תקציב נכון?

תקציב שנתי רציני ונכון מורכב ממספר סעיפים. קודם כל, הוא כולל הערכת הכנסות צפויות לשנה הקרובה, תוך שלוקחים בחשבון את מצבת הלקוחות, הסתברות פר לקוח לכך שימשיך לשנה הקרובה, וכן הצעות מחיר צפויות שיהפכו למכירות מולו. כעת מכפילות את ההסתברות בהצעות המחיר ומקבלים את ההכנסות הצפויות פר לקוח לשנה הבאה. בד בבד לוקחים בחשבון נשיר אפשרית של לקוחות, או ייזום נשירת לקוח בלתי יעיל, ומתכננים יעדי גדילה ריאליים. בכל מקרה, שואפים לפרט ככל הניתן בסעיפי התקציב מבחינת הלקוחות, בהתייחסות לעונתיות ואף ברמה החודשית.

לאחר מכן עוברים אל סעיף ההוצאות של התקציב, העוסק בהוצאות הצפויות: משכורות, ציוד משרדי, שכר דירה, ביטוחים, ייבוא מוצרים ורכיבים, הוצאות ייצור ואספקה, חומרי גלם וכן הלאה. מובן שישנה זיקה גבוהה בין ההוצאות לסעיף ההכנסות, שכן אם גדלות ההכנסות העתידיות הרי שיהיה צורך להוציא יותר על ייבוא מרכיבים, על הוספת שטחים, גיוס עובדים נוספים וכדומה. שימו לב שלא לשכוח בסעיף ההוצאות את ההלוואות והחזרי המיסים שאמנם לא מופיעים בדו"ח דווח והפסד שמספק רואה החשבון, אך כמובן מהווים מרכיב בלתי מובטל של ההוצאות.

חשוב להיעזר ביועץ עסקי

בדומה לתוכנית העסקית, גם תקציב שנתי הוא כלי חיוני אבל בנייתו אינה תמיד פשוטה. מלבד הפירוט הרב וההתייחסות למכלול הנתונים הקיימים, יש גם לשקלל הסתברויות, לגבש הנחות עבודה ריאליות ולהתייחס כל הזמן לזיקה שבין הסעיפים, על מנת להגיע לצפי מדויק ככל הניתן של ההכנסות וההוצאות. לכך מצטרפים נתונים עוד יותר קשים להערכה, למשל שינויים עונתיים וחודשיים, תמורות במשק ובענף בשנה הקרובה, וכדומה. לכן, חשוב להסתייע ביועץ עסקים המתבונן על הדברים באורח אובייקטיבי ולא מתוך משאלות לב, שיש באמתחתו השכלה כלכלית מקיפה וניסיון רב שנים בבניית תקציבים לעסקים.

לפרטים נוספים בנושא תוכנית עסקית  ניתן לחפש ברשת את האתר של חברת  " לוי ייעוץ כלכלי ועסקי "

 

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]