- תינוק כבן חודשיים נפל באוטובוס בת"א - מצבו בינוני
- בן גביר משיב ליועמ"שית: מתנהלת כיו"ר האופוזיציה בפועל, נגיש הצ...
- דגל התורה: ״נשאל את גדולי התורה כיצד לנהוג פוליטית לאור הפגיעה...
- דובר צה"ל: ראא'ד ת'אבת, בכיר חמאס, חוסל במהלך הפעילות בשיפא; נ...
- ח"כ דרעי נגד בג"ץ: "התעמרות חסרת תקדים בלומדי התורה"
- בפעם השנייה השבוע: רעידת אדמה הורגשה בארצנו
- בג"ץ הקפיא את התמיכה לתלמידי הישיבות החייבים בגיוס, מה-1.4
- ח"כ מילביצקי: "תשובת היועמ"שית לבג"ץ - קיסם שנועד ללבות את האש...
- "יש לבטל את החלק המקנה לשר להתערב בתחום החקירות": היועמ"שית נג...
- צפו בתיעוד מהבית שנפגע בפגיעה ישירה בשלומי
תדלוק Out, טעינה In – הכל על טעינת מכונית חשמלית
כיום, העולם עובר שינוי משמעותי מבחינת מודעות לחשיבות האנרגיה המתחדשת. אחד מהתחומים שבהם ניכר שינוי זה הוא תחום התעבורה. כלי רכב חשמליים לחלוטין, מכוניות היברידיות ומכוניות המשלבות מנוע היברידי וחשמלי עוברים להיות חלק מהמיינסטרים, ומשפחות רבות נפרדות מהביקור בתחנת הדלק לטובת הטענה חשמלית. במאמר זה נדון בהרחבה בעמדות השונות המאפשרות הטענה זו.
עמדות הטענה חשמלית ביתיות
הדרך הפשוטה ביותר לטעון רכב חשמלי היא באמצעות עמדה המחוברת למערכת החשמל הביתית. מטענים אלה נחשבים לזולים יחסית ומגיעים יחד עם הרכב בדרך כלל. החיסרון של שיטה זו הוא הזמן האורך להטענה של סוללה מלאה. הדבר תלוי בסוג הרכב, אך בדרך כלל הטענה מלאה של סוללת רכב חשמלי בלבד תארך שש שעות (בכלי רכב מסויימים הטעינה יכול לקחת גם זמן רב יותר ולהגיע עד לשתיים עשרה שעות).
עמדות הטענה מהירות
כלי רכב חשמליים מחייבים לעיתים הטענה בדרך. בעמדות אלה נהגים אינם יכולים להישאר שש שעות ולחכות שהסוללה תתמלא לחלוטין. לכן, יש צורך בהספק גבוה יותר של חשמל שמאפשר לטעון את הרכב החשמלי במהירות גבוהה יותר העומד על ארבע שעות.
סוג אחד או שתיים
לצד מהירות ההטענה ישנם גם סגנונות עיצוב של המטען בדומה לשקעים השונים שקיימים בעולם. קיימים מטענים בעלי חיבור מסוג מספר 1, הנפוץ בכלי רכב שמגיעים מארצות הברית וכן מהמזרח הרחוק חיבור זה מכונה J11772J. הסוג השני הוא החיבור האירופי שמכונה "מנקס". אם תגיעו לעמדות טעינה ציבוריות תוכלו לפגוש חיבורים המתאימים לשני הסוגים הללו.
הסוג השלישי – טעינה מואצת
כיום, פותח גם סוג נוסף של עמדת הטענה לכלי רכב חשמליים המכונה "עמדת טעינה מואצת". עמדה זו מסוגלת למלא את מרבית הסוללה בחצי שעה בלבד ובתוך שעה עד שעה וחצי למלא את הסוללה לחלוטין. חשוב לדעת כי מרבית כלי הרכב בישראל עדיין אינם תומכים בטעינה מסוג זה העובדת על טעינת DC.
האם חייבים תמיד לעצור ולהטעין את הסוללה?
כיום ישנם כלי רכב שאינם מחייבים טעינה באמצעות השקע. כיצד? הסוללה נטענת בהם בזמן הנסיעה. רכבים אלה מכונים "פלאג אין". הם משלבים הטענה היברידית של סוללה הנטענת בזמן הנסיעה עם סוללה חשמלית בהטענה חיצונית. כלי רכב אלה כוללים גם מנוע בנזין שמאפשר להמשיך לנסוע גם כאשר שתי הסוללות האחרות התרוקנו.
עמדות חכמות
יש אפשרות להתקין גם עמדות חכמות הכוללות אפליקציה ייחודית שמאפשרת לדעת מהי צריכת החשמל בזמן ההטענה. עמדות אלה מגיעות עם חיבור חד־פאזי (32 אמפר), המספק טעינה של 22 ק"ו ואפילו מסך מגע הממחיש את זמן הטעינה והספק הטעינה. ניתן להשתמש גם בחבילות ניהול חכמות ולהפסיק את הטעינה מרחוק בעת הצורך. עמדות חכמות קיימות גם במקומות ציבוריים שבהם יש חניה שבה אפשר להטעין את הרכב בתשלום.
לסיכום, כלי הרכב החשמליים כובשים את ישראל ויחד איתם גם נפוצות מאד עמדות הטענה ציבוריות. אפשר למצוא ברשת מפה של מקומות ההטענה המוצעים, לרבות סוגי העמדה הקיימים בהם (סוג 1 או 2) וכן אפשרויות להטענה מואצת. בנוסף, מיזם חדשני ברשת מאפשר גם למצוא בעלי בתים פרטיים המוכנים להשכיר/להעניק אפשרות להטענה ישירות מהעמדה הנמצאת אצלם כחנייה. כך, כל נהג יכול להמשיך לנסוע בדרך. חשוב לדעת כי היום, כאשר כלי רכב רבים מגיעים לחמש מאות קילומטרים בין הטענה להטענה, לא תמיד צריך למצוא עמדה בדרך וניתן להטעין את הרכב אצלכם בבית.