מיזוג חברות: מה יכול לגרום לזה בכל זאת להצליח? - 0404
מיזוג חברות: מה יכול לגרום לזה בכל זאת להצליח? 123RF

מיזוג חברות: מה יכול לגרום לזה בכל זאת להצליח?

בשיתוף עם גפן – ייעוץ ניהולי

מיזוג של חברות הינה אחת הדרכים העסקיות הנכונות להתרחבות וצמיחה של ארגונים, חברות ותאגידים. אבל לא כל "חתונה" כזאת מתבצעת בהצלחה ולכך יש מגוון משתנים ואלמנטים העשויים לסייע למיזוג מוצלח או להוביל למפלה, זאת הסיבה שמומלץ מאוד להתנהל באחריות ולשלב כבר למן השלבים הראשונים חברת ייעוץ ניהולי וארגוני המתמחה במיזוג חברות.

לשם הכנת הכתבה נועצנו עם חברת גפן ייעוץ ניהולי המתמחה בליווי תהליכי מיזוג בהתמקדות בהון האנושי.

מהו מיזוג עסקי?

מיזוג הוא הסכם המאחד שתי חברות קיימות ופועלות לחברה חדשה אחת. ישנם מספר סוגים של מיזוגים וגם כמה סיבות מדוע חברות ניגשות לאקט של מיזוג. מיזוגים ורכישות, מה שמכונה בהגה מקצועית A&M, נעשים בדרך כלל כדי להרחיב את טווח הפעילות העסקית והרווחית של החברה, להפחית עלויות תפעול, לאחד מוצרים משותפים, להתרחב למגזרים חדשים או להשיג נתח שוק. כל אלה בדרך כלל נעשים כדי להגדיל את ערך בעלי המניות.

כמו רוב ההתקשרויות, גם מיזוג חברות נובע משילוב של אינטרסים וחבירה מרצון של שתי חברות לישות משפטית חדשה אחת. מדובר על חברות השוות בערכן, בגודלן ובהיקף הפעילות ושילוב העניינים שלהם. כך באמצעות אסטרטגיה של merger of equals, "מיזוג שווים" כולם מרוויחים.

אמנם על הנייר, המיזוג נראה מבטיח והעתיד ורוד, אבל בפועל מדובר לעיתים בפעולה מורכבת ולא רק ברמה העסקית, התפעולית והפיננסית. במקרים רבים מדובר על איחוד של ארגונים בעלי תרבות שונה, תפיסה ניהולית שאינה זהה, חזון, מטרות ויעדים שאינם משדרים על אותו גל ושיטות עבודה שאינן מתאימות לכולם.

מה האתגרים העובדים בפני הממזגים?

כאשר ניגשים למיזוג יש להתנהל נכון ובצורה מקצועית, בראש ובראשונה ע"י התקשרות עם גורם מקצועי היודע לבצע סינרגיה בין כל החלקים. זאת במטרה שהמיזוג יתנהל על מי מנוחות ולא יפגע במרקם העדין של כל ארגון בנפרד בדרך להיות ארגון אחד.

בכל תהליך של מיזוג עסקי ההנהלות נותנות את הדעת על עניינים תפעוליים, עסקיים, מיסויים, חשבונאיים ועוד, רבים מהם אינם מקדישים מחשבה או פעולה ייעודית להון הכי חשוב בארגון, ההון האנושי. האנשים המרכיבים את הארגון ועומדים לעבור טלטלה (גם אם בסופה יהיה להם טוב יותר). הנהלות רבות אינן מבינות כי הסטטיסטיקה המראה כי 60% מכל עסקאות המיזוג אינן מניבות את הערך המצופה לבעלים מציגה בדיוק את הבעיה הזו, חוסר התייחסות ל"נכסים הבלתי מוחשיים" של חברת המטרה.

כאשר מדברים על נב"מ ארגוני, הכוונה היא לשלושה פרמטרים מהותיים, הון אנושי  – סך המיומנויות והיכולות של עובדים ובכלל זה עומק מקצועי וטכנולוגי, ניהול ומנהיגות, מחויבות העובדים לארגון ועוד. הון חברתי – איכות הקשר והשותפות שמקיים הארגון עם כלל בעלי העניין שלו. כמובן שבמרכז נמצאת רמת האינטימיות והקשר עם הלקוחות והון ארגוני –  התרבות הארגונית, התהליכים ותשתיות הניהול.

פעילות מקצועית של חברת יעוץ ניהולי כמו הפעילות של 'גפן יעוץ ניהולי' אמורה להתמקד בדיוק באזור הפחות מטופל הזה. זאת ניתן לבצע באמצעות אבחון ארגוני כבר בשלב בדיקות הנאותות, סיוע בגיבוש ותפירת השותפות בין הבעלים וההנהלות, ליווי היבטים שונים של השינוי הארגוני, בנייה מחודשת של ההנהלות והדרכת המנהלים באופן פרטני וקבוצתי בסדנאות ייעודיות למנהלים בנושאי סגנונות תקשורת, עבודה בתנאי חוסר וודאות וכד'. פעולה אקוטית נוספת היא בנייה נכונה של ממשקי עבודה וכלים לניהול נכון של צוותים חדשים תוך יצירה של אקלים ותרבות ארגונית המתאימה לכל חלקי השלם החדשים.

הסטטיסטיקות מעידות שרוב עסקאות המיזוג בין חברות בעולם נכשלות. אחת מהסיבות לכך הוא הדגש הכלכלי שניתן בתהליך המיזוג, המיקוד במספרים החשבונאיים מבלי לתת את הדעת להון האנושי.

על מנת שמיזוג עסקי יצליח ויניב את הערך לו ההנהלות ובעלי המניות ציפו, חייבים לתת במה והתייחסות מעמיקה ואמיתית להון האנושי. חשוב להבין כי המצב החדש עלול להלחיץ חלק מהעובדים, שאולי יהיו חרדים למקומם והמשך העסקתם, עלול להעצים תחושות של ניתוק ואינדיבידואליזם ארגוני במקום שותפות וסינרגיה בין החלקים השונים. מאחר שמדובר באנשים ולא במכונות, יש צורך אמיתי בשיח פתוח, שקיפות ושיתופיות של כל הדרגים ובעיקר מנהיגות של צוותי המנהלים.

 

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]