חדשנות ויזמות בחינוך, כי הגיע הזמן - 0404
חדשנות ויזמות בחינוך, כי הגיע הזמן המכללה האקדמית אחווה

חדשנות ויזמות בחינוך, כי הגיע הזמן

אם יש משהו אחד שתקופת הקורונה לימדה אותנו היא איך להמציא את עצמנו מחדש. וזה נכון וחשוב בעיקר בתחום החינוך וההוראה. הלימודים שעברו ללמידה מרחוק והאתגרים שחשפו את הקושי איתו מתמודדת מערכת החינוך חייבו חישוב מסלול מחדש. במכללה האקדמית אחוה זיהו את הצורך עוד לפני שהפך להכרח והטמיעו את החדשנות והיזמות כחלק בלתי נפרד מלימודי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה

אין ספק כי תקופת הקורונה גרמה לכל אחד מאתנו להתעורר, להבין איך נכון וצריך לחיות בעולם שבו ההווה משתנה במהירות והמחר לא ודאי. אך, בעיקר, עד כמה תשומת הלב שלנו צריכה להיות מופנית לדברים החשובים באמת בחיים. אחד מהם הוא דור העתיד, שאחרי שבזבז שנה תמימה בזום, ולא  תמיד בהצלחה יתרה, נראה שנפגע יותר מכל. הקשיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך בימי שגרה הועצמו בתקופה שאילצה אותה להסתגל לשינויים בתוך שעות ספורות, ולא אחת חשפו את האתגרים שטרם ניתן עליהם מענה.

כפועל יוצא, גם תפקידו של המורה במערכת החינוך השתנה ללא הכר. ניכר כי עליו לעורר את סקרנותם של התלמידים, ללכוד את תשומת לבם בין ים הגירויים שמסביב, לעודד אותם ללמידה עצמאית, להנגיש עבורם את הידע בכלים שמדברים אל דור המחר, לוודא כי יפתחו גמישות מחשבתית, ירכשו יכולות מגוונות וינווטו נכון יותר את כישוריהם בהתבסס על המיומנויות שרכשו בבית הספר. על-מנת לעשות זאת נדרשת מהפכה של ממש בתכנית הלימודים שתכשיר כבר היום את המורה של העתיד, כזו שתעשה שימוש בחדשנות, יזמות וחשיבה מחוץ לקופסה.

במכללה האקדמית אחוה הושם בשנים האחרונות דגש רב על בניית מסלולי לימודים מגוונים ומרתקים לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה, המשלבים יזמות וחדשנות בלימודי הוראה ומאפשרים חשיבה חדשנית, יצירתית וגמישה תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. המטרה – להכשיר את יזמי החינוך הבאים, אלו שיגיעו למערכת ויטמיעו בה את החמצן לו היא זקוקה.

"בית הספר לחינוך הציב לעצמו יעד להכשיר את מורי העתיד למנהיגות ולמקצועיות", אומרת פרופ' אורית אבידב-אונגר דיקן בי"ס לחינוך במכללת אחוה. "תכניות הלימודים שלנו לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה נועדו לפתח את הידע והמיומנויות של המורה לעתיד, ובד בבד להעצים אותו ולהכינו לתפקידו כמחנך וכמשפיע. מטרתנו היא להצמיח מורה שהוא גם יזם וגם מנהיג, דמות ערכית המהווה השראה לתלמידיו. תכניות הלימודים החדשניות שלנו מציעות חוויה לימודית, בדגש על יזמות בחינוך באמצעות חשיבה פורצת גבולות והכרות והתנסות עם חדשנות בתהליכי הוראה ולמידה. במהלך הלימודים ניתן דגש על בחירה בקורסים חדשניים, התנסות קלינית משמעותית בבתי ספר וגנים מצליחים, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחיזוק הקשר עם השדה החינוכי. אנחנו משלבים בקורסים שלנו סימולציה חינוכית, מוסיקה, מיינדפולנס, NLP, פיתוח מרחבים דיגיטליים, חדרי בריחה וכל זאת תוך פיתוח תודעה יזמית, כישורי מנהיגות והעצמת התפיסה האישית והמקצועית של כל סטודנטית וסטודנט כאנשי חינוך מעוררי השראה".

משנים את פני החינוך

אין עוררין כי החינוך מהווה את לב ליבה של החברה ואנשי החינוך הם דמויות מפתח בעיצובה ובפיתוחה. לנוכח השינויים הגלובליים והמואצים מתעצבות מחדש הדרישות מהבוגרים העתידיים של מערכת החינוך ככאלה שאינם רק מגיבים לתנאים הקיימים אלא גם יוצרים, יוזמים ומובילים מציאות.

כחלק מאותה תפיסה נפתחה בבי"ס לחינוך במכללת אחוה יחידת חדשנות ויזמות שמטרתה להכשיר את הדור הבא של המחנכים בישראל כך שיהיו אנשי חינוך מותאמים לתקופה, חושבים ויוצרים את העתיד ונמצאים שם בצורה מיטבית עבור התלמידים.

היחידה הינה ייחודית ופורצת דרך המעודדת את הסטודנטים ליצירת יוזמות בתחומי החינוך וההוראה השונים. כחלק מפעילות היחידה מתקיים אחת לסמסטר שבוע חדשנות ויזמות שמטרתו לחשוף את הסטודנטים לתפיסות ויוזמות חדשניות בתחום לימודי ההוראה והחינוך – היכרות עם מודלים שונים, מסגרות חינוכיות טיפוליות ועסקיות שנותנות כלים וזוויות מבט  שיפתחו את הזהות האישית-המקצועית של הסטודנטים. שבוע החדשנות בנוי בצורה המאפשרת לסטודנטים לקחת חלק בעשרות הרצאות, סדנאות וסיורים ודורש השתתפות פעילה ולקיחת אחריות על הלמידה. בין הקורסים ניתן למצוא הצצה לגן מחוץ לקופסה, עקרונות ללמידה חדשנית, רובוטיקה, סטוריטלינג ועוד.

בנוסף, הסטודנטים לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה מוזמנים לבחור ממגוון קורסים בנושאים חדשניים המאפשרים חוויה והתנסות בתחומים שונים, העמקת הזהות המקצועית שלהם והרחבת הפרספקטיבה באשר לחינוך ומטרותיו. ביניהם, פסיכולוגיה חיובית, למידה מבוססת פרויקטים (PBL), תקשורת מקרבת, יזמות בשיטת DTC, הרצאות מעוררות השראה בתחום היזמות בחינוך ועוד.

"הקורסים כוללים תכנים מעולם היזמות והחדשנות, חקר בחינוך, מנהיגות והכלה, היבטים התפתחותיים, קוגניטיביים והנעתיים", מסבירה פרופ' אבידב-אונגר. "יחידת החדשנות והיזמות, במסגרת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה, מקדמת תפיסה אינטגרטיבית של חינוך ולימודי הוראה כתחומים רחבים המכוונים לקידום התפתחות מיטבית, מנהיגותית, חדשנית וחברתית במערכת החינוכית. לצד אותם קורסים, אנחנו מציעים שילוב טכנולוגיות חדישות וכלים להובלת לימודי ההוראה אל עבר עתיד מבטיח במציאות משתנה. בתפיסתנו, תפקיד המורה הוא להדריך את התלמידים, ללמוד יחד איתם, לייצר סביבת למידה מאפשרת, מעוררת גירויים, להוות גורם מכוון ומלווה בתהליכי הלמידה השונים ולסייע ברכישת כלים ומיומנויות לחיים. בהתאם לכך, אנחנו רואים חשיבות רבה בפיתוח והכשרת אנשי חינוך עם תעודת הוראה שיהיו בעלי פרספקטיבה חינוכית רחבה וגמישה, ידע מבוסס תיאוריה ומחקר – כאלה שיוכלו להבין את מהותו של המעשה החינוכי ולהיות אנשי חינוך משפיעים ומובילי שינוי. הבוגרים שלנו הם בעלי זהות מקצועית איתנה, גמישות מחשבתית ותודעה יזמית. הכלים אותם מקבלים הסטודנטים שלנו לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה במהלך הלימודים הופכים את מי שלמד אצלנו למובילים בתחומם במערכת החינוכית".

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]