עם הרייטינג בא התיאבון - הקסם של תוכניות האוכל - 0404
עם הרייטינג בא התיאבון – הקסם של תוכניות האוכל עם הרייטינג בא התיאבון - הקסם של תכניות האוכל

עם הרייטינג בא התיאבון – הקסם של תוכניות האוכל

תוכניות האוכל זוכות להצלחה בכל רחבי העולם ואפשר לראות ביטוי שלהן בסוגות דרמה, ריאליטי, דוקו ועוד. עם זאת, מעניין לבדוק מה הסיבות לכך ומה באמת עומד מאחורי ההצלחה של הז'אנר

סוגים שונים של תוכניות אוכל – סוגים שונים של קסם

למה תוכניות האוכל מהלכות עלינו קסם? מאיזה מרכיבים הן בנויות? איך הן משפיעות עלינו? מה אנחנו לומדים מתוכן? שאלות אלו ואחרות מקבלות ביטוי מובהק בכל דיון על טלוויזיה ותקשורת ובשנים האחרונות הן פופולאריות מאי פעם. עם זאת, גם מי שצופה או אפילו מגדיר את עצמו כמכור לתוכניות אוכל, לא בהכרח יודע לענות עליהן בכנות.

ראשית, יש להבחין בין סוגות וז'אנרים של תוכניות אוכל. קיימים הבדלים גדולים בין האופן שבו בנויות תוכניות ריאליטי, דרמה, דוקו וכן הלאה. כל ההבדלים האלה אפילו לא קשורים לתוכן של הסדרה, אלא לאופן שבו בונים אותה ולמניפולציות שאותן היא מפעילה על הצופה. שנית, יכול להיות שיהיו גם הבדלים בין הקסם של תוכניות אוכל עבור מבוגרים וצעירים. ככל שהניסיון עם אוכל עשיר יותר, כך התוכניות תופסות מקום דומיננטי בלב של הצופים.

 למה אנשים רואים תוכניות אוכל?

חובבי יינות וקולינריה אוהבים לצפות בתוכניות אוכל כי הן מתכתבות עם הטעם האישי ותחומי העניין שלהם. בדיוק כמו שאנשים שאוהבים לעשות ספורט ירצו לראות תחרויות מקצועיות כאלה, כך גם גברים או נשים בגילאים שונים יתחברו לתוכן שעוסק במשקאות, אפייה, חומרי גלם, ירקות, פירות וכן הלאה. זה הסבר משכנע להצלחה של תוכניות אוכל, אך הוא רלוונטי כמובן רק למי שבאמת מתחבר לעולם הזה.

לשם השוואה, סוג אחר של צופי טלוויזיה הוא כאלה שמגיעים בגלל הז'אנר עצמו. כאן אנו מוצאים את האנשים שרואים תוכניות ריאליטי כדי להתחבר לדמויות ומרגישים שזו באמת המציאות, בעוד מאחורי המסך יש מניפולציה מוחלטת ועבודת עריכה אינטנסיבית של אנשי מקצוע שזו העבודה שלהם. בכל הנוגע לדוקו או לדרמה, מה שמושך אותנו אלו הדמויות והסיפור האישי שלהן – אבל לאו דווקא האוכל שבו הן מתעסקות.

 עולם האוכל ממשיך לצמוח

אי אפשר לדבר על הקסם של תוכניות האוכל בלי להזכיר את ההיבט המסחרי. הרייטינג הגבוה מעיד על כך שזו סחורה שיש לה ביקוש, לכן יצרני התוכן, המפיקים והזכיינים יהיו הראשונים לאמץ את זה. אז כמובן שרמת הביצוע וגם ההצלחה של כל תכנית היא מעט שונה, אבל בסופו של דבר מדובר על תחוום שעובד טוב.

כאשר עולם האוכל ממשיך לצמוח, הרבה מאוד גורמים מסחריים מחוץ לטלוויזיה נהנים ממנו: רשתות שיווק גדולות שמשלמות כסף על הפרסומות, בעלי מסעדות, יבואני חומרי גלם, קבוצות לובי של חקלאים ועוד. על הרקע הזה, הקסם של תוכניות האוכל קצת פחות מנצנץ – אבל הוא מייצג את המציאות האמיתית שנמצאת מאחורי המסך הקטן.  

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]