10 מגמות בולטות בניהול מוניטין באינטרנט לקראת 2021 - 0404
10 מגמות בולטות בניהול מוניטין באינטרנט לקראת 2021 IMAGE

10 מגמות בולטות בניהול מוניטין באינטרנט לקראת 2021

רגע לפני כל סיכומי השנה המיוחדת והשונה שהייתה כאן, אנחנו בוחרים להסתכל דווקא לעתיד, לשנת 2021 בתחום שאנחנו מבינים בו הכי הרבה – ניהול מוניטין ברשת לאנשים ולעסקים. אז מהם הלהיטים העכשוויים בתחום ניהול המוניטין, ומה כדאי לדעת?

מה לא נכתב על מגפת הקורונה – היא שינתה הרגלי צריכה, גרמה לכולנו להיות היגייניים יותר, הפילה עסקים, שלחה הביתה מאות אלפי עובדים, ריסקה כלכלות ובעיקר באה לכולנו בהפתעה בתחילת 2020. כל ענפי העיסוק נפגעו מהתפשטות המגפה, אולי חוץ מסופרים וחנויות פארם שנשארו פתוחים במהלך הסגרים. בחודשים האחרונים מצאו את עצמם מאות אלפי עובדים – שכירים ועצמאיים לבד בבית, בלי תעסוקה ובמקרה הטוב עם דמי אבטלה זעומים.

זוהי נקודת הזמן שכאן ב-eBrand נזכרנו שעולם הדיגיטל אמנם יחסית חסין בפני מגפות, מהסיבה שהכל מתנהל במחשב ובאופן דיגיטלי, אך עדיין שמנו לב לכמה מגמות מעניינות בכל הנוגע לניהול מוניטין בזמן מגפה או משבר כלכלי. זאת ועוד, ראינו כי בראשית המגפה, אנשים אנונימיים הפכו למוכרים ולא מהסיבות הטובות – הם הפרו בידודים והתפרסמו בכלי התקשורת, מה שגרם להם לעוול ולפגיעה בפרטיות.

כמו תחומים דיגיטליים אחרים כמו שיווק, SEO וקניות מקוונות – גם תחום ניהול המוניטין מתפתח ומתקדם משנה לשנה. אספנו עבורכם 10 טרנדים חמים שהיו חזקים בשנת 2020, ויהיו חזקים אף יותר בשנת 2021.

  1. פרמטר העדכניות של Google
    כולנו יודעים שאחד מהפרמטרים העיקריים שלפיהם גוגל מציג את תוצאות החיפוש הוא עדכניות ומועדי פרסום. כך למשל, גוגל כמעט תמיד יציג את התוצאות החדשות בדף הראשון, בעיקר כאשר מדובר על אירוע חדשותי, סרטון חדש, ציוץ חדש בטוויטר או כתבה חדשה באתר חדשות. בכלל, בשנה האחרונה ראינו שגוגל הגדיל את החשיפה לאירועים חדשותיים ולכתבות באתרי חדשות, ובשילוב עם Google News, הוא מציג בראש העמוד את הכתבות החדשותיות העדכניות ביותר.
    עם זאת, מן הראוי לומר שלעיתים התנהגות הגולשים וכמות הכניסות לכתבה ישנה וותיקה, יכולה להשאיר אותה בעמוד הראשון. לא כל כך נסתרות הן דרכי גוגל.
  2. ניהול Google My Business
     שנת 2020 אולי חידדה את הצורך בניהול רציף של דף עסק בגוגל. הקורונה הביאה לנו את הסגרים המוכרים, כולל סגירת מסעדות, בתי קפה, מכוני כושר, אולמות תרבות ומה לא בעצם. מי שמנהל דפי עסק ב-Google My Business בוודאי זוכר את ההודעות הנמרצות של גוגל, עם בקשה לעדכן את שעות הפתיחה או אם העסק סגור זמנית. השנה רובינו הבנו שכמו שמנהלים דף פייסבוק או אינסטגרם לשיווק ומיתוג, כך צריך לעשות עם דף העסק ב-Google My Business.
    בתי עסק שסובלים מדירוג נמוך של כוכבים ו/או ביקורות שליליות על המוצרים שהם משווקים או על השירות שהם מעניקים, חייבים לטפל במוניטין העסקי שלהם במהרה. ולמה אנחנו דואגים לספר את זה? כי דף העסק יכול לצוץ במגוון אפליקציות ובשלל תנאים – חיפוש עסק במפות של גוגל, חיפוש מוצר או שירות בחיפוש רגיל של גוגל (בצד שמאל בקופסת המיתוג), וכמובן שהכל תלוי מיקום פיזי של הגולש.
    חבל לאבד לקוחות פוטנציאליים בעקבות כמה ביקורות שליליות או ציון נמוך של כוכבים. חוץ מהאפקט השיווקי, ברוב המקרים, המוניטין העסקי חשוב יותר מהמוניטין האישי של בעל העסק – כי העסק עצמו מפרנס משפחות, מעניק תעסוקה לעובדים ובעל אפשרות להגדיל רווחים והכנסה.
  3. ניהול מוניטין של מעסיק
    כבר עם הסגר הראשון וההגבלות שחלו בחודש מרץ 2020, כמעט מיליון איש בישראל הוצאו לחל"ת או פוטרו. מנגד, היו מעסיקים שדווקא חיפשו עובדים חדשים ונתקלו בבעיות גיוס עובדים. יש לכך כמה סיבות, אך חשוב להבין שניהול מוניטין של מעסיק חשוב לא פחות מהמוניטין של העובד.
    אם ישנן תגובות או אזכורים שליליים על הארגון, אף עובד לא יכניס "ראש בריא למיטה חולה", ולכן על מנהלי הארגון לנהל את המוניטין של מקום העבודה, ולמתג אותו כמקום שכדאי ומומלץ לעבוד בו. חוץ מזה, אל תשכחו שהשגרירים והיחצ"נים הכי טובים של מקום העבודה הם העובדים עצמם, אם הם מרוצים ולויאלים לארגון.
  4. “הזכות להישכח”
    במהלך שנת 2020 הצטברו עשרות פניות במערכת סוכנות eBrand העוסקות באתר "תולעת המשפט", והרצון להשכיח, להסיר ולהוריד מסמכים משפטיים דיסקרטיים ואינטימיים מאותו אתר, המפרסם ציבורית מסמכים אלו.
    כחלק מהפעילות, במחצית שנת 2020 יצרנו קמפיין הכולל עצומה ופנייה למשרד המשפטים, שבה אנו מבקשים לחוקק את החוק בנושא "הזכות להישכח", בדומה למודל שקיים במדינות אירופה. כפי שניתן לראות, המערכת הפוליטית מפורקת, לא החלטית והבחירות בעוד כמה שבועות כבר כאן. לכן, עיקר העבודה תהיה בקידום הצעת החוק הזו בשנת 2021, אחרי הבחירות לכנסת. מי יודע, אולי נצליח להכניס את הצעת החוק הזו לאחד ממצעי המפלגות…

    5 .מועמדים לעבודה יטפלו במוניטין שלהם
    בהקשר ישיר לסעיף 3, מועמדים שהגיעו לראיונות עבודה במהלך הקורונה, נתקלו בקשיים רבים בתהליך הגיוס. כאשר      כמה מהם פנו אלינו, הסברנו להם שהמידע שמופיע עליהם ברשת חשוף וציבורי, ולכן ברגע שמעסיק רואה הסתבכות      כלשהי, תמונות לא ראויות או אפילו סטטוסים או ציוצים לא הולמים, הוא אפילו לא מתקשר או שולח מייל למועמד.

בשנת 2021 הצפי הוא ניהול מוניטין ומיתוג אישי למועמדים לעבודה, דבר שיעזור וישפיע על מובטלים רבים או על כאלה שרוצים לשפר את מקום עבודתם. חפשו את שמכם בגוגל, וראו לבד מה המעסיק העתידי שלכם עלול לראות. יש דברים שאינם הולמים? הורידו אותם לפני יציאה לתהליך חיפוש המשרה הבאה.

  1. העשרת “קופסת המידע” של אנשים בתוצאות החיפוש של Google
    חיפשתם מתישהו אדם מוכר יחסית או אישיות ציבורית? בטח ראיתם את הקופסה בצד שמאל (בעברית), הכוללת מידע כללי על האדם. לפי דיווחים ברשת, Google תגדיל ותרחיב את שטח הקופסה, ותוסיף פרטים נוספים הקשורים לפרסונה: ציוצים בטוויטר, תמונות נוספות, כתבות, סרטונים וכל מה שאפשר להציג על האדם עצמו.
    השאיפה של גוגל היא להציג כמה שיותר מידע ופרטים על ביטוי החיפוש, וניתן לראות את זה היום כאשר מחפשים שם של בית עסק למשל, או פוליטיקאים, שחקנים וזמרים. כמובן שלא כל אחד ואחת זכאיים לקופסת מידע, ויש לכך קריטריונים שונים.
  2. ציוצים, פוסטים ורשתות חברתיות
    מה לא נאמר על הרשתות החברתיות – הן מאפשרות פרסום של פייק ניוז, מציגות לעיתים תכנים לא הולמים, אנטישמיים, שידורים חיים הכוללים מעשי טרור ועוד. כוחן של הרשתות החברתיות רק יעלה בשנת 2021, כמו בכל שנה, והשנה ראינו פיצ'רים חדשים כמו "חדרים" בפייסבוק שמתחרים בשירות הוידאו של ZOOM, מיזוג של הצ'אט באינסטגרם ובפייסבוק, הפצת סטורי בטוויטר וכמובן הטיקטוק שאפילו רה"מ נתניהו פתח בו חשבון.
    מגפת הקורונה גרמה לכולנו להשתמש יותר בשירותי הרשתות החברתיות, כי להיפגש בצורה פיזית פחות רצוי בתקופה זו. הגענו לשלב שבו הרשתות החברתיות יודעות עלינו הכל, מה אנחנו אוהבים לקנות, איפה אנחנו אוהבים לאכול ומהם התחביבים שלנו. נראה שבתקופת זמן זו, ניתוק מהרשתות האלה, הוא דבר כמעט בלתי אפשרי.

image

עם הרחבת השירותים ברשתות הגדולות, גוגל יפרסם יותר ויותר מידע ופוסטים מאותן רשתות, ולכן הפוסטים שאתם תעלו באחת הרשתות, קרוב לוודאי שיהיו מפורסמים גם בתוצאות החיפוש של גוגל. עשו בעצמכם את ההתאמה של התכנים והפוסטים לפי מטרתכם האישית, ואל תשכחו – יש עוד כמה אנשים שיכולים לראות מה אתם עושים וכותבים. 

     8 .מיקום פיזי – תוצאות שונות 

בתחום ניהול המוניטין אך גם בענף השיווק, אנחנו יודעים שישנה השפעה ניכרת על תוצאות החיפוש, בהתאם למיקום הפיזי של הגולש. כך למשל, אם חיפשתם "חשמלאי רכב" בתל אביב, אתם תקבלו תוצאות שונות אם תחפשו את אותו הדבר בחיפה או בירושלים.
הדבר קורה גם בניהול מוניטין. גוגל מחליט להציג כתבות חיוביות או שליליות בהתאם למיקום של הגולש, ובהתאם לפלטפורמה שהוא משתמש בה – מחשב, טאבלט, סלולרי ועוד. חשוב לומר שלעיתים פרמטר זה חלש לעומת פרמטרים אחרים כמו התנהגות גולשים או עדכניות, ולכן אתרי חדשות חזקים יופיעו כמעט תמיד באותו מקום בתוצאות החיפוש, בלי קשר למיקום הפיזי בארץ

  9. תוצאה 0 בגוגל
מי מאיתנו לא מחפש שאלות בגוגל? בשנה האחרונה התחלנו לראות מעין פיילוט של גוגל, שנקראת תוצאה אפס. מדובר על תוצאה שגוגל מציג כתשובה לשאלה ששאלנו, ותוצאה זו ממוקמת עוד לפני תוצאות החיפוש הרגילות.
שימו לב שתוצאה אפס יכולה לכלול רק פרט אחד (תשובה אחת) בהתאם למה ששאלנו, או לכלול כמה שורות המתארות את מושא החיפוש. זה לא תמיד מופיע ונראה שזה עדיין בניסויים אצל המהנדסים, אבל אין ספק שבשנת 2021 אנחנו נראה יותר תוצאות אפס, בעיקר כשמדובר על אישיות ציבורית או מפורסמת.

image

10. הצהרה על בעלות כרטיס מידע
אחרי שדיברנו בסעיף 6 על קופסת המיתוג הכוללת מידע כללי על האדם, חשוב לציין כי ניתן לשלוט במה שיופיע באותה קופסה. לפי גוגל, מדובר על הצהרת בעלות על כרטיס המידע, ולצורך כך יש לשלוח מסמכים ותמונות לאימות פרטים. לאחר האימות, ניתן לשלוט בכרטיס המידע, להוסיף תמונות, ספרים, מאמרים וקישורים לאתרים שונים.

צילום גוגל

ניתן לראות למשל שכמה פוליטיקאים דיי מוכרים, עוד לא ביצעו הצהרת בעלות על כרטיס מידע. חבר'ה, למה אתם מחכים? קחו שליטה!

שם הכתוב: תום רוזנשטורם, מנהל פרויקטים ב- eBrand – ניהול מוניטין באינטרנט

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]