מחשבות מטרידות או מחשבות טורדניות? יש הבדל עצום - 0404
מחשבות מטרידות או מחשבות טורדניות? יש הבדל עצום pixabay

מחשבות מטרידות או מחשבות טורדניות? יש הבדל עצום

ימי הקורונה מביאים איתם לא מעט דאגות: חששות בנוגע לבריאות שלנו או של בני משפחתנו, דאגה מהמצב הכלכלי, וחוסר וודאות כללי הם כולם טבעיים בתקופת משבר. אבל מה ההבדל בין סתם מחשבה מטרידה למחשבה טורדנית, ואיך כל זה קשור להפרעה אובססיבית קומפולסיבית?

 אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת, והגיוני מאוד שנהיה טרודים ומודאגים. אבל כשהמחשבות משתלטות עלינו, בלי שתהיה לנו יכולת להפסיק אותן, מדובר בתופעה מדאיגה המכונה מחשבות טורדניות – מונח מתחום הפסיכולוגיה הקלינית שנלמד במסגרת לימודי תואר שני בפסיכולוגיה.

מהן מחשבות טורדניות?

מחשבות טורדניות הן מחשבות בעלות תוכן שלילי, מטריד, מאוס או מאיים, שחוזרות על עצמן שוב ושוב. האדם הסובל ממחשבות טורדניות חווה אותן כבלתי נשלטות – הן צפות ועולות בלי שירצה, וגורמות לתחושת מצוקה ואובדן שליטה. מחשבה טורדנית היא לא חד פעמית, אלא חוזרת על עצמה שוב ושוב, כאשר בדרך כלל מחשבות טורדניות נוטות לעסוק בנושא מסוים שיחזור על עצמו, שמשתנה מאדם לאדם. התוכן של המחשבות יכול להיות קשור בפחד ממחלות, חשש לפגוע באנשים הקרובים לנו, או דאגה שאין לה בסיס בנוגע לבטיחות ("מה אם שכחתי לנעול ופרצו לי לבית?").

ההבדל בין מחשבות טורדניות לסתם מחשבות מטרידות הן תחושת השליטה. כאשר אנחנו מוטרדים מדבר מה אך מסוגלים לעצור את רצף המחשבות המדאיגות ולעבור לחשוב על נושא אחר, מדובר פשוט במחשבה מטרידה. אך אם המחשבה צצה וחוזרת שוב ושוב, בלי שנוכל "להיפטר ממנה", מדובר במחשבות טורדניות.

בין מחשבות טורדניות לOCD

מחשבות טורדניות נוטות להתאפיין בתכנים שהם מוגזמים ולא מציאותיים. כאשר היכולת לווסת את הופעתן הולכת לאיבוד, והמחשבות הופכות לחודרניות, לעתים קיימת תחושה שהדרך היחידה להפסיק את המחשבות היא לפעול על פיהן. במקרים כאלה המחשבות הופכות לאובססיות, ומתלווה אליהן התנהגות כפייתית שמקורה במחשבות הטורדניות: למשל, אם המחשבה הטורדנית מתמקדת בפחד להידבק ממחלה, האדם הסובל ממנה עלול להתחיל לשטוף ידיים באופן כפייתי וחזרתי. מחשבות טורדניות והתנהגות כפייתית הן התסמינים המאפיינים OCD, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית.

הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית היא הפרעת חרדה שמתאפיינת במחשבות חודרניות המביאות את הסובלים מהן לתחושת מצוקה וחרדה. כדי להקל על החרדה נכנסת לתמונה ההתנהגות הקומפולסיבית, המתבטאת בטקסים חזרתיים שנועדו להחזיר לאדם את תחושת השליטה ולהרגיע את החרדה.

אבחון של הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית יכול להיעשות רק על ידי בעלי מקצוע מתחום בריאות הנפש, בוגרי תואר שני בפסיכולוגיה או פסיכיאטרים מומחים.

 מתי חשוב לפנות לטיפול?

בתקופות של מתח ולחץ, כמו תקופת הקורונה, לא תמיד קל להבדיל בין דאגות טבעיות למחשבות טורדניות. לכן, אם אתם מרגישים שהמחשבות שלכם מוסיפות לתחושת החרדה הנובעת מהמציאות בימי הקורונה, כדאי לפנות לייעוץ אצל בעלי מקצוע בוגרי תואר שני בפסיכולוגיה. מחשבות טורדניות יכולות להשפיע לרעה על איכות החיים ולהביא להתפתחות של הפרעות נוספות, כגון דיכאון או OCD, ולכן חשוב לפנות לעזרה ולקבל את האבחון ואת הטיפול המתאים.

 

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]