מדבקות כאוסף - 0404
מדבקות כאוסף UniCow

מדבקות כאוסף

אנשים אוספים כל מיני דברים, לפעמים מוזרים יותר, לפעמים פחות. אוספים, לפי פסיכולוגים, נותנים לאדם תחושת שליטה ואפשרות להתחבר לדברים החשובים לו – נוסטלגית להתחבר לתקופת הילדות, להיזכר במקומות בהם ביקר בעולם, להשקיע בדבר החשוב ויקר לליבם של האספנים. אחד המדברים שרבים אוספים הן מדבקות, ועבור אספנים רבים, אוספי המדבקות שהתחילו בהם כילדים התפתחו עם השנים והתקבעו על נישה מיוחדת שמאפיינת רק אותם.

אוספי מדבקות לילדים

אין אדם, מבוגר או צעיר, שלא נתקל באוסף מדבקות לילדים מימיו. אוספי המדבקות הם דרך מצוינת להכנס לעולם המרתק של האוספים וללמד את הילדים שיעורים חשובים במיון, קטלוג והערכה להשקעת הזמן הנדרשת לקיים אוסף מדבקות מוצלח. ספרי מדבקות יכולים להדריך את האספנים הצעירים ולעזור להם להגדיר איך ממינים ומסדרים אוספים, איך מציגים באופן אפקטיבי אוספים הקרובים לליבם. אוספי מדבקות קיימים בנושאים רבים ושונים: אוספי ספורט בהם נראים ספורטאים מתחום מסוים, להקות מוזיקליות, סרטים ובעיקר סרטים מצוירים, סרטי אקשן ומדע בדיוני וסרטים המבוססים על ספרי קומיקס, סדרות מדבקות בצבעים מסוימים, של חיות מסוימות או של סדרות טלוויזיה.

ההתחלה הייתה צנועה – רק חבילות של 2-3 תוויות במעטפה חתומה. כאן נוסף אלמנט של מזל לאספנות כיוון שרכישת מעטפה לא הבטיחה כי המעטפה תכיל דווקא את המדבקה החסרה להשלמת האוסף. חלק מהמדבקות הודפסו בכמויות גדולות יותר, חלק בכמויות קטנות והיו נדירות. בהמשך הוציאו את אלבומי המדבקות. ככל שהאלבום היה מלא יותר, כך האוסף היה שלם יותר.  באופן טבעי התפתח "מסחר" במדבקות ואין הפסקה בבתי הספר שלא רואים ילדים מנסים להשלים את אוספי המדבקות והאלבומים על ידי החלפות עם אחרים. סביב המסחר התפתחו משחקים לזכות במדבקות.

לא כל המדבקות היו עגולות, או אפילו מדבקות במובן שאנו מכירים היום – כאלו שכל מה שנדרש על מנת להדביק אותן הוא לקלף נייר או דף שקוף מהצד הדביק של המדבקה. קחו לדוגמה את הפוגים – משחק החלפות ואוספים שהחל בכלל ממכסים של בקבוקי משקה קל והתפתח למין תוויות קשיחות ומשחק שהיה פופולרי מאד בשנות התשעים ובשנים האחרונות עושה קאמבק בגדול.

גם אלבומי המדבקות התפתחו. עכשיו חלקן הכיל מין פאזל או מוזאיקה של מדבקות שיש לאסוף את כולן על מנת לקבל את התמונה הגדולה.

אוספים – זה לא רק עניין לילדים

חלק מהילדים גדולים לתוך עולם האוספים והופכים את התחביב לעתים אפילו למקצוע או לאוספים רציניים מאד. קחו לדוגמה אוספי מדבקות לסקייטבורד. ישנם אנשים האוספים מדבקות לסקייטבורד של גולשים מפורסמים, חברות שהיו ואינן עוד, מדבקות לסקייטבורד עם מסרים חברתיים או פשוט מדבקות לסקייטבורד מצחיקות שיצאו במהלך השנים. חלק מהמדבקות הללו נדירות ויכולות להימכר היום במחירים גבוהים  יחסית למדבקות. קחו לדוגמה מדבקה לרכב מקורית של חברת למבורגיני – אפשר למצוא היום כזו אצל אספנים אבל המדבקה תעלה לכם כחמישים ₪  והמחיר ההתחלתי למכירה פומבית של מדבקות ויניל תלת ממדיות מתחום הצייד מתחיל ב- 75 ₪.

מבוגרים אוספים כל מיני דברים, לא רק מדבקות. מדבקות הן אוסף קל ויחסית זול שמתאים במיוחד לילדים. הוא קל לתחזוקה, אינו תופס מקום רב אבל יכול לספק שעות של עניין ותחושת ערך כאשר מצליחים להשיג מדבקה נחשקת ונדירה יחסית. כאשר הילדים מתבגרים הם יכולים להחליט האם לעבור לאוספים אחרים או לפתח ולהעמיק את אוספי המדבקות שכבר בידיהם.

ישנם אוספים מקובלים גם למבוגרים: בולים, מטבעות, עתיקות, צעצועים או חוברות קומיקס. אם נסתכל לרגע על אוסף בולים – שם המחירים כבר קופצים, במיוחד כיום שהרבה עוברים לדואר דיגיטלי במחשב וזונחים מכתבים כתובים. הבול, שגם הוא סוג של מדבקה, היקר ביותר שנמכר עד היום במכירה פומבית הוא בול מגינאה הבריטית בערך נקוב של פני אחד. הבול נמכר בשנת 2018 תמורת 9.48 מיליון דולר. דוגמאות נוספות הן כרטיסים של כוכבי בייסבול ששווקו בתוך קופסאות סיגריות בחינם בשנת 1909. כרטיסים אלו, של הונוס וואגנר נמכרים כמעט תמיד במחירים הנעים בין 1-2 מיליון דולר לכרטיס.

אם אתם מנקים את הבית ומוצאים, לדוגמה, מוצרים עם המותג של קוקה קולה עליהם – שקלו להתחיל אוסף או למכור את הפריט לאספנים. מסתבר שקוקה קולה ייצרה פריטי אספנות רבים, שהיום נמכרים בלא מעט כסף. לאחרונה, לדוגמה נמכרו 4 מגשי קוקה קולה מפח תמורת 300$.

איך מתחילים אוספים של מדבקות, או אוספים אחרים?

אוספים של מדבקות מגניבות יכולים להתחיל במקרה, גם אוספים אחרים לרב לא מתחילים מתוך כוונה ליצור אוסף. מזכרת, רכישה אקראית, מתנה עם משמעות – כל אלו יכולים להוות את הגרעין שיצמח לאוסף משגשג ומרשים. קחו לדוגמה עורך דין לענייני גירושין שאוסף בובות חתן כלה. איך הכל התחיל? זה התחיל כשאשה הגיע עם חצי אחד מבובת החתן כלה שהייתה בחתונת בני הזוג. הבובה שימשה לא לקמע וברגע של מריבה – הבעל לקח ושבר את הבובה לשתיים. האישה לקחה את הדברים ללב ופנתה לעורך הדין בבקשה להתגרש. עורך הדין שכנע את הבעל לתת לו את החצי השני של הבובה, ולאחר שיחזור שני החלקים הם היוו את תחילתו של האוסף המרשים שהיום מעטר את מדפי המשרד. הזוג, למותר לציין – התגרש.

אוספים אחרים, גם כאלו לילדים, יכולים להתחיל עם משהו פשוט כמו מדבקות ולהתפתח לדברים שאולי אפשר למצוא אך חייבים להשקיע בכך זמן ומאמצים, כמו אוסף קונכיות או עלים מיובשים. לא חייבים להתרחק – עלים ואבנים ניתן למצוא בכל מקום אבל אם משקיעים זמן ואכפתיות, משקיעים בייבוש העלים, ניקוי וסידור האבנים, היכרות עם הצמחים, סוגי המינרלים והחומרים המייצרים את אותם עלים מיובשים ואבנים יכולים לקבל אוספים מרשימים גם ללא השקעה כספית נכבדה ועם תוספת עניין ולימוד לדור הצעיר. מי יודע, אולי היהלומן הבא יגדל מתחביב שהחל באיסוף מדבקות יפות, המשיך לאיסוף אבנים, ניקוי וקטלוג שלהן והמשיך לאבני חן ושיבוץ אותם האבנים בתכשיטים ייחודיים למכירה.

גם סוחרי עתיקות רבים החלו את דרכם כאספנים: שעונים ייחודיים, מקלות הליכה, שעוני שמש ואפילו כדורי שלג – אותם כדורי זכוכית או פלסטיק שבתוכם יש מין פסלי נוף קטנטנים וכשהופכים את הכדורים הפוך וחזור מן "שלג" יורד על הנוסף הכלוא בכדור.

מה יכול להיות אוסף?

כל דבר יכול להפוך להיות אוסף. אפשר למצוא היום בארץ אספנים עם אוספים מרשימים של בובות מטריושקה, שעוני מטוטלת, מקלות הליכה, צעצועי עץ, מטבעות ושטרות מתקופת קום המדינה, כרזות של סרטים ישנים, תקליטים, מדבקות לרכב מתקופות של בחירות ועוד. לפעמים אוספים מיוצרים כחלק מרעיון שיווקי. לדוגמה, יוצרו מילוני בובות ביניס בארה"ב באלפי וריאציות מתוך מטרה שיהפכו לאוספים. למרות שהמטרה הושגה לטווח קצר ורבים הפכו לאספנים בזמן שבובות אלו שווקו, כמותן בשוק הפכה אותן עם השנים למוצר שעדיין ניתן לשווק כאוסף אך במחירים נמוכים יחסית. לפעמים מדובר בשיווק של מוצר אחר שיוצר מהדורה מוגבלת. חברות קוקה קולה ודיסני מתמחות בשיווק מעין זה. קחו לדוגמה את כוסות קוקה קולה המשווקות מדי פעם מקדולנדס. בכל פעם נמכרות כוסות בעיצוב מעט שונה. מי שרוצה להשיג את כוסות בעיצוב מסוים לאחר מספר שנים לרב יצטרך לשלם סכומי כסף גדולים בהרבה כי המוצרים עברו מקטגוריית "כוסות" לקטגוריית "אספנות".

אוספים אחרים הם אוספים עם גוון רגשי וייחודי ונשענים על זיכרונות ותקופות: קלפי משחק עם דמויות מיוחדות שהיו של הסבתא והסבא מתחילים אוספים של קלפי משחק, ובעוד כמה שנים ייתכן שנראה אוספים של פריטים המייחדים את התקופה הזו שבה אנו חיים.

המאמר נכתב בשיתוף UniCow  האתר המוביל בישראל למדבקות מגניבות.

 

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: 0404web@gmail.com