מהי מדיטציה ואיך ניתן להגיע באמצעותה לאיזון נפשי? - 0404
מהי מדיטציה ואיך ניתן להגיע באמצעותה לאיזון נפשי? FREEPIK

מהי מדיטציה ואיך ניתן להגיע באמצעותה לאיזון נפשי?

אנשים שמתרגלים מדיטציה באופן קבוע הם רגועים יותר נתמך גם ע"י מחקרים ונראה במדדים פיזיולוגיים אובייקטיביים ואיננו רק בגדר מיתוס.

חוזק וחוסן נפשי ועל כמה שהם חשובים עבור הבריאות המנטאלית שלנו, אין פירוש הדבר שעלינו להימנע מלהתמודד עם חרדות או דאגות. חוזק וחוסן נפשי הם מונחים שמתארים יכולת פסיכולוגית חיובית להתמודדות עם מצבים שכאלה, אשר תורמים לאיזון נפשי. השינויים הדרמטיים בחיי היום היום וחוסר הוודאות לגבי העתיד, מכניסים את כולנו ללחץ וחרדה ומאתגרים ללא ספק את שלוות הנפש שלנו. בעזרת כלים פשוטים ונגישים כגון מדיטציה, יוגה או מיינדפולנס אפשר להעביר זמנים לחוצים ולהגיע לאיזון נפשי.

מהי מדיטציה?

מדיטציה קיימת מזה אלפי שנים בקרב בני עמים שונים בעיקר אלו של המזרח הרחוק, ומשם מקורה. מדיטציה היא אחד הכלים העתיקים ורבי העוצמה למודעות עצמית, לאיזון פנימי והגעה לחיים הרמוניים. זהו כלי שהתפתח בתרבויות שונות כחלק ממסורת רוחנית ונמצא יעיל להבאת מזור ומרפא לגוף ולנפש. המטרה במדיטציה הוא איזון הגוף והנפש הפחתה של דאגות, חרדות ולחצים שונים וזאת מבצעים על ידי מיקוד תשומת הלב והמחשבה באובייקט, מחשבה או מילה כלשהי וניטרול  זרם המחשבות המבלבלות המטרידות את שלוותכם.

יתרונות המדיטציה:

מלבד העובדה שמדיטציה גורמת לתחושה טובה, יש ביכולתה לשפר את בריאותנו ואת תפקודנו, וככל שנתרגל יותר היא תועיל לנו יותר. לכן הפופולריות שלה בעולם המערבי הולכת וגדלה, והיא מביאה תועלת של ממש, מעבר למילוי הצרכים הרוחניים. מחקרים על קבוצות אנשים גדולות של מתרגלי מדיטציה וקבוצות ביקורת לאורך זמן מראים כי למדיטציה גם השפעה מונעת כנגד בעיות בריאותיות נפוצות בעולם המערבי כמו מחלות לב, יתר לחץ דם, השמנה ועוד, וכי היא אכן תורמת לתוחלת החיים.

ישנם מספר סוגי מדיטציה אפשריים כאשר לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות ביחס לשיטה אחרת אך כולם יכולים לעזור ולתרום לאיזון הנפשי ולשיפור ההרגשה.

מומלץ להתנסות בשיטות כאלו ואחרות על מנת למצוא את המתאים ביותר עבורכם ולהגיע למצב נפשי ומחשבתי טוב יותר מבעבר ובעיקר ללא חרדות ולחצים מטרידים על בסיס יומיומי.

סוג אחד של מדיטציה היא המיינדפולנס. המיינדפולנס היא שיטת מדיטציה המגיעה ממקורות בודהיסטיים. מי שעשה לה, כבר לפני יותר משלושה עשורים אדפטציה לעולם המערבי בכלל ולשימוש במוסדות רפואיים בפרט הוא ג'ון קבט-זין (Kabat–Zinn) , מדען ודוקטור לביולוגיה מולקולרית מ-MIT  אשר בשלהי שנות ה-70 החליט לבדוק מחקרית את תחושות הבטן שלו לגבי התועלות במדיטציה. מיינדפולנס המכונה בעברית גם "קשיבות" או "מודעות קשובה" נועדה כדי להכניס את האדם לתהליך פסיכולוגי בו ניתנת תשומת לב מכוונת, אינה שיפוטית למה שמתרחש כאן ועכשיו, ממש בכל רגע ורגע בחייו של האדם. הכוונה להקשבה פתוחה, סקרנית המקבלת את כל מה שעולה. תרגול מדיטציית מיינדפולנס הוא טכניקת ריכוז והתבוננות המסייעת בהרגעת הגוף והשקטת התודעה.

לימוד ותרגול מדיטציה:

רצוי ללמוד מדיטציה עם מורה מוסמך שיודע להנחות איך לתרגל מדיטציה נכונה. כדאי לבחור במורה בעל ותק וניסיון אישי בתרגול כמו גם ידע מעמיק עם הכשרה בהנחיה ובלימוד מדיטציה אשר עבר קורס מיינדפולנס.

 

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: [email protected]