רכב חשמלי או רכב היברידי? - 0404
רכב חשמלי או רכב היברידי? shutterstock

רכב חשמלי או רכב היברידי?

כמו בצבא התשובה מתחלקת לשלושה חלקים: יש רכב היברידי רגיל ויש רכב היברידי נטען ואז יש גם רכב חשמלי. מה הבדלי המיסוי ביניהם ואיזה מהם יקנה גם שווי שימוש מופחת?

השניים הראשונים דומים במראה אך שונים במבנה שלהם – בעוד שלרכב ההיברידי יש יכולת מוגבלת של נסיעה רק על החשמל, לרכב ההיברידי-נטען יש יכולת לנסוע כמה עשרות קילומטרים רק על הנעה חשמלית. בגלל הפרשים בזיהום האוויר ביניהם – גם רמות המיסוי שונות כאשר הרכב ההיברידי-נטען (או PHEV בלשון המקצועית) נהנה מהקלת מס גדולה יותר. לקוח של רכב היברידי רגיל ישלם 45% מס – לעומתו לקוח של רכב היברידי נטען ישלם בשנת 2020 רק 25% מס. אולם רמות המיסוי האלה עתידות לעלות – כחלק ממדיניות רשות המיסים. בשנה הבאה – 2021 רכב היברידי ימוסה ב-50% מס והיברידי נטען יעלה ל-30% מס. עוד שנה אחת לתוך העתיד וההיברידי ישלם את אותו המס כמו רכב רגיל (ביטול מלא של ההקלה) ואילו שיעור המס על רכב היברידי-נטען ימשיך לעלות.

בנוסף – לעובדים המקבלים רכב מהעבודה – ישנו מרכיב מס בשם "שווי שימוש" זהו מס בשיעור של 2.48% הנגזר מערכו של הרכב החדש. למשל אם המכונית בשווי של 130 אלף שקלים – עובד יתבקש לשלם 3,224 שקלים מס למדינה. אם הוא יבחר ברכב היברידי רגיל ייהנה העובד מהקלה של 500 שקלים מדי חודש. אם יבחר ברכב היברידי נטען או במכונית חשמלית הוא ייהנה מהקלה של 990 שקלים במס הזה. סכום לא פעוט בכלל.

וזה מביא אותנו לרכב החשמלי. זהו כלי רכב אשר מונע אך ורק בכוח החשמל. הוא מוזן ממערך של מצברים ואת הגלגלים מניע מנוע חשמלי. אין דלק, אין בוכנות ושסתומים ואין אפילו תיבת הילוכים – כי לא צריך. בעת רכישת מכונית חשמלית תשלמו 10% בלבד מיסי קניה. בהמשך – אם תקבלו רכב חשמלי מהעבודה – תהיה הפחתה של 990 שקלים בתשלום שווי השימוש החודשי.

עלות רישוי שנתי נמוכה.

המכוניות ההיברידיות הנמכרות ביותר (אלה אגב המכוניות המובילות את טבלת המכירות בישראל) משווקות בין 138 ל-143 אלפי שקלים – תלוי ברמת האבזור. אלה מציעות צריכת דלק סביב ה-20 קילומטרים לליטר – לנהג מודע וזהיר כאשר הטיפולים השוטפים הם כמו ברכב בנזין רגיל עם החלפת שמנים מסננים וכיוב'.

היצע המכוניות ההיברידיות הנטענות – PHEV – גדול יותר דווקא בקבוצת מותגי הפרימיום. בקרב המותגים העממיים נמצא בעצם רק שחקן אחד במחיר לא זול של 167 אלפי שקלים. היתרון של צריכת דלק מאד נמוכה בזכות טווח חשמלי של מעל ל-30 קילומטרים מתקזז מול המחיר הגבוה ופרוטוקול טיפולים כשל מכונית בנזין רגילה.

מנגד עולם המכוניות החשמליות הולך ומתעשר עם מגוון גדל של מותגים ודגמים עם ביצועים וטווח נסיעה שהופכים את השימוש ברכב חשמלי בישראל לרלוונטי מתמיד. למשל GAC GE3 GE3 אשר מגיע עם טווח של 309 קילומטרים – כאשר הנסועה היומית בישראל אינה עולה על 60 קילומטרים ביום למרבית הנהגים. זה אומר שאפשר לנסוע כמה ימים בין טעינות ולעולם לא צריך לרכוש דלק. טווח המחירים בקבוצת המכוניות החשמליות העממיות נע מכ-130 אלפי שקלים ועד 160,000 שקלים. אתם תהנו מעלות של כ-52 אג' לקילו-וואט חשמל (מחירי חברת חשמל) ואם תיסעו את ה-20 אלף קילומטרים הממוצעים שישראלי נוהג מדי שנה תוכלו לחסוך אלפי שקלים רק מאי-רכישת דלק (נכון לימי משבר הקורונה 4.89 שקלים לליטר של בנזין 95). בנוסף גם פרוטוקול הטיפולים של רכב חשמלי הרבה יותר פשוט וזול – ומסתכם כחצי מזה של רכב בנזין מקביל.

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: 0404web@gmail.com