קציני בטיחות בתעבורה - חוק ומשפט - 0404
+
קציני בטיחות בתעבורה – חוק ומשפט PIXABAY

קציני בטיחות בתעבורה – חוק ומשפט

מינוי קצין בטיחות בתעבורה כהגנה משפטית מלמפרע  

העברת האחריות תפעולית מלאה לקצין בטיחות בתעבורה 

על פי החוק ותקדימים משפטיים, במרבית המקרים בהם מתקיימים הליכים משפטיים, הנוגעים בכלי רכב השייכים לציי רכב, המנוהלים על ידי קצין בטיחות בתעבורה. הקצב"ת משמש מעין מבודד בין שכבת הניהול הבכירה ביותר בארגון על ידי ייצוג הארגון מול רשויות אכיפה ושיפוט, בכל הנושאים הקשורים לניהול ציי רכב. 

קצין בטיחות בתעבורה הינו עובד החברה או ממונה לתפקיד במיקור חוץ, ואף על פי כן החוקים ותקנות התעבורה מעמידות את קצין הבטיחות בתעבורה כבעל הסמכות העליונה בתחום הפעלת צי הרכב. 

הוא הפוסק העליון הן בנושאי התפעול היומיומי, מקביעת מדיניות טיפולים ועד בקרה וקביעת תקינות הרכב לעלייה על הכביש או פסילתו והורדתו מהכביש.

קצין בטיחות בתעבורה מעורב גם בתהליכים הארגוניים ארוכי הטווח בנושא צי הרכב. כגון טיפול בספקי שירותי תחזוקה ודלק, ולעיתים אף ליווי וטיפול בהצטיידות וברכישת כלי הרכב עצמם.

חובת מינוי קצין בטיחות בתעבורה מעוגנת בחוק לשם מימוש חוקי התעבורה ומצד שני מרגע שמונה קצין בטיחות בתעבורה בארגון, והועברו אליו הסמכויות על פי הנדרש בחוק קצין הבטיחות הוא הנושא באחריות לתפעול תקין של צי הרכב. שכבת הניהול הבכירה והבעלים  נושאים אחריות משנית וחסינים במרבית המקרים מפני אחריות משפטית הנובעת מתפעול צי הרכב.

תפקיד קצין הבטיחות בתעבורה לשמש כזרוע היישום של תקנות התעבורה בתוך הארגון.

תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה היא ליישם את תקנות התעבורה ודרישות החוק לגבי מצב כלי הרכב והתנהגות נהגי הארגון, הן בשטחים תפעוליים והן על כבישים ציבוריים. עליו לערוך ולהנחיל לנהגי הארגון כללי נהיגה פנים ארגוניים ולפתח כלי מעקב ואכיפה פנים ארגוניים. כמו כן להנהיג כלי מעקב לשמירה על תקינות כלי הרכב הטיפול בהם (תיק רכב ממוחשב) וכן עמידתם בדרישות תקינות והרישוי התקופתיים.

הקצב"ת לוקח חלק פעיל בתכנון וקביעת מדיניות ההתחדשות של צי הרכב וזאת בהתאם לחוזה ההשכרה/הליסינג של החברה.

דוגמאות לציי רכב בהם נדרש מינוי קצין בטיחות בתעבורה לפי תקנות התעבורה.

חובת מינוי קצין בטיחות בתעבורה:

כאשר הארגון מפעיל 40 או יותר כלי רכב (קטנים – קלים) מהסוגים הבאים: רכב נוסעים פרטי, רכב עבודה או רכב מסחרי שמשקלו הכולל עד 3,500 ק"ג, גרורים לטרקטורים ואחרים עד משקל כולל מותר 3,500 ק"ג, אופנועים, טרקטורים ומכונה ניידת.
או, כאשר הארגון מפעיל 20 או יותר כלי רכב (כבדים – גדולים) מהסוגים הבאים
: אמבולנס, מונית בבעלות אדם יחיד או תאגיד, רכב סיור, רכב מדברי, רכב עבודה, רכב מסוג 2M 3500-5000 ק"ג, למעט אוטובוס ומונית בקו שירות, גרור או נתמך שמשקלו הכולל המותר מעל 3500 ק"ג, רכב מסחרי (מסוג 2N) שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג אך אינו עולה על 12,000 ק"ג ורכב להסעת נוסעים מסוג M3.

או, כאשר הארגון מפעיל 20 כלי רכב או יותר שחלקם מופיעים בסוג הראשון (פרטיים/קטנים) וחלקם מופיעים בסוג השני (גדולים/כבדים) שמצויין למעלה

חברות רבות ממנות קצין בטיחות בתעבורה גם כאשר החוק לא מחייב.

ארגונים וחברות רבות בוחרים להשתמש בשירותי קצין בטיחות בתעבורה גם כאשר צי הרכב שלהם קטן מהגדרת החוק וזאת על מנת ליצור איש מקצוע לניהול צי הרכבים ולהעביר את כלל האחריות לצי הרכב לקצב"ת ולפתור את שכבת הניהול מתפעול יומיומי של נושאי התחבורה.

כיום ניתן לרכוש שירותי קצין בטיחות בתעבורה במיקור חוץ מחברות המתמחות בתחום ניהול ציי רכב. על ידי כך לאפשר לשכבת הניהול הבכירה להתמקד בניהול תהליכים מעוררי ייצור והכנסה לארגון ולמנוע מהם את העיסוק בנושאים הקשורים בתפעול צי הרכב.

חשוב לציין כי במקרים של תאונות דרכים או עבודה הקשורות לציי הרכב בארגון, תקדימים משפטיים הראו באופן חד משמעי כי במצבים בהם לא ממונה קצין בטיחות בתעבורה או שבעלי תפקידים בכירים לא מאפשרים לקצין הבטיחות לבצע את תפקידו כראוי בניהול צי הרכב של הארגון ידו של החוק לא  פסחה על בעלי התפקידים בארגון כולל הבעלים. 

חשוב לציין כי במקרים של ציי רכב קטנים, שלא נדרש בחוק למנות להם קצין בטיחות בתעבורה, ניתן להעסיק קצין בטיחות גם במשרה חלקית, החל מניהול, והגעה לפי הצורך לצורך ייעול ציי הרכב מבחינה, מקצועית, תפעולית וארגונית.

לופו, ניהול ציי רכב