בעקבות סדק שהתגלה בלהב רוטור מסוק - חיל האוויר החמיר הוראות בטיחות - 0404
בעקבות סדק שהתגלה בלהב רוטור מסוק – חיל האוויר החמיר הוראות בטיחות זהר עזר

בעקבות סדק שהתגלה בלהב רוטור מסוק – חיל האוויר החמיר הוראות בטיחות

סדק בלהב רוטור שהתגלה ע"י חייל במהלך בדיקה שגרתית ב"טייסת צרעה" בבסיס רמון הביא לתחקיר מקיף וארוך שערך חיל האוויר ולהחמרה של הוראות הבטיחות, הרבה מעבר לזה שמדריך היצרן.

הסדק, אותר בלהב אחת של הרוטור האחורי בזנב המסוק ומיד לאחר שהתגלה פתחו בצה"ל בתחקיר בשיתוף פעולה מלא עם חברת "בואיניג" – יצרנית המסוק וכן עם צבא ארה"ב, אשר נחשב למטפל המוביל בעולם במסוקי האפאצ'י.

גורם צבאי הסביר כי החקירה כללה מספר מרכיבים: "חקירה של הלהב – פנימית וחיצונית. חקירה מיקרוסקופית מעמיקה כדי להבין איך נוצר הסדק. בנוסף ניתחנו את המסוק ואת מאפייני הטיסה שלו כדי לראות האם היו דברים חריגים או דברים חיצונים שהשפיעו על התפתחות הסדק, ולא מצאנו כאלה ובנוסף בדקנו עוד מדגמים של להבים, כדי לברר האם יש ממצאים אחרים בסד"כ כדי להבין איך נוצר הסדק הספציפי".

הקצין הבכיר הוסיף ואמר: "במהלך החקירה ההנדסית העמוקה איתרנו עמוק בתוך הלהב מספר ממצאים שככל הנראה נגרמו בתהליך הייצור של הלהב, פגמים מאוד קטנים שאנחנו מאמינים על בסיס החקירה שלאורך זמן ובתוך אלפי שעות טיסה, התפתחו – סוג של עומס ועייפות החומר. אותם ממצאים מאוד קטנים ומיקרוסקופים התפתחו אחרי כמעט 2000 שעות טיסה לסדק שאותו ראינו. היצרן שהשתתף איתנו בחקירה ועדיין חוקר את הממצאים הקטנים, כדי לראות את הקשר בינם לבין הסדק הזה".

"אנחנו מכירים אירועים של סדקים בלהבים האחוריים של האפאצ'י, אבל לא מכירים סדקים באזור הספציפי הזה. היה לנו סדק דומה לפני שנתיים במקום טיפה דומה, אך לא בדיוק אותו סדק בסוף הלהב", אמר הקצין.

על בסיס הממצאים וכדי לאפשר לחזור לסיכון מינימלי שיווצר סדק דומה, החליטו בחיל האוויר על כמה דרכי פעולה. הראשונה –  הגבלת אורח החיים של הלהב ולקצר אותו בערך ב-80% מהמספר הקיים היום. הלהב הזה יכול לשמש ל-4600 שעות טיסה וחיל האוויר קיבל החלטה שלא יטוס כעת יותר מ-995 שעות. ההחלטה שונה מהמלצות היצרן ומהאופן בו פועל צבא ארה"ב, אך בחיל האוויר החליטו להחמיר הרבה יותר. "ההמלצה של היצרן הייתה לא לשנות את הנוהל ואנחנו מחמירים עוד יותר ומקצרים את אורח החיים", אמר הקצין.

במקביל, בחיל האוויר ממשיכים בבדיקה של כלל הלהבים כדי לוודא שאין אף להב מעל לשעות הטיסה שיש בו ממצאי סדקים. עד היום נבדקו למעלה מ-40 להבים.

הקצין הוסיף ואמר כי, "האתגר מבחינתנו הוא לראות איך אנחנו מחזירים את הצוותים לכשירות. היום מתקיימות שתי שיחות לשתי טייסות האפאצ'י – אחת אחרי השנייה, שבאות להסביר עד אחרון הלוחמים מה בוצע, כי זהו הדבר הכי חשוב, כדי שיכירו ויבינו שהם טסים בצורה בטוחה".

זהר עזר