פותחים עסק? הצעד הראשון – הכנת תכנית עסקית מקצועית - 0404
+
פותחים עסק? הצעד הראשון – הכנת תכנית עסקית מקצועית pixabay

פותחים עסק? הצעד הראשון – הכנת תכנית עסקית מקצועית

זה מתחיל עם רעיון, כזה שאתם חושבים עליו כבר הרבה זמן או אחד שצץ לכם רק לאחרונה בעקבות הארה שחוויתם בסיטואציה כזו או אחרת. אז מה עושים עכשיו, איך לוקחים את זה מכאן? התשובה היא חד משמעית, כותבים תכנית עסקית מקצועית.

התוכנית טומנת בחובה את יסודות המיזם, סקירת שוק מקיפה עליה מתבססת האסטרטגיה העסקית הכוללת וכמובן תחזית כלכלית.

התוכנית תהווה תכנית עבודה מסודרת הכוללת בין היתר יעדים אשר יסייעו להגיע לתוצאות רצויות ויקנו למיזם יתרון יחסי מתמשך בזירה העסקית. התכנית העסקית מסייעת ליזם לתכנן ולבצע מהלכים נכונים להתפתחות המיזם לטווח הקצר והארוך.

כל תכנית עסקית מותאמת אישית עבור היזם והמיזם ונכתבת בהתאם לחזון ולצורך. בנוסף, התכנית יכולה לסייע בלקיחת הלוואות, קבלת מענקים, גיוסי הון ושותפים ועוד.

אז איך כותבים תכנית עסקית?

תחילה, יש לבצע סיעור מוחות אודות המיזם על מנת לזהות את ה-DNA שלו טרם כתיבת התכנית העסקית.

פרק 1: תקציר מנהלים – נכתב בסוף התהליך

בכתיבת תקציר המנהלים חשוב להציג בקצרה את המוצר/השירות, הערך ללקוח, בידול ביחס למתחרים, יעדי המיזם, המודל העסקי, שווקים רלוונטיים, ציון אבני דרך להתקדמות המיזם, תיאור ההזדמנות העסקית הטמונה ופרופיל המיזם והצוות.

פרק 2: פרופיל המיזם

הפרופיל מספק הסבר מפורט על המיזם, מהותו ותחום העיסוק. מתי והיכן הוקם, מידע אודות המוצר/השירות, תיאור שלבי פיתוח, הצגת היזמים ורקע אישי, צורת התאגדות משפטית, מבנה בעלות וניהול, נכסים בבעלות החברה ומקורות הון וכמובן, חזון, מטרות ויעדים.

פרק 3: סקירת שוק

על מנת להציג את הפוטנציאל הגלום במיזם יש להכיר היטב את הסביבה העסקית בה יפעל. יש לתאר את הענף ולהציג בפירוט את עולם התוכן.

יש להציג נתונים מספריים אודות השוק – רמת ההיצע והביקוש, היקפי מכירות, זיהוי מתחרים רלוונטיים (גם אם מספקים מענה עקיף/תחליפי לצורך) ונתח השוק בו הם מחזיקים, ניתוח זה יגדיר את עוצמת התחרות בענף. לאחר מכן, יש לבצע פילוח שוק על מנת לחדד מי הוא קהל הלקוחות של המיזם ואופן הפנייה המתאים אליו.

פרק 4: אסטרטגיה עסקית

האסטרטגיה העסקית נגזרת מניתוח SWOT  – חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים, זיהוי גורמי מפתח להצלחה, תיאור היתרון היחסי של המיזם בשוק וגיבוש מטרות אסטרטגיות לטווח הקצר והארוך.

פרק 5: אסטרטגית שיווק ומכירה

גיבוש אסטרטגיית חדירה לשוק ופנייה ללקוחות המטרה, אסטרטגיית מכירות, קביעת עקרונות מנחים ושלבים לתכנית השיווקית, תמחור ביחס למתחרים ולערך הנתפס בעיני הלקוח, תכנון המבנה הארגוני ומצבת כוח אדם.  

פרק 6: נתונים פיננסים/כלכליים

פרק זה מתרגם את עיקרי התכנית לנתונים פיננסים ומהווה תכנית עבודה כלכלית עבור המיזם. כחלק ממבנה הפרק מוצגת תכנית ההשקעות, תחזית דווח רווח והפסד ודוח תזרים מזומנים.

בסוף התהליך מתקבלת תמונת מצב פיננסית לגבי מצב המיזם בנקודת זמן נוכחית ועתידית. יהיה ניתן לקבוע נקודות ציון ויעדים ברורים לצמיחה והתפתחות וכן, לבדוק היתכנות להמשך פעילות המיזם.

תכנית עסקית מקצועית ואובייקטיבית צריכה להתבצע על ידי מומחים בתחום על מנת לצמצם סיכונים ולהגיע לתוצאות מקסימאליות.

מבזקיםלכל המבזקים

אתר 0404 מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: 0404web@gmail.com