דו"ח המבקר: רוב התלונות נגד ביטוח לאומי, דואר ישראל ומשטרת ישראל - 0404
דו"ח המבקר: רוב התלונות נגד ביטוח לאומי, דואר ישראל ומשטרת ישראל דוברות משרד מבקר המדינה

דו"ח המבקר: רוב התלונות נגד ביטוח לאומי, דואר ישראל ומשטרת ישראל

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הגיש היום (שני) ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין, את הדו"ח השנתי ה-43 לשנת 2016 של תלונות הציבור.

במהלך שנת 2016 הוגשו 1,102 תלונות נגד המוסד לביטוח לאומי, 681 תלונות נגד חברת דואר ישראל, 504 נגד משטרת ישראל, 399 נגד משרד המשפטים, 390 נגד משרד הבינוי והשיכון, 366 נגד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, 366 נגד עמידר, 324 נגד רשות המיסים, 322 נגד משרד החינוך ו-316 נגד משרד העבודה והרווחה.

נציבות המדינה טיפלה במהלך שנת 2016 בקרוב ל-15,000 תלונות, כששיעור התלונות המוצדקות עמד על 29.1%. 72.5% מהתלונות נגד דואר ישראל נמצאו מוצדקות, 55.5% נגד רשות השידור, 45.4% נגד משרד התחבורה, 44.9% נגד רשות המיסים, 40.1% נגד חברת החשמל, 36.2% נגד משרד החינוך ו-35.6% מהתלונות נגד משרד הכלכלה נמצאו כמוצדקות.

במהלך שנת 2016 חל גידול ניכר במספר צווי ההגנה לחושפי השחיתות, שעמד על 25 מהם 19 זמניים ו-6 קבועים. זהו מספר שיא של צווים שניתנו בשנת עבודה מאז ניתנה למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור סמכות להגן על חושפי שחיתות והוא פרי של עבודה אינטנסיבית ומאומצת של צוותי הבירור בנציבות העוסקים בבירור תלונות מורכבות אלה. למרות המאמצים להגן על חושפי השחיתות, הניסיון המצטבר מלמד כי לא תמיד נותן צו ההגנה מענה לכל הקשיים שאתם מתמודדים המתלוננים ובני משפחותיהם. הם נתקלים בקשיים לבואם לחפש מקום עבודה חלופי, סובלים מבידוד וניכור חברתי, לחץ נפשי וכלכלי ועוד. לא תמיד ניסיונות גישור בין הצדדים פותרים קשיים אלה.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור קורא לכלל הגורמים "לחבור אל העוסקים במשימה הלאומית של חיזוק ההגנה על חושפי השחיתות. ללא מחויבות והתגייסות אמתית ומלאה של כל הגורמים לא תושלם ההגנה על חושפי השחיתות, שהיא חיונית לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי".