אושר לקריאה שנייה ושלישית: רוכבי אופניים חשמליים מעל גיל 18 יחויבו לחבוש קסדה - 0404
+
אושר לקריאה שנייה ושלישית: רוכבי אופניים חשמליים מעל גיל 18 יחויבו לחבוש קסדה דוברות ועדת הכלכלה

אושר לקריאה שנייה ושלישית: רוכבי אופניים חשמליים מעל גיל 18 יחויבו לחבוש קסדה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שני), את הצעת משרד התחבורה לתקן את פקודת התעבורה במספר נושאים, כאשר בין היתר אושר לחייב רוכבי אופניים חשמליים מעל גיל 18 לחבוש קסדה גם בדרכים עירוניות ולהרחיב את סמכויות בית המשפט להחרים רכבים של נהגים עבריינים. עם זאת, הוועדה סירבה לאשר את הרחבת סמכויות המשטרה להחרים רכבים בגין אי ציות לרמזור אדום. היו"ר כבל התייחס לכך ואמר כי ועדת הכלכלה בראשותו עסקה יותר מכל ועדה אחרת בנושא הבטיחות בדרכים בשל החשיבות העליונה. באשר לסמכויות ההחרמה למשטרה אמר כי מדובר בענישה לא מידתית שיכולה לפגוע בבעל הרכב שלא ביצע עבירה, וביקש ממשרד התחבורה לקיים חשיבה מחודשת בנושא.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הציגה את ההצעה לתיקונים ואמרה כי באשר למתן סמכות לבית המשפט כי אין סיבה להגביל את שיקול דעתו של בית המשפט לרשימת עבירות. באשר לסמכויות קצין משטרה להחרים רכב אמרה עו"ד ראובני כי אי ציות לרמזור אדום זו עבירה חמורה שלעיתים רק במזל לא גורמת לתאונה עם נפגעים או הרוגים. היא התייחסה לפרסומים באשר להחרגת מיזמי השכרת אופניים חשמליים מחובת הקסדה ואמרה כי לא הייתה כל פנייה רשמית למשרד התחבורה, ממשרד האוצר או גורמים אחרים. ח"כ נורית קורן העירה כי מוטב שהאוצר יסדיר קודם את ההשקעה בשבילי אופניים. היו"ר כבל הזכיר כיצד עלה הנושא לפני כשלושה חודשים, לאחר שורת תאונות שגבו חיי אדם, ואמר כי גם הוא וגם שר התחבורה התחייבו לטפל בכך.

נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי יעקובי, התייחס למתן סמכויות החרמה לשוטרים בגין אי ציות לרמזור אדום, אמר כי אין הצדקה להחרמה דווקא בגלל אי ציות למזור אדום, שכן יש עבירות חמורות יותר. ראש תחום ייעוץ וחקיקה במשטרה, רב פקד סימונה זילבר, אמרה כי מדובר באחת מעבירות התנועה החמורות ביותר, שבצידה קנס של 1,500 שקל. היא הסבירה כי הליך ההחרמה נעשה רק על ידי קצין ולאחר שימוע. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא העלה חשש כי יוחרמו רכבים להורים, למשל, או למעסיקים שלא ידעו ולא יכלו למנוע את העבירה. היו"ר כבל התנגד לכך שייתכן שיוחרמו רכבים כאשר בעל הרכב לא היה זה שנהג בהם, לא ידע על העבירה והוא זה שיפגע לבסוף שלא באשמתו. לכן, כאמור, ביקש ממשרד התחבורה לבצע חשיבה מחדש בנושא.

מרדכי פדר מארגון מתונה התייחס לחובת חבישת קסדה ואמר כי מאז בוטלה החובה על בני 18 ומעלה לחשוב קסדה ברכיבה על אופניים, לפני 7 שנים, נהרגו בממוצע 13 רוכבים בשנה ולהערכתו לפחות 5 מהם נהרגו מדי שנה בגלל שלא חבשו קסדה. הוא הציע לחייב את כל הרוכבים מעל גיל 18 לחבוש קסדה. ח"כ יעקב אשר הזכיר כי זו לא ההצעה של משרד התחבורה, ואמר כי צריך לעבור שלב שלב.

חבר איגוד התחבורה החשמלית הקלה, יושי בלוט, אמר כי אכיפה לא מידתית וקנס לא סביר של 1,000 שקלים יחסלו את הענף. "זה לא יגן על הרוכבים מפני משאיות ולא יגן על ראשי ערים שלא מניחים תשתית של שבילי אופניים. אופניים וקורקינטים הם הפתרון לא הבעיה", אמר. מנכ"לית Future Mobility IL, מיכל גלברט, הוסיפה כי אם רוצים באמת לחסוך בחיי אדם צריך להבטיח שבילי אופניים, וכי לא סתם כל מדינות אירופה לא מחייבות חבישת קסדה. מנכ"ל ישראל בשביל אופניים, יותם אביזוהר, אמר כי הדבר ידכא אלפי רוכבים חשמליים במחי הצבעה אחת. היועץ המשפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד אשר הלפרין, השיב לטענות ואמר כי בשנה האחרונה נהרגו 19 רוכבים ונפצעו קרוב ל-2,000, מרביתם ספגו פגיעת ראש. הוא הוסיף כי יש לפחות חברת השכרה אחת שנותנת קסדה לכל מי שנרשם לשירות שלה.

הוועדה אישרה את הסעיף בנושא חובת הקסדה, באשר להחרגת מיזמי ההשכרה אמר כבל: "אם הממשלה רוצה להחריג שתגיד את זה, אבל או שצריך קסדה או שלא צריך, שהעמדה צריכה להיות ברורה". הוא סיכם והוסיף כי בטיחות הרוכבים נמצאת בחשיבות עליונה. הוא שב והזכיר כי הוועדה בראשותו טיפולה יותר מכל ועדה אחרת גם בנושא הקטל בדרכים וגם בקידום התחבורה הציבורית, ואמר כי לפני שלושה חודשים געשה הארץ וכולם שאלו מדוע אין חובת חבישת קסדה, והיום הוא עומד בהתחייבותו לתקן את החוק.