תשעה זכו בפרס ישראל ובהם צביקה לוי - אבי החיילים הבודדים - 0404
תשעה זכו בפרס ישראל ובהם צביקה לוי – אבי החיילים הבודדים שלומי אמסלם

תשעה זכו בפרס ישראל ובהם צביקה לוי – אבי החיילים הבודדים

הערב (ג'), יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל, התקיים טקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשע"ז.

שר החינוך נפתלי בנט ברך את הזוכים ואמר: "מדינת ישראל חייבת להיות אור לגויים ביזמות. הסתכלו מסביבכם, בכל מקום יש תיקון המחכה לכם. בכל מקום יש עוולה המחכה רק לכם. בכל פינת רחוב יש יוזמה שרק אתם יכולים ליזום. כשר החינוך של מדינת ישראל, אני אומר לכם: יש ציון אחד בתעודה שלא קיים, אבל דווקא הוא יגרום לכם להצליח בחייכם, תהיו יזמים. קומו, עשו מעשה".

פרסי ישראל הוענקו לזוכים בתחומים הבאים:

  • פרופ' אורי שקד – בתחום חקר ההנדסה
  • פרופ' מלכה מרגלית– בתחום חקר החינוך
  • פרופ' יהודה ליבס – בתחום חקר מחשבת ישראל
  • פרופ' אריה ורדי – בתחום חקר המוזיקה
  • גב' אגנס קלטי – בתחום ספורט ותרבות הגוף
  • פרופ' יוסף ירדן – בתחום חקר מדעי החיים
  • פרופ' נילי כהן – בתחום חקר המשפטים
  • מר דוד בארי – בתחום מפעל חיים, תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה
  • מר צביקה (צבי) לוי – בתחום מפעל חיים, תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה 

הנימוקים לבחירת הזוכים בפרסים:

  • חקר ההנדסה: פרופ' אורי שקד מבכירי המדענים בעולם בתחום הבקרה התיאורטית. השיטות שפרופ' שקד פיתח נמצאות כיום בשימוש נרחב בכל מגוון התעשיות, כולל בתעשייה הביטחונית הישראלית. לפרופ' שקד תרומה משמעותית גם בהרחבת החינוך המדעי-טכנולוגי בארץ והיה ממובילי המהלך להקמת המכללות האקדמיות להנדסה שתרמו להנגשת החינוך האקדמי לאוכלוסיות רבות.
  • חקר החינוך: פרופ' מלכה מרגלית, חוקרת בעלת שם בינלאומי מוביל בתחום החינוך המיוחד וחקר ליקויי הלמידה. מחקריה הטביעו חותם משמעותי על פיתוח החינוך המיוחד בישראל לאורך השנים. מחקריה מוכיחים, כיצד תקווה משרה הישגים גבוהים אצל תלמידים, וכיצד שיפור כח הרצון המנטלי מהווה כלי לחולל שינוי אישי מרחיק לכת.  לפעילותה של פרופ' מרגלית נודעה השפעה רבה על החינוך המותאם לצרכים אינדיבידואלים והחינוך לבעלי מוגבלויות שונות.
  • חקר מחשבת ישראל: פרופ' יהודה ליבס הוא חוקר מבריק ומוביל בחקר הספרות המיסטית היהודית לדורותיה. תרומותיו הסגוליות של פרופ' ליבס בתחום ספר הזוהר והשבתאות שינו את מפת המחקר באופן מכריע. פרופ' יהודה ליבס העמיד דור חדש של חוקרים שאותם ואת מחקריהם הוא מלווה במסירות רבה.
  • חקר המוסיקה: פרופ' אריה ורדי , מוסיקאי ופדגוג דגול, שתרם רבות לקידומה של תרבות המוסיקה הקלאסית בישראל, ולקידומם של המוסיקה הישראלית והמוסיקאים הישראלים ברחבי העולם. פרופ' ורדי הנגיש המוסיקה הקלאסית לקהלים רחבים ביותר באמצעות קונצרטים מוסברים  ותכניות טלביזיה רבות וחדשניות. הוא הקים דורות של פסנתרנים הנמצאים כיום בצמרת העולמית, ובכך השפיע השפעה מכרעת על עיצוב דמותה העכשווית של תרבות המוסיקה הקלאסית בעולם.
  • חקר מדעי החיים: פרופ' יוסי ירדן נמנה עם החשובים שבחוקרי הסרטן בעולם. פרופ' ורדי התמקד במחקריו בזיהויים של קולטנים של גורמי גידול האחראים לוויסות תהליכי חיים מרכזיים בתא, הבנת דרך פעולתם, וגילוי השיבושים החלים בהם, התורמים להתפתחות התהליך הסרטני. על בסיס תגליותיו פותחה שורת תרופות אנטי-סרטניות, שחלקן כבר מצוי בשימוש נרחב. עבודתו של פרופ' ירדן הינה מופת של מחקר ביולוגי חלוצי, שתוצאותיו מיושמות ליד מיטת החולה.  
  • חקר המשפטים: פרופ' נילי כהן היא מנהיגה אקדמית שנבחרה בגין הישגיה להיות נשיאת האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים ויש לה קול חשוב במאבק על דמותו של המחקר המשפטי והאקדמי בחברה הישראלית.
  • תחום הספורט ותרבות הגוף: גב' אגנס (אגי) קלטי בת ה- 96, זוכת 10 מדליות אולימפיות בהתעמלות מכשירים. היא נחשבת אחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה של ענף התעמלות המכשירים. הגב' אגנס אימנה מתעמלים והדריכה דורות של מאמנים, אלופים לאורך השנים. החינוך לספורט והנחלתו לדור הצעיר היה אחד הערכים החשובים עבור אגנס קלטי, והיא הציבה רף גבוה במיוחד למורים העתידיים לחינוך גופני כיסוד בהקניית הרגלים נכונים בתחומים שונים לדורות הבאים.
  • מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה: מר דוד בארי שיזם, הקים, הוביל ומוביל את העשייה המבורכת שהפכה את עיר דוד לאתר מורשת, חינוך ותיירות לאומי ובינלאומי מן המעלה הראשונה. על תרומתו למדינה בכינון מפעל היחיד שלו שהיה למפעל לאומי – עיר דוד, ניתן לו פרס במלאות חמישים שנה לאיחוד העיר.
  • מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה: מר צביקה לוי, שתרם תרומה מכרעת למדינה בהתגייסות למען חיילי צה"ל הבודדים. זה עשרות בשנים שהוא עושה למען מאות ואלפי החיילים מחוסרי האמצעים ומטפל במסירות ראויה לשבח במשפחות שכולות. מדובר במפעל חיים של אדם אחד, שהייתה לפעילות של תנועה שלמה.