דרישה להפסיק אפליית הקבלנים הקטנים והבינוניים במכרזי רשויות - 0404
דרישה להפסיק אפליית הקבלנים הקטנים והבינוניים במכרזי רשויות אילוסטרציה

דרישה להפסיק אפליית הקבלנים הקטנים והבינוניים במכרזי רשויות

התאחדות בוני הארץ הצטרפה כמשיבה לעתירה לבג"צ אשר הגיש ארגון "אמון הציבור" נגד שר הפנים, שר האוצר, יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. במסגרת העתירה מבקשים שני הארגונים מבג"צ לחייב את הממשלה להתקין תקנות שיחילו את חוק חובת מכרזים על התאגידים העירוניים בהתאם לתיקון 14 לחוק.

תיקון מספר 14 פורסם כבר בנובמבר 2002, לאור הבנה כי מאות התאגידים העירוניים שפועלים בישראל מצויים בשליטת הרשויות המקומיות, בעלי זיקה מוסדית אליהן ומבצעים את התפקידים המוטלים עליהן ולכן אמורים לפעול בהתאם לחוק חובת המכרזים. כניסתו לתוקף של התיקון הותנתה בהתקנת תקנות על ידי שר הפנים, לאחר התייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בתוך 90 ימים ממועד פרסומו של התיקון לחוק, למרות שחלפו למעלה מ-14 שנים ממועד פרסומו של התיקון לחוק, שר הפנים טרם התקין את התקנות.

בתגובה שהוגשה באמצעות עוה"ד איה רייך-מינא ויינון חימי ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות' נטען כי אי תחולת חוק חובת המכרזים מובילה לכך שמאות התאגידים המקומיים (עירוניים) יכולים להתעלם מההוראות בחוק, למנוע התמודדות של קבלנים קטנים ובינוניים ולקבוע תנאי סף בלתי סבירים ובלתי מידתיים, ובכך לפגוע בתחרות בשוק תוך בזבוז כספי הציבור.

מהתגובה עולה עוד, כי במהלך השנים התעלם שר הפנים ממספר דוחות של מבקר המדינה בנושא. כמו כן, ארגון "אמון הציבור" כבר הגיש עתירה בג"צ בנושא זה בשנת 2011 ובה התבקש בית המשפט, כמו בעתירה הנוכחית, לחייב את שר הפנים להתקין את התקנות. בשנת 2012 הגישו שרי הפנים והאוצר הודעה לבית המשפט שלפיה, הליכי התקנת התקנות בעיצומן ולכן בעצת בית המשפט משך הארגון את העתירה. מאז חלפו למעלה מארבעה שנים והתקנות טרם הותקנו.

לאורך השנים פנו גם נציגי "התאחדות בוני הארץ" פעם אחר פעם לנציגי משרד הפנים, בבקשה לקדם את הליכי התקנת התקנות בהתאם לציווי המחוקק אך פניות אלה לא הולידו דבר.

אשר גרין סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית מציין: "התאגידים העירוניים מפרסמים אלפי מכרזים בשנה לבניית מבני ציבור וחינוך, ביצוע תשתיות, הקמת מתקני טיהור ועוד… כיום התאגידים העירוניים מתעלמים מחוק חובת המכרזים בחסות שרי הממשלה ויוצרים סביבה לא תחרותית ואת המחיר משלם הציבור והקבלנים הקטנים והבינוניים. כך לדוגמא אי תחולת תיקון מס' 19 לחוק על תאגידים מקומיים מצמצמת בפועל את מספר הקבלנים שיכולים להשתתף במכרזים ומאפשרת לתאגידים המקומיים, המקשיחים את תנאי הסף, להתאים מכרזים למידותיהם של מציעים מסוימים. מצב זה פוגע בעיקר בזכות ההשתתפות של מציעים קטנים ובינוניים ראויים".

גרא קאושנסקי סמנכ"ל ומנהל אגף בניה חוזית ותשתיות בהתאחדות בוני הארץ מוסיף: "גם סעיף 3א לחוק חובת המכרזים שקובע הוראות בדבר מתן עדיפות לתוצרת הארץ בעת ההתקשרות במכרז, לא חל על תאגידים מקומיים. הוראות אלה נועדו לתמוך בעסקים המקומיים ולאפשר להם לשמור ולצבור חוסן כלכלי, כאשר אי תחולתן על תאגידים מקומיים פוגעת באופן ישיר גם בקבלנים מקומיים חברי ההתאחדות. התקנת התקנות צפויה לתקן את הכשלים הנזכרים לעיל ולעצור את הנזקים שנגרמים לחברי ההתאחדות מזה שנים ארוכות".