הבחירות המקומיות: ניצחון הרשתות החברתיות / סיכום מזווית קצת אחרת - 0404
הבחירות המקומיות: ניצחון הרשתות החברתיות / סיכום מזווית קצת אחרת צילום מסך יוטיוב

הבחירות המקומיות: ניצחון הרשתות החברתיות / סיכום מזווית קצת אחרת

עינת קליש רותם ניהלה קמפיין שלם ללא ראיון אחד לתקשורת. לא המקומית ולא הארצית. גם היא, כמו נתניהו, העדיפה לתקשר עם הציבור מעל ראשם של העיתונאים: בשידורים חיים בפייסבוק, בסרטונים ויראליים ובהעברת מסרים ישירה. עובדה – זה עבד לה.

רועי לוי, ראש העיר הנבחר של נשר, רק בן 38, התראיין אומנם בחודש האחרון אבל גם הוא, במקביל לעבודת השטח וחוגי הבית, השקיע משאבים רבים ברשתות החברתיות. זה עבד גם לו.

ישנן עוד דוגמאות רבות ומגוונות שתכליתן אחת: להסביר לכם שמערכת הבחירות שהסתיימה הבוקר (רביעי) התנהלה בצורה שונה לגמרי ממה שהכרנו. העולם הדיגיטלי השתלט על השיח ושינה את סדר העדיפויות במטות, במיוחד של המועמדים בני ה-45 ומטה.

ראשי ערים וותיקים דוגמת ג'קי סבג ("תושבים כפויי טובה"), שלמה בוחבוט, יונה יהב ואחרים לא נכחו מספיק ברשת וחטפו על כך בקלפי. הם ניהלו מערכת בחירות של פעם. מתקשים להבין שמה שהיה לא יהיה עוד. העולם שייך לצעירים זו קלישאה שנולדה עוד מהדור של הוריי, אבל היא מתעדכנת ומשתכללת כל פעם מחדש.

הדרכים שלנו לתקשר, להעביר מסרים ולהיחשף השתנו מהקצה אל הקצה. בעידן שבו רוב השיח בינינו מתנהל בווטסאפ ובמייל, מה הטעם ללחוץ ידיים ברחוב, לארגן כנסים רבי משתתפים ולחפש נגישות פיזית לבוחרים? גם מסע ההכפשות בין המועמדים בערים השונות התנהל ברובו ברשת.

סרטונים אנונימיים ומרושעים רצו בפייסבוק, הנפצות שקריות עברו מווטסאפ אחד לשני ואפילו היו כמה מועמדים שטענו שהותקפו ביום הבחירות באמצעות סייבר – לך תוכיח!

צריך להתרגל לקודים שהשתנו, למהירות המידע והדרך שבה אנחנו צורכים אותו ולעובדה שלעיתון או לאתר החדשות הייתה במערכת הבחירות הזאת השפעה מינורית, אם בכלל. כולנו חיים ברשת והיא גם זו שהמליכה היום לא מעט ראשי ערים חדשים שהבינו את השיטה. (בתמונה: קמפיין הבחירות של עינת קליש רותם ביוטיוב: "אני עינת קליש, ואני חיפאית").