מפקד טייסת האדיר: "נמצאים במקום אחר מבחינת היכולות של חיל האוויר" - 0404
מפקד טייסת האדיר: "נמצאים במקום אחר מבחינת היכולות של חיל האוויר" דובר צה"ל

מפקד טייסת האדיר: "נמצאים במקום אחר מבחינת היכולות של חיל האוויר"

סגן אלוף יותם, מפקד טייסת האדיר (ה-F35) סיפר היום על הזינוק האדיר שעשה חיל האוויר לקראת קבלת שני המטוסים הראשונים ולקראת ה-17 הנוספים שכבר הוזמנו. סא"ל יותם מבהיר כי ישראל תוכל להגיע ליעדים חדשים שעד היום התקשתה להגיע אליהם. סאל" יותם אמר בתדרוך לכתבים הצבאיים: "המקום שבו אנחנו נמצאים עכשיו זה הדיר התת קרקעי של הטייסת. כאן יחנו המטוסים הראשונים שינחתו בדיוק בעוד שבועיים. המתחם שנמצא מאחוריי זה מתחם הטקס, ממש לכאן המסלול הזה ינחתו שני המטוסים הראשונים בשעה שתיים ואנחנו כולנו מצפים להגעתם. חזרתי לפני כשבועיים מארבעה חודשים של הסבה למטוס האדיר בארצות הברית, יחד עם צוות של עוד טייסים וקצינת סימולטור. עברנו הדרכה מאוד מתקדמת ומאוד מקיפה כדי לדעת איך מתפעלים ומטיסים את מטוס האדיר. נחתנו כאן וכל שנותר זה לחכות שהמטוסים יגיעו ויכנסו לכאן. נכין אותם לטיסה ונצא לטיסה ראשונה של האדיר בשמי מדינת ישראל". "קליטת האדיר בחיל האוויר זו קפיצת מדרגה ביחס למטוסי הקרב שיש לנו היום. כדי שנגדיר מטוס קרב כמטוס מדור אחר הוא צריך להיות בעל יכולות מאוד שונות מהמטוסים הקיימים, וכזה הוא האדיר. אם אני צריך לאפיין מה באמת מביא אותו להיות יותר טוב אז אלו שלושה מאפיינים עיקריים- אחד מאפייני החתימה או החמקנות שלו. שתיים זה מאפייני האווירוניקה והמחשוב שיש בתוך המטוס, ושלוש זה כמות הסנסורים או כמו החיישנים שנמצאת בכל זמן נתון על המטוס. כשאנחנו מחברים את שלושת הדברים האלה, אנחנו באמת מקבלים מטוס שהוא יותר טוב משמעותית ממה שיש לנו עד היום, ומנסיון של טיסה בסימולטור על F35 אני יכול להגיד שרואים את שלושת המאפיינים האלה כשנכנסים לתוך קוקפיט אחד. זו חוויה מדהימה כטייס קרב". "אנחנו טסים באותו מימד, אבל טסים אחרת באותו מימד. וזה חשוב להגיד, בגלל כל המערכות שיש למטוס אז האוויר הוא אותו אוויר, העילוי הוא אותו עילוי, המנוע עובד בגדול באותה שיטה אבל החיבור של הטכנולוגיה המתקדמת יחד עם הסנסורים המתקדמים מביא אותנו לטוס באותו מימד אבל לא לדבר באותה שפה. פשוט עולם אחר." "אני יכול להגיד שהאמצעי לחימה או כלי הטיס במקרה הזה של חיל האוויר הם בחזית הטכנולוגיה לא מהיום, ה-F35 רק מנציח את הסוגייה הזו ואני בטוח שמהרגע שהמטוס נוגע בקרקע ממש פה מאחוריי, אנחנו נמצאים במקום אחר מבחינת היכולות של חיל האוויר וכשאני מסתכל הרבה שנים קדימה, אנו ניקח את ה-F35 ונהפוך אותו להיות F35 ישראלי, בעל יכולות מתקדמות מאוד שיש לנו בטכנולוגיה ישראלית וכך נוכל לוודא שהיתרון האיכותי הזה נשמר בזירה הרחוקה וגם בזירה הקרובה." "אנחנו קולטים מטוס שנמצא בראשית דרכו, וכיאה למטוס כל כל מתוחכם וכל כך מתקדם בחזית הטכנולוגיה, הדבר הזה לא קורה ביום אחד. אנחנו מאוד מברכים כל ביקורת. כל דבר הכי קטן שאנחנו נוכל למצוא שצריך לתקן במטוס בתהליך הפיתוח שלו. אנחנו כגוף שקולט את המטוס הזה וצריך לתפעל אותו מבצעית מאוד שמחים על התהליך הזה. אנחנו מאוד שמחים שהוא קורה והדבר השני זה מהנסיון שלנו בקליטת מטוסים שנמצאים בחזית הטכנולוגיה זה לא קורה ביום אחד, התהליך הזה מוכר , טבעי, ואני בטוח שגם במטוס ה-F35 אנחנו נדבר ונפגש פה עוד כמה שנים ונסתכל מעט שונה על כל הדוחות שעליהם אתם מדברים" "למטוס יש יכולות מאוד מתקדמות של טיסה במרחבים שונים, ובמעגלים שונים. אני לא יכול להתייחס לסוללות ספציפיות או על היכולות של המטוס מול סוללות ספציפיות. אני כן יכול להגיד שהמטוס מייצר תמונת קרב עדכנית, בזמן אמת על כל איום שמתעורר באזור העניין שלו ואיזור העניין שלו מאוד גדול בלי להכנס למספרים, ועל ידי עיבוד של תמונת הקרב באיזור העניין של המטוס אנחנו יכולים מצד אחד להביא את המודיעין ומצד שני אם אנחנו רוצים אנחנו יכולים גם לתקוף, מה שמביא את המטוס הזה להיות מאוד אפקטיבי בשדה הקרב הנוכחי." "צה"ל רוכש את מטוס ה-F35 ומן הסתם לא מזניח את המערכים הקיימים היום בחיל האוויר שימשיכו להלחם לצד האדיר, יחד עם האדיר. זה לנושא הטיסה המשותפת, וכשמסתכלים הרבה שנים קדימה אז אנחנו כל הזמן עושים הערכת מצב של איזה מטוסים יש לנו. איך מתפתח מרחב הלחימה הרלוונטי אלינו כמו שאנחנו צופים אותו ואיזה פתרונות יש לנו לזה." "למטוס ה-F35 יש מערך אחזקה, מערך טכני תומך מצוין בחיל האוויר. שלחנו את מיטב אנשינו להכשרה על ה-F35 בארצות הברית, ואני שמח להגיד: המטוס עוד לא נחת פה אבל הידע על המטוס נמצא אצל האנשים הכי טובים שלנו במערך האחזקה זה הדבר הראשון. הדבר השני זה התשתיות שהוכנו בישראל על מנת לקלוט את האדיר מבחינה אחזקתית, תשתיות מהשורה הראשונה. הדבר האחרון זה שהתפיסה שבה אנחנו יכולים להפעיל את המטוס בהיבט אחזקתי היא תפיסה חדשה, היא תפיסה מצויינת בעייני, שתעשה אותנו יותר טובים גם באחזקת המטוסים הקודמים שלנו. אנחנו מאוד מסתכלים על המקום הזה כדי להשתפר כחיל." "המטוס הוא מעצמת מידע מעופפת. השליטה במידע היא מבחינתנו אתגר, אבל הדרך שבה אנחנו הולכים לשלוט במידע היא ברורה לנו. אנחנו נדע לשמור על המידע הזה בתוך חיל האוויר. כולם מבינים את זה ואני בטוח שנדע להפריד בין מה חשוב שרק אנחנו נדע ומה אנחנו יכולים לפרסם החוצה. יהיה לנו מידע יקר מפז על המטוס הזה בשלב מאוד מוקדם יחסית של הפרויקט הזה, אני בטוח שנדע להשתמש בו. לשאלה השנייה- אנחנו רכשנו את מטוס ה-F35 כדי להגן על מדינת ישראל ולעלות ולפתוח לנו תחומים בביטחון מדינת ישראל. אני בטוח שנדע להשתמש בו בכל מרחב פעולה שאליו נידרש, לא משנה איפה מרחב הפעולה הזה יהיה, ואני מטה חיל האוויר ידעו להפעיל את המטוס הזה בצורה הטובה ביותר. אנחנו כולנו מבינים שאת המטוס הזה אנחנו קנינו כדי לתקוף במקומות שלא תמיד אנחנו יכולים לתקוף בהם, והמטוס הזה יודע לעשות את זה מצויין, לשם אנחנו מכוונים כשאנחנו קולטים את המטוס הזה".