עומסי החום הקיצוניים: נשבר שיא הביקוש לחשמל אי פעם. כך תשמרו על עצמכם מפני החום - 0404
עומסי החום הקיצוניים: נשבר שיא הביקוש לחשמל אי פעם. כך תשמרו על עצמכם מפני החום משרד הבריאות

עומסי החום הקיצוניים: נשבר שיא הביקוש לחשמל אי פעם. כך תשמרו על עצמכם מפני החום

בעקבות מזג האוויר הקיצוני, נשבר שיא של כל הזמנים בביקוש לחשמל בישראל. היום (רביעי), בשעה 14:50 נשבר השיא והוא עמד על 12,921 מגוואט. השיא הקודם נרשם בספטמבר 2015 ועמד על 12,905 מגוואט.

משרד הבריאות קורא לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד על הנהלים הבאים:

להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים.

בתקופת הקיץ ולעיתים גם בעונות המעבר, ישנה סכנה מוגברת לציבור עקב טמפרטורות גבוהות ועליה בלחות. הסכנה קיימת במיוחד כאשר יש גל חום (מספר ימים חמים ברצף), וכאשר יש עומס חום ניכר (שילוב של טמפרטורות גבוהות ולחות יחסית גבוהה, או טמפרטורות גבוהות ביותר מאד גם ללא לחות גבוהה).

גל חום מוגדר במרבית האזורים בעולם כטמפרטורה סביבתית גבוהה מ-32.2 מעלות צלזיוס למשך שלושה ימים רצופים או יותר. עומס חום כבד ישרור כבר בטמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס אם הלחות היחסית היא מעל ל-70% ובטמפרטורות גבוהות יותר גם כשהלחות נמוכה יותר. 

יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום (פירוט בהמשך). הפגיעות החמורות הן: מכת חום – הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעתים מעל ל-41 מעלות צלזיוס בתוך רבע שעה; ותשישות חום – זה מצב מתון יותר של פגיעה מחום, ועלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהיעדר שתיה מספקת. 

הסכנה הבריאותית ממזג אויר חם גדולה במיוחד בגיל המבוגר. סכנה גדולה עוד יותר קיימת עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מחלות כרוניות, מטופלים בתרופות מסוימות, בעת מחלה חריפה או במצב של חסר בנוזלים (התייבשות).

משרד הבריאות

המלצות למניעת פגיעות חום

ההגנה הטובה ביותר כנגד נזקי החום – היא מניעה. יש לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם. באזור השפלה ורצועת החוף יש לשים לב לא רק לטמפרטורה אלא גם לעומס החום – מדד המשלב חום ולחות.

יצירת סביבה קרירה

בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אוויר. אם אין בביתך מיזוג אוויר, מומלץ לשהות מספר שעות במקום ציבורי ממוזג, ולצמצם את משך השהיה בחום.

הדרך הטובה ביותר לקירור הדירה הינה באמצעות מזגן. אין צורך להפעיל את המזגן בכל שעות היממה, אבל חשוב לעשות זאת בשעות שיא החום.

מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך כאשר טמפרטורת הסביבה היא מעל ל-35 מעלות צלזיוס, אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית.

מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות, כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הדירה מאווררת. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%.

רחצה במים קרירים במקלחת או אמבטיה עוזרת בקירור הגוף.

רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.

זהירות ביציאה החוצה בשעות החום

יש להימנע מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב.

בשעות החום רצוי לנוח. מומלץ לצמצם את הפעילות הגופנית המאומצת במזג אויר חם. אם עליכם לעשות פעילות גופנית, הקפידו לשתות במהלך הפעילות, בנוסף לשתיה היומית המומלצת, עוד 2-4 כוסות מים קרים או שתיה קלה אחרת.

אם עליכם לצאת החוצה:

יש להקפיד לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים ולמרוח קרם הגנה כנגד השמש.

השתדלו לנוח לעתים קרובות במקום מוצל.

צמצם למינימום את השהיה ו/או המאמץ בחום.

אזהרה: לעולם אין להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.


שתיה נאותה

יש להרבות בשתית מים קרים או שתיה קלה אחרת.

רצוי למעט במשקאות ממותקים, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול.

כמות השתיה הנדרשת היא 8-10 כוסות שתייה ליום – גם ללא תחושת צמא!

יש להקפיד על ארוחות קלות ומאוזנות.

אזהרה: אם הרופא הורה לכם, בשל בעיותיכם הבריאותיות, להגביל את כמות השתיה, יש להתייעץ עמו כיצד לנהוג בימים חמים.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל במצבים הבאים:

אנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, מחלות כרוניות אחרות, מחלות נפש, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.

אנשים המטופלים בתרופות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית (המוח), כגון: תרופות להרגעה, לשינה, למחלת פרקינסון, ולבעיות נפשיות מסוימות. תרופות אלו עלולות להגביר את הרגישות לפגיעה מחום.

קשישים המתגוררים לבד

בעת גל חום – יש לבקרם לפחות פעם ביום, ולשים לב שאינם מפתחים סימני עייפות מחום או מכת חום (כמפורט לעיל). הביקורים יכולים להיות על-ידי בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים.

יש לוודא שהפרטים האישיים של הקשיש (שם, כתובת, ומספר טלפון) נמצאים בידי שירותי הרווחה באזור המגורים, כדי לארגן ביקורים סדירים או לקבל סיוע במידת הצורך.

חשוב לגלות עירנות יתר למצבים של פגיעה מחום ולטפל כיאות – כמפורט לעיל.

השפעת החום על גוף האדם

 
יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום. הפגיעות החמורות הן מכת חום ותשישות חום. 
 
מכת חום (heat stroke
 
במצב הרגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזעה, ומונע את עליית חום הגוף. אולם, במזג אויר חם וכשהלחות גבוהה, הזיעה אינה מתאדה במהירות, והגוף לא יכול להתקרר. במצב זה עלולה להתפתח "מכת חום" – זו הפגיעה הבריאותית החמורה ביותר מחום.
 
היא מתרחשת כאשר הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעתים מעל ל-41 C° תוך רבע שעה. במצב זה עלולה להיות פגיעה במערכת העצבים המתבטאת בערפול הכרה, בילבול או התכווצויות, וכן פגיעה במערכות חיוניות אחרות בגוף.
 
מכת חום עלולה לגרום למוות או נכות תמידית, אם לא יינתן טיפול מיידי.
הסיכון לפתח "מכת חום" גבוה יותר בגיל המבוגר (וגם בגילאי 0-4), בחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.
סימנים המבשרים מכת חום כוללים: טמפרטורת גוף גבוהה מ- 39.5 C°, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש חזק (כולל הרגשה של "דפיקות הלב" בראש), סחרחורת, בחילה, בלבול, ירידה בהכרה.

הטיפול בחשד למכת חום

יש להעביר את הנפגע במהירות לבית החולים.

עד להגעת העזרה, יש למקם את הנפגע באזור קריר/מוצל ולקרר אותו (כגון במגבות רטובות).

אזהרה: במכת חום – אסור לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים יעשה דרך הווריד, על ידי הצוות הרפואי.
 
תשישות חום (heat exhaustion)
 
זהו מצב מתון יותר של פגיעה מחום, ועלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהיעדר שתיה מספקת. הסכנה גבוהה במיוחד בגיל המבוגר, באלה הסובלים מיתר לחץ דם ובאנשים שעשו מאמץ גופני בסביבה חמה.
 
 
הסימנים לתשישות חום כוללים: הזעה מרובה, חיוורון, כאבי שרירים, עייפות, חולשה, סחרחורת, כאבי ראש, בחילה או הקאות ונטיה להתעלפות. העור לרוב קר ולח, הדופק מהיר וחלש, הנשימות מהירות ושטחיות. הטמפרטורה יכולה להיות בתחום התקין. ללא טיפול – המצב עלול להידרדר למכת חום.
הטיפול בתשישות חום

לנוח באזור קריר, ולשחרר בגדים לוחצים.

לקרר את הגוף (כגון במגבות רטובות).

לקרר את הסביבה או לעבור למקום ממוזג.

לשתות בלגימות קטנות מים או שתיה קלה אחרת.

לעקוב אחר המצב. אם יש החמרה, כגון הקאה, ירידה בערנות או בלבול – יש לפנות מיידית לעזרה רפואית.