"עשה לך... שפן" / הציבור הדתי לא זורם עם הרב בני לאו - 0404
"עשה לך… שפן" / הציבור הדתי לא זורם עם הרב בני לאו חדשות 0404

"עשה לך… שפן" / הציבור הדתי לא זורם עם הרב בני לאו

קל להיות תרבותי, קל לעוף עם הזרם ולקבל כותרות ומחמאות. זה מאוד קל. פשוט – ספר לתקשורת מה שהיא אוהבת לשמוע והופ – עלית על הגל. הציבור הדתי מצפה מרבניו לפעול בדיוק ההיפך, כמו דג הפורל במים – לשחות נגד הזרם ולהפסיק לחשוש מלדבר בשבחה של תורה ובעיקר בהלכותיה ולא לזוז שמאלה או ימינה, על פי צו האופנה. לא לתת לה פרשנויות, אלא להשביחה… כמו יין. הגינוי המתוקשר של הרב בני לאו כלפי דברי הרב יגאל לוינשטיין, הוא בדיוק ההיפך מדג הפורל. הכי קל לשחות עם הזרם ולהגיד מדוע כל מה שאמר אינו נכון ואינו מקובל. הרב יגאל לוינשטיין ידע היטב שדבריו יעשו כותרות, אבל מי שחי באוהלה של תורה, לא מתרגש מכותרות. הרב לוינשטיין נגע בכמה נקודות חשובות מאוד. נקודות שאנו שומעים עליהן כל השנה מפי קצינים דתיים בצבא, רבנים צבאיים, אלא שרק הרב לוינשטיין העז לתת להם פומבי. הרב לוינשטיין חושש ובצדק מהחיבוק התקשורתי כלפי הרפורמים. הוא לא רוצה לראות תפילה מעורבת של נשים וגברים בבית הכנסת, הוא לא רוצה קוראת בתורה או חזנית. לא הרב לוינשטיין רוצה בכך ולא 99 אחוז מהציבור הדתי והמסורתי בישראל. הרב לוינשטיין, שגידל דור של לוחמים, קצינים ואפילו מג"דים ומח"טים בצה"ל, יודע היטב על מה שהוא מדבר. הוא מכיר את הטענות מצד קצינים על הרצאות צבאיות המנסות לשכנע להקשיב לנרטיב ה"פלסטיני", להבין את הצד השני. להיות פתוח – פלורליסטי. פשוט לזרום – כמו שהרב לאו חושב ובניגוד גמור למה שרבים בציבור הדתי חושבים. אין הנחות בדת. אין פוליטיקה בדת ואין קומבינות בדת. צדק הרב לוינשטיין כאשר אמר כי מכינות חילוניות עורכות סיורים בכל שנה ביהודה ושומרון ומציגות את שני הצדדים: הצד שלנו והצד של אויבנו. צדק הרב לוינטשיין שאמר כי, "מתרחשת תופעה של דה לגיטימציה של שירות ולחימה – אי פגיעה בחפים מפשע. זה החל בצוק איתן והתופעה הולכת ומתפשטת". צדק גם צדק הרב לוינשטיין כאשר קבע כי, "השינוי התרבותי וזליגת המערב אלינו למזרח, לצערי כל מי שלא גדל בבית המדרש ואין לו מסורת, ההשפעה המערבית נהיית חריפה ורדיקלית מאוד לכל מי שחשוף אליה". צדק גם הרב לוינשטיין בדבריו כי, "היו הרבה זרמים שהתחילו בתוך היהדות, עזבו אותה והלכו לזרמים אחרים". צדק הרב בכל שאמר כי, "לוקחים קצינים, קורסים, בה"ד 1, להצגות תיאטרון בהבימה, בקאמרי ובהן יש ערכים הכי חמורים שאפשר לעלות על דעתנו בנושא חינוך ללחימה וצדקת הדרך, ערכים של תבוסתנות, הריסת מיתוסים וככותרת על כל ההרס הזה יש גם פריצות. הצגות לא צנועות על הבמה…". הרב בני לאו הגיב לדברים ואמר: "הוא מדבר עליי, אנחנו פועלים ליצירת תנועה יהודית וישראלית שפועלת בכל נפשה להמשיך את הסיפור הגדול של עם ששב לארצו, שמכיר את עצמו… והנה אני הופך להיות האויב של הרב יגאל לוינשטיין. אין מקום בתורתו ובאמונתו ובבית מדרשו – אין מקום לדעות אחרות. כשהוא שומע שיש מישהו שמזוהה עם התנועה הרפורמית, הוא אינו יהודי. הם לא יהודים ולא אחים שלנו? איך אתה מגדיר מי הוא יהודי. מי שמך"? עוד אמר הרב לאו: "יש לנו הרבה מה ללמוד על התנועה הרפורמית. בימי השואה היא נלחמה להצלת יהודי אירופה. אתה יודע כמה יהודים רפורמים תורמים מאמונתם וכספם למען עם ישראל". נחמד ומאוד אופנתי כבוד הרב בני לאו לדבר בעקיפין ולברוח מההלכה ומהתורה. מדוע לא נגע כבוד הרב בדיוק במקומות שבהם נגע הרב יגאל, אלא בחר הרב לדבר בעקיפין? מעניין את הציבור, לדוגמא, לשמוע מהי דעת הרב ועמדתו בעניין נשות הכותל? תפילה מעורבת בכותל המערבי? תפילה מעורבת בבית הכנסת, חזנית במקום חזן? מהי עמדתך בעניין הזה? על זה לא מתאים לרב לדבר? רק על האופנה ועל הזרם התקשורתי? הרב יגאל לא חשש לומר את האמת שלו – את האמונה שלו ושל רוב העם בישראל. רבים בעם ישראל סבורים שהרפורמים פוגעים בדת ישראל. ייגש כבוד הרב לאו לרשת החברתית ויקרא תגובות רבות בעניין. יבין את הלך הרוח אשר רחוק מתפיסתו שנות אור, אך אולי תואם לדבריו על "יצירת תנועה יהודית וישראלית שפועלת בכל נפשה להמשיך את הסיפור הגדול של עם ששב לארצו, שמכיר את עצמו"… עם ישראל אינו זקוק לתנועה חדשה. הוא מאמין בכל מאודו ביהדות ובדת היהודית. הוא לא צריך את הפרשנות של הרב לאו ולא את האופנה החדשה שיצר כאן, לזרום עם התקשורת. המילים היפות, הדיבור הרך והקליל לא עושה רושם על אף יהודי מאמין. ובעניין "עשה לך רב" – קשה לעשות מהרב לאו אחד שכזה מאחר ובינתיים מסתמן הרב יותר כשפן – ככזה שמדבר על נוחות ועל פתיחות, אבל מחביא את הדברים החשובים מתחת לשולחן וחושש לדבר עליהם. זה לא רב. זה מתרברב. לסיום, מאוד מעניין אותי כבוד הרב בני לאו לשמוע את דעתך בסוגיה האפשרית הבאה: מחר תגיע קבוצת ערבים ממזרח ירושלים ותבהיר כי היא רוצה להתפלל בכל יום בכותל, להשתחוות לאללה ואכבר במקום החשוב לעם היהודי (אחרי הר הבית, כמובן). האם גם כאן תהיה פלורליסטי? תזרום? תקבל את האחר? נשמח לקבל ממך תשובה.