טיפים לקניית רכב מיד שניה - 0404
+
טיפים לקניית רכב מיד שניה shutterstock

טיפים לקניית רכב מיד שניה

אחד הנכסים שיותר קשה להשקיע בהם, אם נודה באמת, הוא רכב. בניגוד לנכסים רבים אחרים שמשביחים את עצמם, רכב יורד בערכו מדי שנה ואפילו מדי חודש, ובאיזשהו שלב נאלץ להיפטר ממנו ולהפסיד כסף. בעקבות זאת, רבים בוחרים ברכב יד שניה שהוא בעלות פחותה בהרבה מרכב חדש, אך עדיין במצב טוב לנסיעה. יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון מספר שיקולים כשקונים רכב יד שניה, כדי שהעלויות הכוללות שמסביב, לא יתבררו כיקרות יותר מהרכב עצמו, או בקיצור – כדי שלא נקנה חתול בשק.

איך בוחרים בחוכמה רכב מיד שניה?

השוואה למחירון – בדיקת עלות הרכב בהתאם למחירון יכולה לחשוף מספר דברים. במידה ומחיר הרכב נמוך באופן משמעותי, זה יכול להצביע על מצבו של הרכב ועל ההיסטוריה שלו. שימו לב שקניה של רכב שבעברו היה רכב להשכרה, מורידה באופן אוטומטי את מחיר הרכב בעשרות אחוזים. זה ישתלם לכם, אבל כשתרצו למכור אותו זה כבר יהיה הרבה פחות משמח.  

טסט  – רכב עם טסט לתקופה של לפחות חצי שנה מיום הקניה, הוא רכב ששווה להשקיע בו מעט יותר, כי לוקחים בחשבון אגרה ששולמה + אפשרות לכמה מאות או אלפי שקלים בעבור טיפולים כאלה ואחרים שבוצעו. מנגד, בקניה של רכב יד שניה כשתאריך הטסט קרוב, יש מקום למשא ומתן. בנוסף, יש לקחת בחשבון שרכבים בני 15 שנה ויותר נדרשים להביא לטסט אישור על תקינות הבלמים, שעלותו הוא כ-150 שקלים, ורכב בן 19 שנים ויותר בחובתו לעבור טסט פעמיים בשנה, לכן אולי כדאי לשלם קצת יותר ולקחת שנתון אחד או שניים מעל, ולחסוך בכסף בהמשך.  

היסטוריית טיפולים – בעבור כל רכב ישנן הנחיות לטיפול המומלצות על ידי היצרן. ראשית, חשוב מאוד לבדוק את ספר הטיפולים של הרכב. אדם/חברה המחזיקים בספר טיפולים, נתפסים כאחראיים יותר. רכב שעבר טיפולים בזמן הוא רכב בטיחותי וטוב יותר, לעומת רכב שפוגש מוסך אחת לשנה במעמד הטסט. בנוסף, זה יכול להשפיע על העלויות, כשבמידה ומועד הטיפול מתקרב (בהתאם לקילומטרז' שנסע הרכב) ואיתו תיקונים והחלפות, רצוי להפחית מעט מעלות הרכב.

צריכת דלק יצרנים רבים משדרגים את הדגמים שלהם מעת לעת, וישנם לא מעט דגמים, שבגרסה הראשונה שלהם נמצאה תקלה הגורמת לצריכת דלק מוגברת וטופלה בדגם שלאחר מכן. חשוב לקרוא אודות הדגם בצורה מעמיקה ולהבין האם ישנן תקלות המוכרות על ידי היצרן ומה המשמעות שלהן. איך תדעו זאת? תחקרו אודות הדגם שבא אחרי הרכב בו אתם מעוניינים, וכך תוכלו להבין מה היצרן שיפר ובמה הוא מתגאה. רכב שידוע בצריכת הדלק הגבוהה שלו, יוסיף לכם מדי חודש עוד כ-300 שקלים לפחות.

צמיגים, רצועת "טיימינג" ומצבר – צמיגים רצוי להחליף כשהם נשחקים והגומי הופך להיות חלק ולא מחורץ – לרוב בין שנתיים עד ארבע שנים של נסיעה אך זה תלוי בשימוש. רצועת טיימינג נהוג להחליף לאחר כ-3 עד 5 שנים, או כל 70 אלף ק"מ של נסיעה, המוקדם מבניהם. מצבר, מחזיק 3 שנים בממוצע. מדובר בהוצאות קבועות של הרכב שלא תמיד תלויות באופי הנסיעה, כשההוצאה היקרה מביניהם יכולה להגיע לכ-5,000 שקלים (רצועת "טיימינג") – אמנם אתם לא מכונאים, אך מומלץ להתעניין אודות חלקים אלו ברכב ולדעת את מצבם.

ביטוחים – ככל שהדגם חדש ויקר יותר, כך הביטוח (חובה, מקיף וצד ג') יעלה יותר כסף. בטרם הקניה, עשו שכלול ביטוח דרך "מחשבון ביטוח חובה", הלא הוא מחשבון ממשלתי.

מבחן נסיעה – בטרם תקנו את הרכב, פתחו את מכסה המנוע בזמן שהרכב מונע. רעש צורם אמור להדליק נורה אדומה. קחו את הרכב לסיבוב וודאו שהוא מתאים ונוח לכם, מכל הבחינות – שדה ראייה, שטחים מתים ואפילו הגעה נוחה עם הרגל אל הגז, הבלם והווינקרים.

אחריות – בדקו האם הרכב שאתם קונים עדיין נמצא באחריות היצרן, ומעניק טיפול חינם בתקלות שלא כתוצאה מבלאי. במידה ואין אחריות לרכב או שהיא פגה, ישנן חברות המעמידות ציי רכב למכירה ורכבי ליסינג שנותנות אחריות, אם כי מוגבלת ממה שהיצרן נותן. בכל אופציה אחרת – בקשו להתחייב בבדיקת הרכב, ובצעו קניה של רכב אך ורק לאחר שעבר בדיקה מקיפה.