לא מצליחים להירדם? ארגנו מחדש את חדר השינה! - 0404
לא מצליחים להירדם? ארגנו מחדש את חדר השינה! pixabay

לא מצליחים להירדם? ארגנו מחדש את חדר השינה!

מיקום מחדש של הרהיטים ותכנון נכון של התאורה, הצבעים והבידוד יכולים לשפר בצורה דרמטית את איכות החיים. בנוסף, כדאי להשקיע בארגון חדר השינה כדי לקצר את משך הזמן שלוקח לכם להירדם

קושי להירדם פוגע באיכות השינה ומצמצם את היכולת של הגוף להתאושש ממאמץ. לפי סקר שנערך בשנת 2016 בקרב מדגם של 460 משיבים, הישראלי הממוצע ישן 6.4 שעות בלילה בלי הבדל מובהק בין המינים ובין קבוצות הגיל – אבל לוקח לו המון זמן להירדם.

הזמן הממוצע להירדמות בארץ הוא 18 דקות. עם זאת, רק 21% מאתנו נרדמים ברגע שבו הם נכנסים למיטה ומעל 14% טוענים שעוברת יותר מחצי שעה עד שהם מגיעים למצב המיוחל. מעבר לכך, לבעלי הכנסה נמוכה לוקח בממוצע יותר זמן להירדם וזאת ככל הנראה על רקע מתח נפשי ובעיות שקשורות לחיים האישיים. בכל הנוגע להבדלים בין המינים, הסקר הראה שנשים שמתקשות להירדם נוהגות לקרוא בעוד גברים אינם עושים דבר.

בנוסף, מהמחקר עולה שהשיעור הגדול ביותר של אנשים הולך לישון בין השעות 23:00 לחצות, בעוד כ-20% הולכים לישון מחצות ועד 01:00 בלילה. זה אומר שגם אם מצליחים להתגבר על בעיות השינה ולהירדם מהר, לא נשארות יותר מ-6-7 שעות עד היקיצה.

מה מונע מכם להירדם בלילה?

הגורמים לנדודי שינה וקושי להירדם יכולים להיות פנימיים וחיצוניים. הסיבות הפנימיות כוללות למשל צריכת יתר של קפאין ואלכוהול, אכילה לא מבוקרת בשעות הערב ובעיות עיכול מצטברות, מתח נפשי, מחלות וצריכת תרופות. מנגד, סיבות חיצוניות הן אלו שקשורות לחדר השינה ולמקום שאליו אנחנו נכנסים מדי ערב כדי לנוח ולהירגע.

במילים אחרות, מי שלא מצליח להירדם במהירות צריך לבדוק היטב איך נראה חדר השינה שלו ולשקול לארגן אותו מחדש. זו אולי נראית פעולה קטנה עם משמעות דקורטיבית בלבד, אך בפועל יש לה השלכות על שורה ארוכה של היבטים. ארגון מחדש של חדר השינה משפר את איכות החיים והוא עשוי לקצר את משך הזמן שעובר בין הרגע שבו אתם נכנסים למיטה ועד השלב הנחשק של שנת חלום. אבל איך עושים את זה כמו שצריך ומה הדגשים החשובים?

חלל פנים לשינה טובה יותר

הפקטור המרכזי בעיצוב חלל הפנים של חדר השינה לצורך איכות חיים טובה יותר הוא מיקום הרהיטים. מיקום נכון של הרהיטים השונים יאפשר לכם לנצל את מאפייני החלל, ימנע הסחות דעת ויצמצם את הסטרס והמתח הנפשי. עם זאת, יש לקחת בחשבון את הגורמים שמשפיעים על מיקום הרהיטים ובהם נישות בנויות, מיקום החלונות ושטח הקירות ביחס לדלתות הקיימות.

המטרה במיקום מחדש של הרהיטים היא למצוא את האיזון האידיאלי בין הריהוט לגודל החדר. כתוצאה מכך, לפעמים עדיף לוותר על רהיטים לא חיוניים וכך להשאיר מקום להתנהלות נוחה. התנהלות כזו תקבע למשל כמה זמן לוקח לכם להיכנס למיטה, מה אתם עוברים בדרך אליה והאם יש אלמנטים קטנים שמפריעים לכם להירדם.

מומלץ לנצל את ההזדמנות ולהוציא כבר עכשיו מחדר השינה את כל מה שעלול להפריע לכם להתרכז בשינה. זה כולל מחשבים, חשבונות, מסך טלוויזיה, אלבום תמונות דיגיטלי, חומרי עבודה ועוד. אל תקלו ראש באופן שבו הרהיטים והאלמנטים הדקורטיביים משפיעים על האנרגיות בחדר ותנו לעצמכם כמה ימי ניסיון כדי לחוש בהבדל. זה אמור לפנות את החלל לשינה טובה יותר ולכל הפחות לקצר את משך הזמן שלוקח לכם להירדם.

תאורה, רעשים וצבעים

האופן שבו בנוי חדר שינה קובע לא רק את כמות ומיקום הרהיטים, אלא גם מה תרגישו כאשר תיכנסו אליו. הדוגמא הקלאסית לכך היא הצבעים של הקירות ואפילו הגוונים בריצוף. מומלץ לבחור עבור חדר השינה צבעים רגועים, שקטים ונעימים ולתת עדיפות לגווני פסטל על חשבון גוונים בוהקים. במידה ואתם בכל זאת רוצים לשלב בתוך חדר השינה עיצוב נועז יותר לעומת שאר הבית, בחרו בגוונים בהירים כי הם משדרים תחושה של מרחב.

משחקי אור וצל יכולים לעשות שינוי של 180 מעלות באווירה שקיימת בתוך חדר השינה שלכם. הטיפ העיקרי הוא להשתמש בווילונות כדי לעצב את החדר ולנצל את היתרונות הפרקטיים והאסתטיים שלהם. מבחינה פרקטית, וילון בעל שתי שכבות ימנע הסחות דעת מבחוץ ויאפשר החשכה מוחלטת של החדר. במקביל, השכבה הדקורטיבית של הווילון יכולה להתכתב עם צבעי הקירות ולהעניק להם תחושה אינטימית וחמימה.

בתוך כך, קשה להירדם על רקע רעשים שמגיעים מהרחוב או משאר הדירות בבניין. למזלכם יש כיום המון סוגים של חומרי בידוד שיכולים להיות מושלמים עבור חדר השינה. חלק מחומרי הבידוד יחייבו פירוק של הקירות ושיפוץ מאסיבי, אך זו השקעה משתלמת לטווח ארוך כי היא מעלה את ערך הנכס. במידה ואתם מעוניינים בפתרון זמני וזול יותר, ניתן לשים שטיח מקיר לקיר בתוך חדר השינה ולספוג חלק מהרעשים עוד לפני שהם נכנסים לתוך החלל.