טסים לחול: האם כדאי לבחור בטיסת קונקשן או ישירה? - 0404
טסים לחול: האם כדאי לבחור בטיסת קונקשן או ישירה? shutterstock

טסים לחול: האם כדאי לבחור בטיסת קונקשן או ישירה?

לקראת הקיץ הקרב עלינו לטובה, כל מי שמתכנן חופשה שואל את עצמו האם לבחור בקונקשן או טיסה ישירה. האם באמת מדובר בחסכון משמעותי או בכאב ראש מיותר?

עם-ישראל, אשר נקבץ מרחבי התפוצות, ידוע בחיבתו הרבה לביקורים תכופים בחו"ל וכל חברת תעופה תשמח לדריסת רגל במדינה הקטנה וההרפתקנית הזו. מחירי הטיסות נמצאים בתחרות מתמדת, וכדי להוזיל אותן נכנסות לשוק חברות ה-Low Cost ומציעות מחירים מפתים מאוד, כאשר הם מוציאים מהם את עלויות הכבודה, המזון והנוחויות הנוספות בטיסה כמו צ'ק-אין מוקדם, בחירת מקומות ישיבה וכיו"ב. אולם, גם כיום המרכיב העיקרי הקובע את מחיר הטיסה הוא עלות הדלק, כך שגם החברות הקטנות נאלצות להיאבק על כיסם של הנוסעים.

על פי רוב – חברות תעופה ממדינות שבהן הדלק לא יקר מציעות כרטיסים במחירים נמוכים יותר, כמו גם חברות תעופה אשר טסות מעל מדינות שלחברות תעופה ישראליות אסור לטוס מעליהן. זה מוזיל את עלויות הטיסה לא פעם, אך יש מחיר אחר לשלם.

לחסוך זמן או כסף?

לכל סוג טיסה יש את היתרונות והחסרונות שלו. טיסה ישירה, אשר בדרך כלל יקרה משמעותית מטיסות קונקשן, חוסכת זמן רב ותופעות נלוות לטיסות ארוכות, שעות ההמראה והנחיתה שלה יותר נוחות ואין את כל כאבי הראש מסביב. הגברת התחרות לאחרונה וכניסתם של שחקנים חדשים לשוק הובילו לירידות מחירים גם בטיסות הישירות ליעדים רחוקים, וכיום ניתן למצוא אפילו טיסות לתאילנד ולמזרח, ישירות מישראל, במחירים נמוכים מאשר בטיסות קונקשן.

האופציה של טיסות קונקשן תמיד עומדות לפתחם של הצרכנים, ובהן יש מגוון רב יותר של אפשרויות, שהמכנה המשותף לכולן הוא עצירה ביעד אחר לפני היעד אליו אתם מעוניינים להגיע. מאחר וכמות התיירים מישראל קטנה יותר (בכל זאת – הרבה מאד תיירים, אך מעט תושבים יחסית למדינות אחרות) רוב הטיסות אשר ממריאות מנתב"ג מתבצעות במטוסים קטנים וחסכוניים יותר, כך שהטיסה עצמה פחות נוחה לעיתים.

לעיתים מדובר בעצירה של מספר שעות בודדות בנמל התעופה (אך גם אז צריך לעבור בו וכמעט תמיד להחליף מטוס), ולעיתים מדובר בשהייה של כמעט יממה בארץ זרה. ההרפתקנים שבינינו יכולים לצאת מנמל התעופה ולהחתים בדרכונם עוד מדינה שבה הם ביקרו, אך חשוב לזכור כי הזמן שאנו מבלים בקונקשן בא על חשבון הזמן שיכולנו לבלות ביעד, ובנוסף – במידה ונצטרך לדאוג לעצמנו ללינה ואוכל – שווה לבדוק האם באמת חסכנו בצורה נבונה ומשתלמת.

הרבה פעמים טיסות הקונקשן עצמן עוצרות ביעד שאינו נמצא במסלול הטיסה הישירה, מה שגם הופך את הטיסה עצמה לארוכה יותר בכמה שעות, ודורשת מאיתנו יותר זמן ואנרגיה. אם מדובר בהמתנה של מספר שעות בנמל התעופה בלבד, הביאו בחשבון שלא משנה באיזו ארץ אתם בעולם – לרוב נמלי התעופה מציעים שירותים והסעדה במחירים גבוהים מאד ולא תמיד השהות בהם נעימה או עוברת מהר. עם זאת, יש כמה נמלי תעופה שדווקא כן מספקים חוויה נעימה ואפילו מיוחדת בזמן שהותכם בהם.

שיקול נוסף בכל הנוגע לטיסת קונקשן או אורך החופשה, אם אתם מנסים לחסוך בימי חופש מהעבודה או לחסוך בימי לימודים מהילדים – כמה שפחות זמן שיבוזבז על טיסות והתרוצצות בשדות התעופה – כך עדיף. מאידך, אם מדובר על משפחה עם מספר נפשות, ההבדל במחיר מכפיל את עצמו והופך למשמעותי, ואולי אף מכריע. לכן השאלה היא ההפרש במחיר לעומת הזמן שאתם "מקריבים" על החיסכון הזה.

המתנה בשניים יכולה להיות נעימה, אך מה עם הילדים?

shutterstock


אז איפה בא לכם לעצור?

תיירים הרפתקנים ומנוסים יותר אשר מעוניינים להוזיל את עלויות הטיסה שלהם ככל שניתן – מתכננים לא פעם את הטיסה שלהם דרך שתי חברות תעופה או יותר. מה שאומר שבדרך להודו, למשל הם יכולים לעצור בטורקיה, ובחזור להמתין כמה שעות בנורבגיה – זה הופך את הטיסות לממושכות מאד, אך גם מגוונות. יש כאלו שמגדילים לעשות מעין "מיני חופשה" בהמתנה לטיסת ההמשך, כך למשל זוגות הטסים לקריביים לירח דבש, יכולים לעצור באחת מערי הבירה האירופאיות ליום (או יותר) ולהנות מכמה סוגי נופש, בחופשה אחת.

לאלו שאינם מחפשים חוויות חדשות, או אלו המטיילים עם ילדים קטנים ומעוניינים לחסוך את תלאות הדרך – אין ספק שטיסה ישירה מתאימה יותר, בייחוד כאשר היא מגיעה במחיר משתלם ובחברה טובה ואמינה.