18,000 פניות מדי שנה מעולים חדשים, 0 ₪ ממשרד הקליטה - 0404
18,000 פניות מדי שנה מעולים חדשים, 0 ₪ ממשרד הקליטה דוברות הכנסת

18,000 פניות מדי שנה מעולים חדשים, 0 ₪ ממשרד הקליטה

בעמותת ער"ן מטפלים בעשרות-אלפי פניות של עולים במצוקה רגשית, אך ללא תקצוב של משרד הקליטה. המחסור בתקציב מונע הכשרת מוקדנים דוברי רוסית, אמהרית וצרפתית – למרות הגידול הצפוי בעלייה. יו"ר וועדת העליה והקליטה אברהם נגוסה: אבסורד ששירות כה-חיוני לא זוכה לתמיכה מספקת בעשור האחרון כשליש מההתאבדויות בישראל היו של עולים: כרבע של עולי ברית המועצות לשעבר שעלו משנת 1990 ו-8%-3% של עולי אתיופיה שעלו משנת 1980. כך נחשף בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת לפני כחודש. ואולם, עתה מתברר כי למרות הנתונים הקשים, הרי שהקו החם לעזרה נפשית בשפה הרוסית, שהופעל ע"י עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) בתמיכת משרד הקליטה נסגר לפני כעשר שנים. חברי הוועדה שסיירו במוקד ער"ן במרכז הארץ, שמעו כי מתוך כ-180 אלף פניות שמקבל מוקד הארגון מדי שנה, ממוצע של למעלה מ- 450 פניות ביום, כ-10% הם מעולים-חדשים. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) אמר בסיור במוקד ער"ן במרכז הארץ כי "אבסורד ששירות כה-חיוני לא זוכה לתמיכה מספקת מהמדינה. מעבר למצוקות רגשיות המשותפות לכלל האוכלוסייה, לעולים מצוקות ייחודיות וייעודיות כמו משבר-סמכות, בדידות, קשיי פרנסה, געגועים ועוד". נגוסה יכנס בקרוב ישיבה בכנסת של נציגי משרדי האוצר, הבריאות והקליטה כדי להבטיח הקצאת משאבים ייעודיים להכשרת מתנדבים דוברי שפות, וכן לפרסום מתאים על השירות לאוכלוסיות ייעודיות אלה (חיוג חינם 1201). מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן, ציין בפני חברי הועדה כי תקציב הארגון הוא כ-10 מיליון ₪ בשנה, כאשר כמיליון ₪ בלבד מקורו במימון המדינה, והשאר מתקבל מתרומות פרטיות. לדבריו, המחסור בתקציב מונע הכשרת מתנדבים חדשים, לרבות דוברי רוסית, אמהרית וצרפתית. כיום 1200 מתנדבים מאיישים את קווי החירום, אך כדי לתת מענה לכלל הפניות יש להוסיף כ-500 מתנדבים. "במידה שיושג התקציב הדרוש נוכל לפתוח קורס ייעודי שיכשיר מתנדבים נוספים השולטים בשפות אלה". ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של העמותה, דווחה כי מדי שנה מתקבלות בער"ן כ-4,000 שיחות אובדניות , כאשר 700-800 מהן מסתיימות בהזעקת גורמי ההצלה והרווחה, המונעות מהפונה ליטול את חייו ובכך לשירות יש ערך גבוה בהצלת חיים. הפניות כוללות מגוון אינסופי של נושאים מבעיות עם הם הילדים או בן הזוג, כלה בבדידות, משברים אישיים וחברתיים, קשיי פרנסה, פיטורין ומצוקות רגשיות. מירה קידר, נציגת הסוכנות היהודית הביעה תקווה כי בעזרת המועצה הלאומית למניעת אובדנות יתאפשר לגייס תקציבים ופרסום בקרב העולים לשירות זה, הניתן 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע. "מדינה קולטת עליה כישראל, חייבת להשקיע גם בקליטה הנפשית, שהיא לא-פעם המפתח ליציבות הבית והמשפחה", אמרה. ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) האשימה כי "הענקת עזרה נפשית לעולים כלל לא נמצאת בסדר-היום של משרדי הממשלה. עליה היא ליום אחד, אך קליטה היא לכל החיים". בני הלר, מתנדב בער"ן דובר רוסית, עובד סוציאלי בהכשרתו וקצין בריאות הנפש בצה"ל, סיפר שחלק מהשיחות אינן חד-פעמיות, אלא חוזרות, דבר הנובע מכך שהפונים רואים במתנדבים את האוזן הקשבת היחידה שלהם. לדבריו, הנושאים המועלים בהם הם הצלה מאובדנות, בקשה לגמילה מאלימות ועוד. לדברי מנהלי העמותה, ער"ן הוקמה בשנת 1971 ומאז משמשת הארגון הגדול והמוביל בישראל לעזרה ראשונית נפשית. העמותה מופעלת באמצעות כ- 1200 מתנדבים הפועלים מתוך 12 סניפים, הפרושים בכל רחבי הארץ. השירות, הנחשב למד"א של הנפש, ניתן לכל המעוניין בצורה דיסקרטית ואנונימית, הן באמצעות קו חירום שמספרו 1201 הפועל 24/7 במשך כל השנה, לרבות יום כיפור; והן באמצעות צ'ט אינטרנטי אונליין עם נציג ער"ן בין השעות 14:00 ועד 02:00 בלילה www.eran.org.il.