יו"ר הוועדה המשותפת כלכלה-כנסת לאסדרת ערוצים ייעודיים: "לא יהיה תוכן שיווקי בתחקירי דוקו" - 0404
יו"ר הוועדה המשותפת כלכלה-כנסת לאסדרת ערוצים ייעודיים: "לא יהיה תוכן שיווקי בתחקירי דוקו" 0404

יו"ר הוועדה המשותפת כלכלה-כנסת לאסדרת ערוצים ייעודיים: "לא יהיה תוכן שיווקי בתחקירי דוקו"

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת, בראשות ח"כ יואב קיש, סיימה היום את שלב הקראת ההצעה לתקן את חוק התקשורת ולהסדיר את הערוצים הייעודיים, כחלק מהליכי אישר ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. כזכור, ההצעה הוגשה על ידי ח"כ שרן השכל בעקבות המשבר אליו הגיע ערוץ 20. עם זאת, במהלך הכנת ההצעה לקריאה הראשונה ולקריאה השנייה והשלישית אישרה הוועדה תוספות ותיקונים רבים שהציע היו"ר קיש. בין היתר אושרה העברת הערוצים הייעודיים מפיקוח המועצה לשידורי כבלים ולוויין למועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. הוועדה צפויה להתכנס בעוד כשבועיים, לדיון והצבעה על נוסח ההצעה.

יו"ר הוועדה קיש פתח את הישיבה בהתייחסות לפרסומים על כך שהוועדה אישרה תוכן שיווקי בתוכניות תעודה ואמר: "מדובר בקמפיין מטעה ומוטעה. משתמש מהפרסום שהוועדה אישרה תוכן שיווקי בתחקירי דוקו, ואמרנו בצורה ברורה שרשות השנייה היא הסמכות והיא תקבע את הכללים. אין ספק שאין כוונה להכניס תוכן שיווקי בתחקירי דוקו. מי שהסיק מסקנות בלי לדבר איתנו ולהקשיב למה שהיה בוועדה משקר, אם נחליט שהמסחר לא מספיק ברור נחדד זאת בחקיקה". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הצטרף לדברים ואמר כי הוועדה תוודא שלא נפלה שגגה בעניין. היועצת המשפטית של רשת, קשת וערוץ 10, עו"ד נגה רובינשטיין, אמרה: "זה ברור שתוכן שיווקי לא יכנס לאף תחקיר".

לאחר מכן שבה הוועדה לדון בנושא הבעלויות על הערוצים הזעירים, היו"ר קיש הזכיר כי הכוונה היא לאפשר לבעל ערוץ זעיר להחזיק 100% מהבעלות, ולאחר שיעבור את מחסום מחזור הכנסות של 80 מיליון שקל בשנה ויהפוך לערוץ מסחרי גדול, לאפשר לו שנתיים לרדת לאחזקה של 74%. היועצת המשפטית של ערוץ 20, עו"ד מירי נאור, ביקשה לאפשר לערוצים, לאחר 5 שנות תקופת המעבר, למכור את הבעלות ככל שירצו לבעלים אחד ולא לשניים. הדבר נתקל בהתנגדות וח"כ כבל אמר כי הוועדה יוצאת מגדרה לסייע לערוצים הייעודיים, וכי הם לא יכולים לקבוע גם את הכללים ביום שאחרי. היו"ר קיש אמר כי עד אז סביר שיהיו שני גורמים שירצו לקנות, וח"כ כבל העיר: "או שיהיה ח"כ מהליכוד שתגידו לו שישנה את החוק".

עוד דנה הוועדה גם באפשרות שבעל ערוץ זעיר ייעודי יחזיק גם בתחנת רדיו אזורי. נציגת משרד המשפטים, עו"ד אלידור בליטנר, התנגדה לכך בטענה כי הדבר יביא לצמצום שוק הרעיונות ולכך שאותו קול ישמע בשתי הפלטפורמות. ח"כ כבל תהה: "מצד אחד הערוצים הקטנים אומרים שהם חלשים, אבל מצד שני יש להם כסף להשקיע ברדיו אזורי". יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב, אמרה כי היא הולכת לשחוט את הפרה הקדושה של הבעלויות הצולבות, וטענה כי יש מקום לשקול מחדש את הנושא שכן האיום הוא לא בין הגופים גדולים לקטנים בישראל, אלא בין הגופים בישראל לעומת הגופים הגדולים בעולם. היו"ר קיש סיכם את הדיון בעניין ללא החלטה, ואמר כי הוא יימשך בישיבה בעוד כשבועיים.

הקלה נוספת על הערוצים הייעודיים שנדונה הערב נגעה לאפשרות שלהן לבצע שיתופי פעולה וגן לקנות תכניות ותכני חדשות. היועצת המשפטית של ערוץ 10, עו"ד דבורה קמחי, אמרה כי חברת החדשות משדרת היום בשני ערוצים (קשת ורשת) ואם היא תוכל להפיק תכנים לערוצים הזעירים האחרים היא תגדיל את כוחה, בעוד שחברות חדשות אחרות מוגבלות. עו"ד עמנואל ברכפלד מרשות ההגבלים העסקיים אמר כי כל שיתוף פעולה כזה יצטרך ממילא לקבל את אישור הרשות עוד לפני הביצוע. לאור הדברים אמר היו"ר קיש הוא משאיר את הנושא לטיפול רשות ההגבלים.

בנוסף לכך דנה הוועדה בהקלה על הערוצים הייעודיים בכל הנוגע לשידור פרסומות. הוועדה אישרה עקרונית את ביטול הגבלת זמן שידור הפרסומות. היו"ר קיש הסביר כי אין מקום להטיל עליהם הגבלות שכן בשוק בו התחרות היא על הצופים הערוצים לא ימהרו למלא את המסך בפרסומות. סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג, אמרה כי הכוונה היא שבמסגרת חוק ההסדרים תבוטל ההגבלה גם על הערוצים המסחריים הגדולים. היו"ר קיש התייחס לכך ואמר כי אין תמימות דעים בערוצים המסחריים באשר לביטול ההגבלה ולכן בכל מה שנודע לערוצים הגדולים הוא משאיר זאת לחוק ההסדרים.

כמו כן דנה הוועדה בבקשה לאפשר לערוצים הייעודיים למכור 30% מזמן הפרסום למפרסם יחיד, כפי שמותר להם כיום, ולא 10% כפי שקבוע בחוק הרשות השנייה. עו"ד רובינשטיין טענה כי מדובר בשיבוש מוחלט של שוק הפרסום. עו"ד נאור אמרה מנגד כי גם היום שלערוץ מותר להגיע לשיעור של 30% מפרסם יחיד הוא לא מגיע לכך, ומי שבא לפרסם בערוץ אי אפשר להגיד לו לא. "יש לנו אישור כשרות על פרסומות ומגבלות נוספות שמביאות לכך שלא כל פרסומת שעולה אצל אחרים יכולה לעלות אצלנו", הסבירה.

היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, אמרה כי המטרה היא לגרום לביזור מפרסמים ולאפשר גם למפרסמים קטנים לקבל זמן שידור. יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ, הזהירה שהדבר יכול ליצור בעלות עקיפה על ערוץ ולכך שלמפרסם תהייה השפעה בערוץ. לנוכח ההתנגדויות הציע היו"ר קיש לקבוע זאת על 25% מזמן הפרסום למפרסם אחד וההצעה אושרה. עם זאת ח"כ כבל אמר כי הוא יבדוק את הנושא וישקול לבקש דיון מחדש בעניין.

לקראת תום הדיון הציעה ח"כ שרן השכל לאחד את מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין לגוף רגולטורי אחד, במטרה להפחית רגולציה. היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, אמרה כי אין בכלל ספק שמדובר בנושא חדש, שלא קשור בשום דרך שהיא להצעת החוק הזו. הוועדה לא דנה בהצעה ולא קיבלה החלטה בעניין, והיו"ר קיש הזכיר כי הישיבה הבאה לדיון בנוסח ההצעה תתקיים בעוד כשבועיים.