התקדמות בדיוני הרפורמה במוניות השירות – היו"ר כבל ביקש לבחון דרכים למנוע ריכוזיות בקווים - 0404
התקדמות בדיוני הרפורמה במוניות השירות – היו"ר כבל ביקש לבחון דרכים למנוע ריכוזיות בקווים דוברות המשטרה

התקדמות בדיוני הרפורמה במוניות השירות – היו"ר כבל ביקש לבחון דרכים למנוע ריכוזיות בקווים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה היום הוועדה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי.

בישיבה הקודמת הציגה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, את הכוונה לשנות את הצעת החוק בהתאם לדרישת היו"ר כבל וכל חברי הוועדה ולהכניס את מוניות השירות החדשות להסדר הרב קו. במהלך הדיון היום אישרה הוועדה מספר סעיפים בהצעה, אולם טרם הגיעה לדיון בהוראות המעבר. היו"ר כבל הזכיר כבר בפתח הישיבה כי בכוונתו לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית בהקדם, שכן הרישיונות פוקעים בסוף החודש.

הוא אף שב והבהיר כי תנאי המכרז יובאו לאישור הוועדה, אך צריך לזכור שהמטרה היא שהרפורמה תטיב קודם כל עם אזרחי ישראל. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה כי המודל הפיננסי של הפעלת הקווים יקבע למעשה במכרז.

כבר בתחילת הדיון התייחסו נציגי בעלי קווי השירות לחששות שלהם כי חברות ההסעה הגדולות ישתלטו על השוק ויותירו אותם בחוץ, למרות שהשקיעו כסף ברכישת הרישיונות. לטענתם, כאשר המדינה מפקיעה רכוש מבעליו היא נותנת פיצוי, וכך צריך להיות גם במקרה הזה. היו"ר כבל התייחס לכך ואמר: "ברור שיש פיל גדול בחדר. הוועדה הצליחה במשימתה לשכנע את משרדי האוצר והתחבורה לשנות את הרפורמה מקצה לקצה ולאשר שימוש ברב קו מסובסד, אבל באשר להמרה כבר הבהרתי שאם לא אקבל נוסח ברור ואישור של היועץ המשפטי לממשלה שניתן לדון בו אני לא יודע לעשות את זה.

משרדי האוצר והתחבורה יודעים שצריך לתת מענה וברור שיהיה פה ויכוח, אבל לא נסיים את הדיונים ברפורמה בלי לתת לזה מענה. הודעתי למשרדי האוצר, התחבורה והמשפטים שאני תובע לראות תמונה שסוגרת את הכל, אין מצב שנעשה חצי עבודה".

מנכ"ל מוניות השרון בנתניה, אליהו אטלן, אמר כי כיום הנהגים בקושי מרוויחים משכורת. לדבריו, מי שמפעיל כמה וכמה קווים, כמוהו, יכול להרוויח 2,000 שקל על כל מונית ולהסתדר, אבל מי שמפעיל קו אחד לא יוכל לעמוד בזה. נציגי בעלי המוניות ביקשו גם הגנות קשישא לוותיקים. היו"ר כבל הבהיר לנהגי המוניות כי לא ניתן להחזיק את המקל משני קצותיו, הוא שב והזכיר להם כי המשרד הסכים להכניס רב קו מסובסד ואמר כי יעשה הכל על מנת למנוע מהקונגלומרטים הגדולים להשתלט על השוק. במסגרת זאת דרש היו"ר כבל לבחון האם צריך לתקן את חוק הריכוזיות, או לחלופין להוסיף סעיף להצעה הנוכחית, על מנת לאפשר לשקול שיקולי ריכוזיות בהליך מתן הרישיונות שנועד למנוע השתלטות גופים גדולים על הענף.

ח"כ דב חנין אמר כי הכוונה היא לקדם את החוק הזה ולכן צריך להתקדם למרות הפיל שבחדר, ובתום הדיונים לתת את המענה להגנות קשישא למפעילים קיימים ועל ההסדרים של תקופת המעבר.

נציג חברת דן, אייל שרון, אמר כי הרפורמה תפגע בהסכם הסובסידיה עליו חתמה דן לאחרונה מול המדינה. לטענתו דן נמדדת לפי מספר הנוסעים ולפי מדדי שירות, בעוד שלא ברור איך ימדדו את מוניות השירות. היו"ר כבל אמר בתגובה כי מדובר בנושאים שדן צריכה לנהל מול משרד התחבורה.

במהלך הישיבה עלה נושא המכרז והמנכ"לית טרנר אמרה כי למעשה מי שירצה להפעיל קו שירות יציע למדינה כמה הוא רוצה לקבל ממנה עבור תיקוף רב קו. היא הסבירה כי זה לא אמור להיות חלק מהחוק, אך הבהירה כי בהתאם לדרישת הוועדה העקרונות הללו יובאו לאישורה בתקנות. היא התייחסה גם לשמירה על המפעילים הקיימים ואמרה כי במסגרת המכרז יינתן ניקוד על ניסיון, והוא אמור לתת להם יתרון.

כמו כן, במהלך הדיון הביע היו"ר כבל התנגדות לסעיף שדרש מהמפעילים להגיש למשרד התחבורה בקשה לרישיון מדי שנה, למרות שהמכרזים יהיו לתקופה ארוכה יותר. הוא הסביר כי מדובר בבירוקרטיה מיותרת, שכן בכל מקרה הכוונה היא לתת רישיון לתקופה ארוכה, ודרש ממשרד התחבורה לבחון זאת מחדש. ח"כ חנין תמך בכך ואמר כי אי אפשר כל שנה לפתוח את הכל מחדש ולהגיש בקשה לרישיון, כשבמכרז נקבעה תקופה ארוכה יותר.

בנוסף לכך אישרה הוועדה סעיף הקובע כי התנאים לקבל רישיון להפעלת קו שירות, בהם עלות הפעלת הקו (מספר ירוק) יקבעו בתקנות שיגיש שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר, לאישור ועדת הכלכלה. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי "הרעיון הוא שהם לא יצטרכו לקנות רישיון ב-240 אלף ש"ח. אם היינו רוצים שהם ישלמו 240 אלף ש"ח לא היינו צריכים את ההוראה הזו. השינויים יהיו בתקנות שיוגשו לוועדה לא יאוחר מה-1 במרץ". ראובני לא התייחסה למחיר החדש, והיו"ר כבל אמר כי הדבר נועד לעודד כדאיות כלכלית להפעלת הקווים. הוא הבהיר כי המחיר יידון כמובן בוועדה, במסגרת התקנות.

נציגי בעלי המוניות שבו והעלו את החשש שהרפורמה החדשה לא תהייה "פינוי בינוי". ח"כ נורית קורן אמרה: "אני חושבת שהם עוד לא קלטו שזה לטובתם". היו"ר כבל סיכם את הדיון היום ואמר כי לפני שנה, כשהוועדה יצאה לדרך, בעלי המוניות לא חלמו שזו תהייה ההצעה ושהיא תכלול את הרב קו המסובסד. עם זאת הוא שב והבהיר כי הוועדה רואה לנגד עיני קודם כל את אזרחי ישראל, ואם הם לא יצאו מרוצים מהרפורמה שום דבר לא יקרה. הוועדה צפויה לקיים דיון נוסף ברפורמה כבר בשבוע הבא.