תגלית היסטורית בשומרון: ילדים גילו מטבעות מתקופת התלמוד וכמויות אדירות של פסיפס - 0404
תגלית היסטורית בשומרון: ילדים גילו מטבעות מתקופת התלמוד וכמויות אדירות של פסיפס רועי חדי

תגלית היסטורית בשומרון: ילדים גילו מטבעות מתקופת התלמוד וכמויות אדירות של פסיפס

בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו בשומרון, בהן לראשונה בארץ ילדים חופרים בחפירות ארכיאולוגיות, התגלו מטבעות וכמויות אדירות של פסיפס, המעידים על חיי מותרות באיזור בתקופה ההיא.

בית הספר בנציון נתניהו בברקן, יחד עם מחלקת החינוך במועצה האזורית שומרון עושים היסטוריה, כאשר הפכו את בית הספר לפני כשנה, לבית הספר הראשון בארץ שלקח על עצמו בסיוע המועצה פרוייקט ייחודי.

הגופים השותפים בפרוייקט הם מועצה אזורית שומרון, אוניברסיטת אריאל וחברת 'דגש ארכיאולוגיה תיירותית'. התוכנית למעשה מאפשרת לתלמידים לא רק להחשף לתחום המרתק של הארכיאולוגיה וההיסטוריה דרך הידיים אלא גם להתנתק לזמן קצר מהאייפונים וכיתת הלימוד ולהתחבר לאדמה ולשורשים. בימים אלו בית הספר מציין את השנה השניה לחפירות בגתות ברקן, שבאיזור התעשייה ברקן.

התלמידים חשפו במקום ממצאים מתקופת התלמוד ובין השאר כמויות אדירות של פסיפס המביאות את החוקרים לחשוב שככל הנראה התנהלו במקום חיי יוקרה ובהחלט ייתכן כי המקום אף היה סוג של מרכז שילטוני בתקופה זו.

אחיה כהן תבור, הארכיאולוג המלווה את חפירות הילדים במקום: "כמות הפסיפס באיזור יוצאת דופן, טרם חשפנו את רצפת המקום. יש לשער כי יש במקום שרידי פסיפס ובאם הפסיפס לא שרד אנחנו משערים שבמקום חיו חיי יוקרה שכן הפסיפס היה יקר מאוד באותה עת". 

רועי חדי

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון: "חקירת הממצאים ההיסטורים בשומרון מרגשת. המועצה שמה בראש סדר העדיפויות שלה את נושא החינוך – מעל מחצית מתקציב המועצה מושקע בחינוך ואנחנו בטוחים שהתלמידים שנחשפו לפרוייקט ולחפירות לומדים לא רק אהבה למחקר ולידע, אלא גם מתחברים רגשית אל האדמה הזו. אין דבר חשוב מזה". 

יעל איילון, מנהלת בית הספר, יחד עם המורה שהובילה לפרוייקט המיוחד, מלכה רוטשילד: "מעבר לתגלית המרגשת, הדבר החשוב באמת שקרה כאן הוא שהילדים רואים שניתן למצוא עניין וניתן ללמוד ולחקור גם מחוץ לגבולות הכתה. הילדים מבקשים ללמוד עוד על הנושא מעבר לשעות בית הספר ונראה שפרצנו את אחד הדברים החשובים בתחום החינוך – עוררנו את הסקרנות שלהם לעולם סביבם, לחקר ולאהבת המדע".  

אף שישנם בתי ספר בארץ העוסקים בחפירות ארכיאולוגיות יחד עם אוניברסיטאות בדרך כלל מדובר באירוע חד פעמי, בו נחשפים התלמידים לנושא הארכיאולוגיה ולא בתוכנית לימודים סדורה הכוללת לא רק את החלק העיוני, אלא גם את החלק המעשי של חפירות לאורך השנה כולה.