הרכישה ה-11 לפרוטרום ב-2017: Pollena Aroma הפולנית תמורת 8.5 מיליון דולר - 0404
הרכישה ה-11 לפרוטרום ב-2017: Pollena Aroma הפולנית תמורת 8.5 מיליון דולר עדי לם

הרכישה ה-11 לפרוטרום ב-2017: Pollena Aroma הפולנית תמורת 8.5 מיליון דולר

חברת פרוטרום תעשיות בע"מ, אחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום הטעמים וחומרי גלם הטבעיים הייחודיים, ממשיכה את תנופת הרכישות ואת יישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית: מודיעה היום, כי חתמה על הסכם לרכישת כ- 99.96% ממניות החברה הפולנית Pollena Aroma Sp. z.o.o. ("פולנה ארומה"), בתמורה לכ- 8.5 מיליון דולר. העסקה הושלמה במועד החתימה ומומנה באמצעות מקורות עצמיים.

על פי דוחותיה הניהוליים של פולנה ארומה, מחזור המכירות שלה ב- 12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2017 הסתכם בכ- 5 מיליון דולר.

פולנה ארומה, שנוסדה בשנת 1956, עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של טעמים, תמציות בושם וחומרי גלם יחודיים לתעשיות הארומתרפיה והקוסמטיקה הטבעית. פולנה ארומה הינה בעלת מעמד מוביל בשוק הטעמים ותמציות הבושם בפולין בהיותה בעבר החברה הממשלתית הפולנית המובילה בתחום, אשר עברה הפרטה בתחילת שנות ה- 90. פולנה ארומה מפעילה אתר יצור חדיש ומתקדם בסמוך לוורשה, הכולל מרכז מו"פ, מעבדות ומפעל מודרני מבוסס מיכשור רובוטי מהמתקדמים בעולם, שנבנה לפני כ -4 שנים, בהשקעה של כ- 8 מיליון דולר ארה"ב. למפעל כושר ייצור עודף משמעותי והוא יהיה מרכז מו"פ, ייצור, שיווק ומכירות משמעותי עבור פעילות תמציות הבושם האירופאית של פרוטרום. לפולנה ארומה 64 עובדים, בהם רבים בעלי תארים מדעיים מתקדמים, פלייבוריסטים ופרפומרים בעלי ניסיון ארוך שנים בתעשייה, ובסיס לקוחות רחב באירופה, בעיקר בפולין ובאוקראינה.

הרכישה מהווה המשך ליישום המהלך האסטרטגי של פרוטרום לפיתוח פעילות גלובלית בתחום תמציות הבושם (Fragrances), בדגש על שווקים מתעוררים בעלי שיעורי צמיחה גבוהים. במסגרת זו רכשה פרוטרום ב- 2017 את חברת תורפז מישראל, שהצטרפה לעסקים קיימים קטנים של פרוטרום בתחום תמציות הבושם, בעיקר בהודו, באפריקה ובאמריקה הלטינית. תחום הבשמים סינרגטי ומשלים לתחום תמציות הטעם (Flavors), בין היתר, מבחינת חומרי הגלם ותהליכי הייצור ושחקנים רבים בתחומי הפעילות של פרוטרום מנהלים פעילויות מקבילות של טעמים ובשמים. השוק העולמי של תמציות בושם, נאמד בשנת 2016 בכ- 13.2 מיליארד דולר (היקף גדול מתחום הטעמים המוערך בכ- 11 מיליארד דולר), תוך הערכות כי היקף המכירות בשווקי הטעמים והבשמים יגדל בקצב שנתי של כ-3% במהלך השנים 2015 עד 2020.

לפי הערכות אלה, שיעור הצמיחה בשווקים מתפתחים, כגון אסיה, מרכז ודרום אמריקה, מזרח אירופה ואפריקה, צפוי להיות גבוה יותר, כתוצאה משינויים בהעדפות צרכנים בשווקים אלו ועליה ברמת החיים וההכנסה הפנויה, ועשוי להגיע לשיעור שנתי ממוצע של כ-5.1% במהלך השנים 2015 עד 2020. תמציות הבושם נמכרות ללקוחות בתעשיות הבישום, הקוסמטיקה, הטיפוח האישי, חומרי הניקוי (household cleaning agents), הדטרגנטים, טיהור האוויר (air freshener), הנרות הריחניים ועוד. בדומה לתמציות הטעם (Flavors), מהוות תמציות הבושם (Fragrances) תערובות שמפותחות ומותאמות בהתאם לדרישות הלקוחות (tailor made) תוך יצירת מערכות יחסים ארוכות טווח בין היצרנים לבין הלקוחות, תוך חשיבות רבה לחדשנות, לאמינות הספקים, לאיכות השירות ולהיכרותם של היצרנים עם צרכי הלקוחות, עבורם פותחו הבשמים הייחודיים. בכוונת פרוטרום להמשיך ולפתח תחום חשוב זה, כולל על ידי צנרת רכישות טובה של פעילויות נוספות בתחום תמציות הבושם שתאיץ את החדירה ואת הרחבת פעילותה בתחום.

פעילות הטעמים של פולנה ארומה, סינרגטית מאוד לפעילות הטעמים האירופאית של פרוטרום ובפולין בפרט. פרוטרום תפעל לניצול מירבי של אפשרויות ה- Cross-Sellingהגלומות ברכישה ותפעל להרחבת סל המוצרים לבסיס הלקוחות הקיים של פולנה ארומה. בנוסף, פרוטרום תפעל להשגת יעילות עסקית ותפעולית מרבית ממיזוג פעילות פולנה ארומה עם פעילותה בפולין ובמדינות האזור. בסוף שנת 2015 רכשה פרוטרום את פעילותה הצומחת של Amco, אחת מחברות הטעמים ופתרונות ה- Savory המובילות בשוק הפולני.