תהליך נכון ומקצועי של עיצוב אתרים - 0404
תהליך נכון ומקצועי של עיצוב אתרים אקסטרה דיגיטל

תהליך נכון ומקצועי של עיצוב אתרים

 

בונים או מחדשים את אתר האינטרנט? זה הזמן לדעת הכול על תהליך עבודה נכון ומקצועי בכל הנוגע להיבטי העיצוב ונראות האתר בעיני גולשיו.

"אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני", משפט זה תקף ונכון לגבי תחומים שונים בחיים, לרבות, תהליך של  עיצוב אתרים ונראות האתר בעיני גולשיו. מחקרים שונים בהרגלי הגלישה של כולנו מצאו כי הגולש הממוצע מקדיש בין 3 ל-7 שניות בלבד! לצרכי התרשמות ראשונית ממבנה האתר ועיצובו ובהתאם למערכת השיקולים אותה מפעיל הגולש הוא בוחר (בפרק זמן קצר זה) האם להמשיך לבצע פעולות גלישה באתר או לנטוש את האתר לטובת דף אינטרנט אחר.

אקסטרה דיגיטל

אתגר "הרושם הראשוני"- כיצד תעשו זאת נכון?

פרק הזמן העובר בין כניסת הגולש לאתרכם לבין ההחלטה הראשונית אותה הוא מקבל בכל הנוגע להמשך פעולות גלישה באתר או נטישתו, הינו פרק זמן קצר בין 3 עד 7 שניות במהלכן תדרשו "לשכנע" ו-"להניע את הגולש לפעולה" להמשך ביצוע פעולות גלישה באתרכם. על מנת שתוכלו לעמוד באתר "הרושם הראשוני" בכל הנוגע לעיצוב האתר ונראות האתר בעיני הגולש, אנו ממליצים לכם להתחיל את מלאכת העיצוב עוד בשלבי אפיון האתר והגדרת מטרותיו וקהלי היעד אליהם הוא מכוון. הליך אפיון מקצועי ומדויק כלל הניתן בכל הנוגע להרגלי הגלישה של קהלי היעד אליהם אתם מכוונים, יוכל לסייע גם לכם לשפר את יעדי האתר באמצעות תכנון מבנה נכון ופונקציונאלי של עיצוב האתר ומערכות הניווט השונות בו.

מספר מילים על אפיון אתרים למטרות עיצוב נכון ומקצועי

אפיון נכון ומדויק הינו הליך מקדים לבניית האתר ועיצובו, ובמסגרתו מומלץ לפרט (באופן חופשי ורעיוני) כמה שיותר מידע אודות האתר עליו אתם חולמים:

  • רשמו לעצמכם מהם צרכי האתר ומהם היעדים אליהם תרצו להגיע באמצעות האתר
  • הגדירו את החזון העסקי/תדמיתי של האתר ונסו לבדוק מהו הערך המוסף של האתר לגולשיו על פני המתחרים (לצורך כך, אנו ממליצים לכם לבקר בכמה שיותר אתרי מתחרים במסגרת הליך אפיון האתר).
  • הגדירו בצורה המדויקת והמפולחת ביותר את קהלי היעד הרלוונטיים לכם- נסו לחשוב דרכם ובדקו מה הם היו רוצים לראות באתר וכיצד הם היו רוצים שהוא יראה.
  • ערכו רשימה של כל המוצרים/שירותים אותם אתם רוצים לשווק ו/או לקדם באמצעות האתר וסווגו את השירותים/מוצרים השונים בהתאם לאופן בו תרצו להציג אותם בפני הגולשים באתר.
  • צרו תרשים ניווט ראשוני של דפי האתר וציינו מהם הפיצ'רים אשר יופיעו בכל עמוד ועמוד באתר (מנוע חיפוש פנימי, צ'ט עם נציגי מכירות/יועצי שירות, גלריית וידאו ותמונות, טפסי מילוי שונים, מוסיקת רקע וכדומה).

לאחר שהשלמתם את מלאכת האפיון בהתאם לכל אחד מהנקודות המופיעות לעיל, אנו ממליצים לכם להתחיל "לסנן" סגנונות עיצוב אשר אינם תואמים לממצאי האפיון השונים ולהתחיל להתמקד במספר סגנונות עיצוב רלוונטיים לצרכי עיצוב האתר.

חוויית הגלישה באתר

בעולם העסקים הפיזי בכלל ובענף הקמעונאות בפרט, הבינו כבר מזמן את כוחה של "חוויית הקניה" ועסקים רבים עושים הכול להעצמת החוויה האישית של לקוחותיהם מהרגע הראשון לנוכחות הלקוח/ה בנקודת המכירה.

ברשת האינטרנט, "חוויית הקניה" ניתנת ליישום באמצעות מה שמכונה: UX (USER EXPERIENCE), כלומר חוויית המשתמש ו-UI (USER INTERFACE) כלומר ממשק המשתמש. ה-UX וה-UI הם למעשה כלי פיתוח המאפשרים לבוני ומעצבי האתרים השונים למקד את הליך בניית האתר ועיצובו בהתאם לממצאי הליך האפיון השונים ובעזרתם ניתן להוביל לגידול משמעותי במשך השהייה באתר מצד כל גולש/ת הנמצא בו ואף להוביל להגדת כמות דפי האתר הנפצים על ידי אותו גולש/ת. בנוסף, עיצוב אתרים בהתאם לעקרונות ה-UX וה-UI, מאפשר לבוני ומעצבי האתרים השונים להטמיע בתוך דפי האתר כלים שונים (פיצ'רים) המסייעים למטרות הנעה לפעולה ושיפור יחסי ההמרה בין מספר המבקרים באתר לבין אחוז הגולשים המבצעים פעולת יצירת קשר עם נציגי האתר למטרות רכישה, קבלת מידע נוסף וכדומה.

התאמה פונקציונאלית של מבנה האתר ועיצובו לכל אמצעי הגלישה האפשריים

כבר היום, כמחצית מפעולות הגלישה ברשת האינטרנט מיושמת על ידי גולשים הנעזרים במכשירי הטלפון החכמים שלהם למטרות גלישה. כפועל יוצא מכך, הליך העיצוב ונראות האתר חייב להיות מותאם באופן רספונסיבי לכל אמצעי הגלישה האפשריים, לרבות, גלישה ממחשבים ניידים/נייחים, גלישה דרך הטלפון הסלולרי, מכשירי הטאבלט וכדומה.

התאמה רספונסיבית היא למעשה התאמה מלאה בין מבנה האתר לבין נראות האתר על גבי גודל המסכים השונים המשמשים לגלישה ויכולות הניווט הנוח והידידותי למשמש בכל אמצעי גלישה אפשרי. כיום, התאמה זו חייבת להיעשות עוד בשלבי הפיתוח והטמעת הפיצ'רים השונים בתוך מערכת האתר וזאת על מנת לאפשר לכלל גולשי האינטרנט (בכל אמצעי גלישה אפשרי) ליהנות מחוויית גלישה אופטימאלית ללא קשר לגודל המסך בו הם עושים שימוש לצרכי גלישה.

עיצוב קונספטואלי התורם לביסוס מעמדו של האתר ברשת

היבט מקצועי נוסף הקשור לתהליכי עבודה נכונים לעיצוב אתרים הינו נושא העיצוב הקונספטואלי לכל עמודי האתר, כלומר, עיצוב אחיד המשרת את ערכי המוצר/שירות/מותג המיוצג באתר בהתאם לממצאי הליך האפיון המקדים. עיצוב זה נועד לבסס את מעמדו של האתר ברשת ולהפוך את האתר למעין "מותג" רשת מוביל בתחומו. פעולה זו ניתנת ליישום באמצעות חשיבה יצירתית של מעצבי האתר בכל הנוגע לנראות העיצובית האחידה בין כל דפי האתר והתאמת העיצוב למטרות האתר וקהלי היעד אליהם הוא מכוון.

בשורה התחתונה, הליכי פיתוח, תכנון ועיצוב של אתרי אינטרנט מקצועיים, חייבים להיעשות על ידי חברות אינטרנט מקצועיות ומנוסות המתמחות בעיצוב קונספטואלי ורספונסיבי של אתרים תוך מתן דגש על העצמת חווית הגלישה בקרב כל אחד ואחת מהגולשים בו.